måndag 24 september 2012

Mitt humör....

Jag har nu insett efter en vecka på jobbet, à 40 timmar borta från mina små älskade pojkar per vecka. Att jag verkligen inte varit någon särskilt bra mamma de senaste månaderna... Mitt humör har verkligen varit gräsligt.. Jag har varit fruktansvärt sur och lätt irriterad. Jag kunde inte för 2 veckor sedan ta en endaste konflikt utan att höja min röst. Så fort barnen började tjafsa lite så kickade mitt dåliga humör på direkt... Jag var som en tickande hemsk bomd, som i vilken sekund som helst bara kunde bryta ihop och bli rasande...
Nu när jag jobbar heltid, har häcken full och träffar mina älskade barn så där 2-3 timmar per dag på veckorna. Är mitt humör och tålamod helt förändrat och jag är så mycket gladare och tålamodet har fördubblats! (Trots att deras är en gnutta sämre och det är en väldans massa gnäll, självklart pga av förändingar för som och trötthet...;-)) Jag är en mycket bättre mamma nu och känner en sån enorm glädje till dem som jag tyvär inte har gjor de senaste halvåret/året... Tyvärr alltså...
Det är fruktansvärt tufft att erkänna något sånt här. Men har man som jag varit hemm i över 4 års tid, så tar det faktiskt på humöret...
Många väljer att trappa ner sin tid och jobba så lite som möjligt när barnen är små... Jag förstår dem, de skulle jag oxå ha gjort (om jag inte jobbat ständig helg) Men jag skulle oxå kunna tänka mej att hellre trappa ner på tiden när barnen blir äldre. Ja för då är det ju faktiskt sååå mycket mer läxor (som jag är grymt nervös över om jag kommer att kunna hjälpa dem med? Kommer jag att kunna klura ut deras matteläxa när de går i åk 9? Tveksamt...) träningar och andra aktiviteter... Det är väl då man borde gå ner i tid och finnas till hands?;-)
Och till er som inte ser vad min bild föreställer? Det är faktiskt ett hjärta! Och färgen och den omgjorda bilden gör att mina händer ser ut att sitta på en 100 åring och de ser grymt skitiga och äckliga ut... Lovar att så inte är fallet;-)

11 kommentarer:

  1. Jag var hemma i fem år.
    Så jag känner helt klart igen mig i det du beskriver!

    SvaraRadera
  2. du är en supermamma oavsett! sådär kan jag också känna ibland men samtidigt vet jag att jag är det bästa för mina barn :)
    kram

    SvaraRadera
  3. Jag har varit likadan. Man mår inte bra av att bara gå hemma och göra ingenting.
    Kram ❤

    SvaraRadera
  4. Tänk va lite distans och vuxentid kan göra ;)
    Å du, inte alla som har din självinsikt.
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om att man behöver vara mer hemma och närvarande ju äldre dom blir, fast nu är jag ju hemma varierad tid då mitt jobb inom omsorgen är olika.

    Jag är bättre mamma/fru dom dagarna jobbet kräver min närvaro , då är det ordning här hemma.
    kram

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det låter! Att du nu känner att humöret landat i nåt bra. Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig till full!
    Nu har dom ju mest skoj på dagis/förskolan sen är det är allvar och hjärnan jobbar för fullt hela dagen, då kan dom ju behöva någon att komma hem till.

    Jag blir irriterad efter en långhelg hemma så jag kan absolut förstå vad du menar med att vara en bättre mamma när man får jobba lite och inte bara gå hemma och sura :) Är jätteglad för din skull att du fått jobb. Grattis!

    SvaraRadera
  8. Håller med! Är i samma situation, har precis börjat plugga efter drygt 3,5 år som föräldraledig och arbetslös. Trots långa, arbetsamma dagar så är humöret mycket bättre än förut och man njuter verkligen av de få timmar man har med barnen varje dag! Det är verkligen viktigt att ha nåt meningsfullt att göra här i livet. Grattis till jobbet säger jag åxå!

    SvaraRadera
  9. Håller med! Är i samma situation, har precis börjat plugga efter drygt 3,5 år som föräldraledig och arbetslös. Trots långa, arbetsamma dagar så är humöret mycket bättre än förut och man njuter verkligen av de få timmar man har med barnen varje dag! Det är verkligen viktigt att ha nåt meningsfullt att göra här i livet. Grattis till jobbet säger jag åxå!

    SvaraRadera
  10. 1: Förstår ditt humör till fullo! Om man inte är nöjd i sin egen situation så är ens tålamod såååå sårbart.
    2: Man får erkänna sina brister - finns inga perfekta personer i världen....
    3: Mycket bra & smart tänkt med nedtrappning när barnen är högstadieelever. Då behövs man verkligen!
    4: Om du inte älskar & är superduktig på matematik så måste jag nog vara så pass ärlig att säga- nej, är tveksam till att du kommer fixa att hjälpa till vid 9:ans matteläxa! ( min son går i 8:an - matten = grekiska..!)
    5: Synd vi inte känt varandra dessa fyra år du gått hemma - då hade vi kunnat haft typ fredagsfika ihop varje vecka!

    SvaraRadera
  11. 1: Förstår ditt humör till fullo! Om man inte är nöjd i sin egen situation så är ens tålamod såååå sårbart.
    2: Man får erkänna sina brister - finns inga perfekta personer i världen....
    3: Mycket bra & smart tänkt med nedtrappning när barnen är högstadieelever. Då behövs man verkligen!
    4: Om du inte älskar & är superduktig på matematik så måste jag nog vara så pass ärlig att säga- nej, är tveksam till att du kommer fixa att hjälpa till vid 9:ans matteläxa! ( min son går i 8:an - matten = grekiska..!)
    5: Synd vi inte känt varandra dessa fyra år du gått hemma - då hade vi kunnat haft typ fredagsfika ihop varje vecka!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!