onsdag 5 september 2012

Vad bör man välja?

Insåg precis att den riktiga hösten är på ingång.... Det blåser, är fuktigt och är en gnutta kyligt. Barnen tycker fortfarande att det är sommar ute, åker till skolan/förskolan utan jacka trots att mitt tjat... Konstigt de där, barn fryser inte alls lika mycket som oss vuxna...
När jag lämnade grabbarna så insåg jag att vi måste uppgradera oss en stor gnutta i deras höst och vinter garderober... Jag har funderingar på att köpa fodrade regnställ till dem, för ja de kan dom ju ha hela hösten och säkert en liten bit in på vintern om det nu inte är allt för kallt. 
Men vad och vilket märke bör man välja? Jag skall erkänna att jag blir en gnutta småsnål när det kommer till de fodrade regnställen från didriksson som kostar dryga 800 st... 800*3= 2400 kr och sen overaller och vinterskor på de. Hmm ja en så där 7000 kr... Just denna säsongen är inte alls kul för plånboken, luspank blir man...:-/ (Och ni som inte har barn och som tycker att vi får så mycket i barnbidrag... Barn kostar mycket pengar!)
Så nu tänkte jag ta hjälp av er! Ni är bäst på detta det vet jag! Ge mej tips om vad era barn använder för kläder på hösten och vintern? Ge mej massor av tips på hemsidor, märken och den bästa funktionen!
Och JA så klart får ni andra oxå kommentera som inte har småbarn!;-)
(Ja för det borde ramla in en del svar med tanke på att ni nästan är 1000 personer per dag här inne och läser. *harkel* Och där fick jag sagt det oxå;-))

17 kommentarer:

  1. Vi har kört både med och utan foder. själv tycker jag det är mest användbart med ofodrat så har vi kört fleecejacka och byxa till det på hösten. Tycker lager på lage-principen är bäst. Vi har haft alla möjliga märken på regnkläder, det beror ju lite på hur de ska användas. Ska de tåla att man sitter i vattenpölar så måste det ju vara riktigt galonställ men det är ju lite klumpigt. Nora har de senaste åren haft didriksons regnkläder men hon är ju så stor att hon inte leker på samma vis som ett dagisbarn. När hon var i dagisåldern hade hon p.o.p och hellyhansen galonkläder de var bra. /Sara

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja inte är det en billig säsäng vi har framför oss... suck.
    Jag har dom två senaste åren kört med fodrade gummiställ/regnställ.
    Dock inga dyra Didrikson. Köpt på Gekås. Med hänslen typ som dom från Didrikson för då slipper man glipan där bak mellan jacka & byxa. Och det blir lite varmare med.
    Här i Skåne är det ju mest bara blött, blåsigt & blaskigt på vintern så det har funkat hela vintern.
    Om det är extra kallt så har dom haft extra fleeceställ under. Håller sig TORRA & därmed varma.
    Kommer att köra på det även iår. Har dom på dagis & en uppsättning "vanliga" vinterkläder som dom har hemma & till & från dagis...så slipper jag smutsiga barn med mig hem! hehe...

    Hoppas att du hittar något som passar dig & plånboken! ;) Kram Kaisa

    SvaraRadera
  3. Jag uppdaterade barnens höstkläder när jag var i Ullared sist. De funkar hur bra som helst!


    Kram/Madde

    SvaraRadera
  4. Åh, dom där utekläderna du har på bilden är så snygga!
    Tyvärr har jag inget tips att ge. Min son blir ett nu i höst, så har inte varit med om så mycket höst o vinter än :)

    SvaraRadera
  5. När Melker var mindre fick han thermobyxor och jacka. 2-delat är bättre än overall tycker jag. Sen köpte jag nästan alltid på H&M... Man kan fynda finfina barnkläder på Tradera. Jag tycker absolut inte det gör något att kpa begagnade ytterkläder till barnen. Oftast är det nyskick och man får det för en spottstyver!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Köpte på min blixvisit på Ullared fodrade regnkläder ( nåt med laban eller mumin eller nåt sånt på) till dom 2 "små". /7 åringen vägrar. Hon har en fodrad regnajcka från Lindex dom dagar det är kallt o regn.
    Vintern. Köpte ny overall didriksson 799 på en ullared minilight härom dagen till Linn. Moa får dras med den hon hade förra året som ajg va klok och köpte i stor storlek då.... Kine har overall från didriksson köpte jag förra året. Samt ett par termo i reserv från lindex köpa för 2 år sen :-)
    Skor... Linn måste nog ha nya. Kine med, Moa får ärva nån av dom tidigare uppsättningarna... :-)

    Klokare? Eller Rörigare?

