tisdag 4 september 2012

”30-2 mitt på”

Kvällen har jag spenderat med 6 andra söta personer  (och dessa 4 plastdockor) i vår lilla sporthall! Gympaklubben hade nämligen bjudit in oss ledare till en HLR utbildning i korthet!
Mycket bra och man lär sig fantastiskt mycket på de knappa 3 timmarna som vi var där!!
Jag lovar, det är banne mej inte enkelt att blåsa liv i en sån här docka;-) Men till slut fick jag in det rätta knicket och jag fick den att andas upp sin bröstkorg!
Jag har inte gått på HLR kurs sedan jag gick på gymnasiet och det är ju ett tag sedan, så jag var en aning ringrostig om man säger så...
En bra regeln att komma ihåg är är 30-2 mitt på! Vilket innebär 30 hjärtkompressioner och 2 inblås, men det är på gång att bli lite ändringar då de kommit på att det viktigaste är hjärtmassagen och att det kan vara så att det tar emot att göra mun mot mun metoden på en främmande person... Ja det kan ju vara allt från spyr, blod och andra läbbiga grejer vid munnen... Så hjärtmassagen är ALLTID viktigast!
Myyyycke fick vi lära oss, men jag hoppas att jag aldrig kommer att behöva använda mina kunskaper. Speciellt inte på min barngrupp på tisdagar...
Mathias som var vår instruktör för kvällen var en kul prick! Han var en jäkel på att lära ut och berättade även lite ur det verkliga livet och alla bara: -Åh, -Va? -Neeej, fy! Han berättade oxå att det nya på trenden (för dom som inte hinner/orkar träna) var att binda ihop magen på någotvis så att det såg ut som magmuskler istället för att operera in inplantat.. Jo för tydligen är det ganska så vanligt att man just inplanterar "fuskmuskler" på sin kropp... Herrejäklar säger jag bara...;-)
ALLA borde verkligen gå HRL kurser, ALLA!!! Så lärorikt och bra på alla sätt och vis!!Tänk så "lite" man bör kunna för att rädda ett människoliv!!! Så har du inte gått en kurs på flera år, se till att göra det!!

5 kommentarer:

  1. Ja det är verkligen supernyttigt att få dessa utbildningar! Jag gick en precis innan jul ifjol och det är verkligen superbra! Fick till och med med mig en mini-anne hem att träna på, ska försöka prioritera att ta fram den någon dag! :-)
    Så bra att de lägger dessa pengar på er som är mycket med barnen!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Har aldrig gått HLR kurs men tyvärr fått göra hjärtmassage.

    SvaraRadera
  3. Har gjortdet en gång om året i 18 år... Tack vare mitt jobb!
    BRA att du gör det Karro!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hejja hejja! Bra där Jag får lixom Madde oxå gör a det där på kurs via jobbet. Trist nog är att jag gjort på IRL oxå..... Massa gånger. Tyvärr.

    SvaraRadera
  5. HLR utbildningar är livsviktigt! Och en väldigt bra kunskap att ha även om man inte håller i någon grupp av något slag.
    Så stor tumme upp att du har gått den! :)
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!