söndag 23 september 2012

Curlingförälder?!

Så här ser det oftas ut på kvällarna hemma hos oss! Jag eller Jonas (fast mest jag lägger fram bara för att jag vill ha koll och måste ha den kontrollen) lägger fram små högar till barnen så att de lätt kan se vad de ska ha på sig! Man slipper oftas diskussionen om vad de ska ha på sig och så får jag ju som sagt ett litet finger med i spelen och får bestämma lite;-)
Jag la ut en liknande bild på instagram förra veckan och vi började surra om att jag curlade med mina barn? Den tanken har liksom aldrig slagit mej att jag gjorde det... Nej mer tanken på att jag bara är bekväm och lat och gör detta för mina barn (och Jonas) för att slippa ta de där diskussionerna på morgonen...;-)
Jag började då tänka på detta med att curla sina barn... Jag vet att för många år sedan så var just detta med  att curla ett hett ämne på tapeten... Antingen så curlade man eller så gjorde man absolut inte det... Jag minns att jag då tänkte att jag aldrig i livet skulle bli en sån där dryg curlingförälder som gjorde allt som min barn bad mej om och som de inte bad mej om... Nästan liksom slickade dem i röven och var deras lilla slav... Nepp sån är inte jag och sån skulle jag ju absolut inte bli... Men ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag ju att jag är ju banne mej en curlingförälder... (Eller som sagt, kanske rent av bara bekväm??)
Jag inser att jag oftast gör mycket saker för att lätta upp det för mina barn. Jag städar deras rum istället för att ta den där konflikten. Bäddar deras sängar, tar fram kläder, packar gympaväska/badkläderna, påminner om läxa och ja listan kan bli lång... Detta är något som jag gjort och som jag liksom har varit omedveten om att jag gjort... Jag har liksom bara gjort det av bara farten och barnen är ju så små så att de kanske inte kan fixa dessa saker? Så klart att de kan!! Så klart att Douglas skulle kunna packa sin väska till gympan! Så klart att Fabian skulle kunna ta fram sina kläder för morgondagen! Så klart att Alfred skulle klara att bädda sin egen säng!
Det är som sagt bara jag som är för lat och bekväm och gör alla dessa saker för att slippa tjata på dem... Men jag tror att från och med imorgon så ska det bli änding på detta! Ja så klart stärker ju detta dem och de blir ju mer självständiga! Och ja det kommer oxå att stärka mej och göra mej till en bättre mindre stressad morsa som ska göra allt åt alla!
Jo för jag curlar nog med Jonas en hel del oxå när jag tänker efter... Jag gör det mesta här hemma utav bara farten och kanske, kanske så tror jag inte att just Jonas fixar saker och ting fast att han absolut skulle fixa det sååå mycket bättre än mej...
Jag tror minsan att det kallas KONTROLL... Jo för jag är en kontrollmänniska ut till fingerspetsarna och gör jag alla dessa saker så vet jag ju att jag har kontroll över situationen och då gör det mej nöjd...
Men från och med imorgon ska jag sluta curla! Japp och jag tror banne mej att det kommer bli bra! Det kommer förstås att bli en herrans massa tjafs från höger och vänster... Typ: -Neeej jag vill inte bädda sängen... -Neeej jag vet inte vart gympakläderna är så dom får du packa... men nej jag ska stå på mej;-)
Är du en curlingförälder? Eller har du varit? Har du blivit curlad? Själv är jag uppvuxen med att klara mej själv och absolut INTE blivit curlad! Jag tror att om man är pojkmamma som mej, så är det oxå så mycket lättare att bli just en curlingförälder??

13 kommentarer:

  1. Vi tar oxå fram kläder på kvällen. Kanske ska börja med att lägga fram jackor och sånt oxå. Så skönt att slippa tjaffs oavsett... :-)
    Keep on. Curling eller ej. Bekvämt är va det är!

    SvaraRadera
  2. det är väl en sak att lägga fram kläder, men att städa deras rum... nähäpp! när man har lekt klart plockar man undan. våra killar hjälper till här hemma, de får lägga kläderna i tvättkorgen när jag säger till, plockar ur bestickkorgen när diskmaskinen är klar. små saker som de klarar av! varför ska jag göra allting? vill man ha rena kläder måste kläderna till tvättkorgen. så enkelt är det... ingen bär dit mina om jag inte gör det själv!

    SvaraRadera
  3. Man ska nog fråga sig om man vill göra allt åt sitt barn när de är 14,15,16 osv. Får de inte börja göra något nu så kan man helt plötsligt inte begära att de ska bädda sängen när de är 15. Vi har börjat med att vår äldsta packar gympa och badsaker när de har det i skolan, går i 3:an. Och även plocka upp sin påse när man kommer hem. Men automatiskt så gör man allt åt dem eftersom innan var de så små och man var tvungen, gäller att tänka till. Bädda sängen gör våra barn på helgen. Ger dem små saker att ta ansvar för men som underlättar för mig, lite tjat ibland men också de gånger de gör det utan att man mer än sagt att i morgon är det gympa.... En annan mamma

