onsdag 12 september 2012

Endorfinkick!

Vaknade upp med en hemsk träningsvärk i benen. Dom kändes som 2 STORA timmerstockar efter måndagens 2 pass och gårdagens pass på gymmet. Bara att bita tag i kudden och kliva upp... Men efter dagis/skollämning klev jag ner i bädden igen och låg och drog mej. Kände att motivationen till träning var ganska långt ner. Men framåt 10:30 tog jag tag i livet och körde ner till gymmet och hoppade upp och cyklade i motvind och medvind 2 mil på tiden 30 minuter! Efter det kändes benen så mycket bättre (och ja jag vet att det sägs att man inte ska träna med träningsvärk... Men jag gjorde det och det kändes sååå bra! Huvudsaken det;-)) så jag hoppade upp på löpbandet och körde tabata övningar *2 på farten 13 ! (Läs HÄR om du inte vet vad tabata är!) Mina ben har verkligen fått jobba idag och lyckohormonerna bubblar i kroppen och jag har fått en endorfinkick! Jag älskar att ta ut mej, tävla mot mej själv och göra bättre ifrån mej än vad jag gjorde typ förra veckan!
Hade jag träningsvärk imorse, så är det nog inget mot vad jag kommer att ha imorgon bitti!;-)
Jo och så en sak till... Jag har ALLTID blivit inpräntad i huvudet hur viktig stretching är efter varje träningspass, stretcha, stretcha, stretcha... Tydligen är det inte så viktigt som jag trott utan mest en myt.... Detta (länk) läste jag inne hos Lofsan och hon är ändå PT så hon borde ju liksom veta vad hon snackar om;-)

8 kommentarer:

  1. Guud så duktig du är! Jag har svårt att pusch mig själv. Kanske är det därför jag oftast ligger på samma tid och inte blir snabbare? Jag är en av dem som sällan strechar så det var "kul" att läsa!

    SvaraRadera
  2. Hejja dig !!
    Själv ska jag ut på en runda ikväll - något jag absolut INTE ser fram emot, men när alla hejjar på måste jag ju i alla fall försöka ;)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tycker du är jätteduktig!!
    Dessutom har jag alltid hört att man SKA träna bort träningsvärk och det brukar funka på mig...
    Kör på! Kram Fia

    SvaraRadera
  4. Grymt jobbat!! Superbra att ta tag i sig trots att man kanske inte är så sugen.
    Ang att träna med träningsvärk så är det faktiskt bra. Träningsvärk är slaggprodukter som finns kvar i musklerna och det försvinner snabbare om man syresätter musklerna igen. :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Grymt träningspass!! :-)

    Vad gäller träna när man har träningsvärk, det gör jag ofta. Annars hade man ju varit tvungen att lägga in både en, två och i värsta fall tre vilodagar för jämnen... ;-)

    Kram M

    SvaraRadera
  6. GRYMT! Fan vad duktig du är :-) Kram

    SvaraRadera
  7. Snyggt!! Jag kommer inte iväg till gymmet alls den här veckan. Kanske hinner jag löpa en sväng imorgon, håller tummarna för det. Längtar verkligen.

    Ang. Träningsvärk har jag oxå hört att det bästa e att träna eller åtminstone hålla igång. Och det där med att stretcha innan är överskattat hörde jag oxå av en kompis som håller på att utbilda sig till målvaktstränare.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  8. Bra jobbat!
    Jag har helt kommit av mig med träningen och vill bara komma igång igen. Hade ingen aning om att stretching efteråt inte har någon eg verkan. Det känns iaf bra att göra det.. Frågan är om jag vågar mig på att inte stretcha nästa gång jag kommit ut på en löparrunda...? :-)
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!