onsdag 26 september 2012

Sfinkter ruptur...

Har suttit och tittat på kvällens uppdrag granskning. Det handlade om sfinkterskador... Jag får kalla rysningar och får genast flaschback till den morgonen för över 4 år sedan när jag födde Alfred... Han kom med dunder och brak och var väldigt stor (4880 gram och 56 lång och ett huvudmått på 38...) Jag fick en så kallad sfinkerruptur grad 4, alltså bokstavligt talat så sprack jag hela vägen bak....
Jag hann träffa Alfred i 1 timme och sedan rulades jag ner till operationen. Jag skulle lappas och lagas ihop...
Jag lagades och jag lappades ihop och jag gick hos sjukgymnasten i nästan ett år till och från för att öva upp mina muskler.. Det mest förnedrande jag kunde gör.. Lägga mej på en brits och med sjukgymnasten finger rakt upp i analen där jag skulle ligga och öva upp mina knipmuskler...
Jag blev "bra". Jag blev gravid med Fabian. Jag lovades kejsarsnitt. Allt kändes bra. Jag fick Fabian, NORMALT...
Nu känns det inte så bra så här 4 år efter.. Trots att jag fått så mycket hjälp...
Jag har ingen smärta, inget ont. MEN jag kan inte hålla mej... Kissseriet är hemskt.. Mest när jag hoppar, springer och dansar... Det är inte bara några droppar, nej det är mycket.. Jag, 32 år gammal använder mej av tena skydd för att inte urinet ska rinna längst bena... Det är förnedrande.. Det är pinsamt att skriva om, det är pinsamt att erkänna och det är jäkligt privat att prata om...Men jag gör det iallafall... Vi är mååånga i världen som har varit med om detta. Varför ska vi behöva skämmas för det? Vi har ju faktiskt inte gjort något fel, vi har "bara" fött barn...
Jag har "tur", ja om man kan kalla det så... Jag läcker "bara" urin.. Dessa tjejer som var med i kvällens programmet ikväll läcker annan avföring, fruktansvärt...
Jag borde ta tag i mitt problem igen... Jag var på KK innan sommaren.... De fyllde min blåsa och sen skulle jag ställa mej på ett skynke med bar underkropp och hoppa framför dem för att se hur mycket jag läckte. Förnedrande vill jag lova...
Jag fick massor av papper att fylla i... Jag skulle väga mina bindor, jag skulle fylla i ett formulär varje gång jag var på toa... Nej jag har inte gjort det, men jag borde göra det... Det är inte roligt att läcka och att ständigt tänka på att man måste ha en tena binda i väskan om man vet att man ska dansa eller spinga... FÖRNEDRANDE...:-/
Som sagt, jag läcker "bara" urin... Jag lider med alla andra kvinnor som läcker avföring...
Kvällen program tog upp att svenska sjukvården mörkar sfinkerskador.. Fyyy faaan säger jag bara... Barnmorskor som blundar för sfninkerskador och inte rapporterar in detta, pga av rädsla för att de ska vara en sämre barnmorska? Katastrof vilken jäkla inställning det finns bland de svenska barnmorskorna!
Hur i hela världen kan de säga att en kvinna skulle tycka att det det vore övergrepp att bli ordentligt undersökt efter sin förlossning? Jo för så sa en chefsläkare(?) på av sverigens förlossningar, idiot...
Här ligger jag och Alfred efter att de ruskat liv i honom... Han var väldigt medtagen när han föddes och bröt nyckelbenet, luftficka på lungorna, dålig syrehalt i blodet, blåsljud på hjärtat och gulsot... Det var några kämpiga dygn som vi var med om... Älskade underbara Alfred.... På någotvis så fick han och jag ett speciellt band från den dagen...Du och jag Alfred...
Kolla in hans runda goa haka...;-) Inte kan man tänka sig att han var så stor när han föddes, så liten och smal som han är idag;-)
HÄR kan ni läsa en kort sammanfattning av min förslossning med Alfred och dagarna efter;-)

16 kommentarer:

  1. Nej fy det är så hemskt! BRA att du tar upp det!! Ja, gör det, ta tag i det igen! ❤
    Massa kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Hittade din blogg av en slump. Skulle se om de kommit någon reaktion på UG I KVÄLL. Såg själv programmet och blev väldigt förbannad. Största anledningen till att jag inte vill föda vaginalt är min rädsla för dessa skador. Tack för att du dela med dig. Du ska inte behöva skämmas.