    SvaraRadera
  4. Tänk på dig själv oxå vännen <3 Kram

    SvaraRadera
  5. Sluta genast curla. Om inte annat för dina barns framtida flickvänner/pojkvänner. De kommer inte att tacka dig för att du har barn som liksom får allt fixat och donat. :)
    Varför skulle man curla mer som pojkmamma?
    Som Anonym skrev. Vill du fixa allt detta åt dem när de är tonåringar.
    Vet inte om du är så bekväm... Jag tycker att jag är bekväm/lat som låter mina barn göra allt själva. Jag har ingen lust att vara städ/fix/mat-tant.
    Så börja avveckla curlingen för din egen skull också, så att du ska orka med dig och dit liv.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kom igen. äldsta är ju 7 och mista 2 hos Carro. De vill säga samma sann som mig. Min stora får ta mer ansvar än dom 2 små. en 1-2-3-4-5 åring har lite väl svårt att oragnisera sitt liv. Komma ihåg allt. Det fungerar inte ens i dotters klass. Hon är 7. Dom glömmer oxå. Men man får öva på att komma ihåg att ta med sig sina saker.
      Det är väl inte jätte farligt att "curla" sina småbarn klockan 6-7 på morgonen.

      Men så kanske du har arbets tider att du har all tid i världen på morgonen! Det blir nog människor av Karros grabbar oxå ska du se!

      Radera
    2. Är det mig du syftar på med ditt kom igen?
      Jag har tvillingar ensam varannan vecka så det brukar vara ganska fullt upp här också. kommer på mig själv med att serva dem en hel del av bara farten. Av erfarenhet så vet jag för min egen del i alla fall att det är vettigt att ställa sig frågan om man vill göra detta i 10-15 år till. jag orkade inte, jag föll, rasade och balanserar fortfarande en del. Utlösande faktorn blev skilsmässan men jag kom på mig själv med att ha tagit en hel massa curlande innan som jag såhär i efterhand inte orkade med.
      Så av ren omtanke (tycker jag) att det är bra att försöka Curla mindre. för att orka med sig själv.
      och du jag har inte all tid i världen på morgonen.

      Radera
  6. Jag är oxå uppvuxen med att "göra saker själv" och kommee nog "föra det vidare". Men det är nog lätt hänt att man faller dit. Men för sina barns skull så är det nog bäst att ta "den långa vägen" nu. (Om du fattar vad jag svamlar om...) :-) Kram

    SvaraRadera
  7. Att ta fram kläder till barnen ser jag absolut inte som att man curlar! Visst kan Judit ta fram själv och det gör hon rätt ofta oxå, både till sig o Vide. Men då ser det ju ut som det gör i lådan, huller om buller! Och inte en chans att hon kommer få göra det när vi ska upp tidigt till dagis om några veckor.
    Curlar gör man om det är saker som bara barnen tjänar på och inte en själv.
    kram j.

    SvaraRadera
  8. Förstår dig och visst är det sååå mycket enklare att lägga fram kläderna till barnen. Packa deras väskor för då vet man ju att allt är med. Har varit likadan. MEN, med facit i hand kan jag säga att det var inte det bästa jag gjort. Barnen lärde sig inte ta ansvar för att få med sina saker. Inte ens i nian hade sonen med allt han behövde till skolan!!! Jobbar på fritids och tänkte precis som du att jag skulle minsann inte curla mina barn. Jag hade ju sett så många skräckexempel inom jobbet =) Vet inte riktigt vad som hände på vägen??? Men som du skriver, det är smidigt och bekvämt. Man slipper konflikter osv. Men om man lär barnen från början, man är med dem och hjälper dem tills de faktiskt fixar saker helt själva, så behöver det inte bli så mycket konflikter. Det är då en vana för dem. Precis som att borsta tänder eller vad som helst. Man bara gör det. Jobbar fortfarande på fritids och ett syskonpar som går i tvåan och trean berättade häromdagen att de packer sin rygga på kvällen med t.ex gympakläder, läxan, en frukt och vad det nu kan vara. Sen kollar mamman eller pappan att allt är med. Perfekt! De är på väg att lära sig ta ansvar för sina saker. Nu är mina barn vuxna och det har blivit folk av dem ändå. Det tog bara lite längre tid =)
    Men för allas skull så tror jag att man ska ställa rimliga krav på sina barn. De plockar undan på fritids och när de leker hemma hos kompisar, så det är ju inte det att de inte kan =)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Jag kan egentligen kopiera din text och skriva den här.... jag är oxå en Curling Mamma och Sambo. Men jag vet att jag gör det för att jag vill ha det på mitt sätt och då går det fortare om jag gör det från början.

    kram

    SvaraRadera
  10. Jag curlar också, kanske inte lika mycket längre gällande kläder på morgonen , även jag gärna vill.
    Japp kontrollbehov de LUXE

    men gällande allt annat med tider och annat fix. Ringer gärna hem till maken för att se så han gör som han ska (mitt sätt)

    SvaraRadera
  11. Äsch va fan. Exakt sådär har jag gjort sedan Viggo var liten. Jag har också bloggat om det innan och jag har aldrig hört att man är en curlingmorsa för att man förbereder.
    Barnen klär ju på sej själva utan tjat och tjaffs om vad och vilket de ska ha på sej. Jag tycker bara det är ett sett att curla sej själv om tidiga mornar. allt går snabbt och smidigt och man slipper tjaffs och tjat.
    Jag kallar det att förbereda och att vara effektiv för min egen skull, inte curla! Barnen lär sej nog hala av sin egen jacka från kroken och gräva fram sina egna skor en dag utan att gnälla ändå. Det är jag hundra på.
    KRAM

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!