    Således har jag köpt 1 overall per år :-)

    SvaraRadera
  7. Kläderna du har på bilden Didriksons Boardman-ställ är absolut det bästa. Jag pratar av egen erfarenhet av ett barn hittills, men jobbar även i skolan med 6-9-åringar. Där älskar vi fröknar när barnen har dessa. Håller emot allt. När det blir riktigt kallt lägger jag till en extra fleece under jackan bara. Som extra har vi köpt en overall i Ullared. De är ganska bra kvalitet och funkar som andrahandsplagg.

    Jag hittade mitt Didriksons-ställ på ett företag på tradera för 500, ändå några hundringar att spara. Men begagnat funkar lika bra med Didriksons, de håller måååånga år.

    SvaraRadera
  8. Jag har mååånga barn,dock är det "bara" fyra av dom som behöver ha "mega,supermycket,bra,höst/vinter kläder" :)...O ja,det blir ju ganska så dyrt då..Så jag kör i år igen,MAXI:s fodrade regnställ,overoller från både Gekås o HM o Lager157..Älskar Lager157:s ytterkläder,inte så dyra,men ack så bra..O går det sönder el dyl,ja då har man faktiskt råd att köpa nytt...Håller redan på o inhandlar allt som behövs till hösten o vintern,bättre o sprida ut kostnaderna ;)

    SvaraRadera
  9. Läste någonstans att ett barn kostar ca 1.000.000 :- och då är inte några aktiviteter inräknade.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag måste bara få säga att jag tycker att Didriksson är överreklamerade. Jag har fått reklamera två vanliga och två fodrade galonställ pga. att knappar släppt, limningar släppt, spruckit i sömmarna och tyget inte hållit mer än ett par veckor. Jättesynd då kläderna kostar ganska mycket och synd för att de är ju så snygga :( I år letar jag efter bättre kvalité men har inte hittat något än tyvärr. det är rena djungeln det här med vettiga ytterkläder för små barn som vistas ute i ur och skur :) Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Förra året köpte vi fodrat regnsställ från mckinley, hur jäkla bra som helt och snäppet billigare än disriksson. Tror det kosta 600:- lycka till:) kram

    SvaraRadera
  12. Jag har köpt fodrat regnställ på Lager 157, dom har även webbshop. Kika där :)

    SvaraRadera
  13. Jag handlar på Ica Maxi & även nere i Ullared.. Eller på ohlssons i Jönköping. Det går inte att handla märkeskläder hela tiden även om det är snygga. Men har man 3 barn (som jag också har) och är arbetslös så funkar det verkligen inte.. Huvudsaken är ju att de har okej kläder på sig & då gärna som plånboken klarar av!

    SvaraRadera
  14. Helt klart hade jag kört till Ullared och handlat till alla 3 pågarna för där får du mycket för pengarna! Tack för en bra blogg som jag inte ofta kommenterar tyvärr!!!

    SvaraRadera
  15. Halloj!
    Jag köpte fodrat till Leon från Ellos förra året å är jätte nöjd, han hade det hela vintern när det var blaskigt med en lite varmare tröja under:) Jag tycker även (som förskollärare) att didriksons " hängsle är väldigt bra, de både värmer å så glipar det inte, men finns säkert även billigare alternativ som är mkt bra:)
    Kram mia

    SvaraRadera
  16. Jag skulle nog aldrig köpa dyra märkeskläder. Så länge används dom ju inte. Och slits gör dom ju. Olssons på Ekhagen hade ett ganska bra utbud på ytterkläder och mycket annat smått och gott, om man inte har en resa till Ullared inplanerad :)

    SvaraRadera
  17. Ja det är dyrt med kids!! Inför varje vinter kommer ångesten över hur mkt pengar som ska spenderas på kläder o. skor =/
    Jag gillar iaf lager på lager principen. KappAhl har haft färgglada fleecekläder tidigare (och rabattkuponger). Överdragsbyxor finns det billigare än Polarns men med minst lika bra vattenpelare. Man får läsa på lapparna. Sist köpte vi på Intersport, KappAhl o. Didriksson. Vantar har vi köpt få men dyra istället för många billiga som inte håller mot vätan. Hestra framför H&M. Å varje barn sliter o. använder kläder på sitt sätt. Du vet bäst vad som passar dina barn.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!