    Varma hälsningar:
    Felicia

    SvaraRadera
  3. Fy vad hemskt.
    Vet inte hur det är i Sverige men här rullar reklamer för Tena produkter väldigt ofta på Tv'n.
    ja ta tag i det igen och väldigt bra att du skriver om det.

    Kram

    SvaraRadera
  4. det är jättebra att du skriver om det!!

    SvaraRadera
  5. Du är så modig och bra!
    Och, ta tag i det igen!
    Jag tror Ulle kan piska på dig lite extra! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAPP! Jag känner massa massa gynekologer. *S*...komsi komsi!

      Radera
  6. Du är inte ensam-vi är 2

    SvaraRadera
  7. Jag tycker du här så modig som skriver om det! Jag har liknande problem men tycker det är skämsigt, så jävla dumt!!! Vad är det att skämmas över? Att man fött barn? Jag borde oxå skriva ett inlägg om det, sånt borde komma fram mer.

    SvaraRadera
  8. Instämmer med de andra. Väldigt modigt av dig! speciellt i vår lilla håla :)
    Jag såg med programmet och blev väldigt nöjd över hur väl man behandlades i Värnamo, att det inte är en självklarhet överallt är ju märkligt.

    Förresten så mötte jag en superglad Fabian igår, när dom fick komma in på stortorget där jag hämtade Lukas, världens smile fick jag av honom när han tittade på mig. Den lyckan delade han absolut med sig, det lös upp min eftermiddag lite :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vad du är modig Karolin. Jag såg också programmet igår, fruktansvärt hur man kan bli behandlad som nybliven mamma. Det är verkligen skrämmande!!
    Hade jag sett programmet innan så hade jag nog inte vågat gå igenom fem förlossningar...

    Stor kram till dig

    SvaraRadera
  10. Hamnade också på denna sida när jag tittade om det kommit reaktioner på UG. Fick själv en sfinkterruptur för ca 6 månader sedan. Tycker det är jättebra att du skriver så öppet,jättemodigt! Det är ju inget att skämmas över att man fått en skada och sedan besvär,även om det känns så. Ju fler som är öppna med besvären,desto mindre pinsamt borde det bli att drabbas. Blev riktigt beklämd av UG. Samtidigt tyvärr inte förvånad då jag tyckt att jag känner alldeles för många med skadan för att 3,5% skulle stämma.

    SvaraRadera
  11. Stort Tack för att du vågar skriva om detta. Själv har jag "bara" hemorrojder efter att ha fött mitt första barn. Envisa sådana. Barnmorskan sa att detta var ett kvinnoproblem som man ej åtgärdar förrän efter att alla barn man önskar föda är födda. Kanske är det så? Inte heller detta är något man talar öppet om, tycker jag. Det kan dock naturligtvis inte jämföras med det som du och många andra beklagligt nog råkat ut för. Vi måste KRÄVA vår rätt till bra vård. Det ska sparas ännu mer i västra götaland på förlossningsvården sa de då jag födde; mycket märkligt och felprioriterat då det redan sparats mer än tillräckligt. Detta är ju vår framtid! Vad privata aktörer leder till vågar jag inte ens tänka på efter gårdagens UG.

    Tack igen för ditt öppenhjärtiga blogginlägg, du är en hjälte i mina ögon bara genom att våga träda fram!

    SvaraRadera
  12. Du är jättemodig! Jag tycker att problemet ska uppmärksammas betydligt mer, för det kan hända vem som helst! Du är en förebild och hjälper alldeles säkert någon som läser om det du skriver!

    Massor med kramar!!

    SvaraRadera
  13. Modigt skrivet, jag har inte dessa problem, tack o lov, men lider med alla kvinnor som har det!
    Och på tal om övergrepp att bli undersökt... det är tamejfan mer övergrepp att inte bli undersökt eller att bli mörkad! Hoppas att detta lyfts fram i ljuset och att det blir bättring,
    Kram

    SvaraRadera
  14. Karolin! Du är bäst! Du är så inihelvetejävla modig. Jag beundrar dig starkt för att du vågar gå ut med det här. Jag vet att du/ vi/ man inte är ensam, fast det är pinsamma jobbiga saker att prata om.

    Helt rätt. Ut med det i det fria!

    En inkontinens operation är relativt enkel och snabb. Hepp! jag kan assistera om du vill ;) hahaha! PUSS!

    SvaraRadera
  15. Vet egentligen inte vad jag ska skriva men herregud vad du är grym som vågar berätta! Tårarna rann när jag läste & jag kände mig nästa lite skamsen av att kommit undan relativ rätt med mina två förlossningar...
    Kämpa Karro och ta tag i det, en gång för alla! //H

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!