söndag 6 oktober 2013

Pannacotta med smak av Ahlgrens bilar!

Gårdagen spenderades på bästa sätt! I härliga vänners lag, god mat, dryck och chill!!
Jag drack 2 glass rött, tadad: Inte dålig idag! Bara att acceptera att jag INTE tål rödvin mera. Såååå surt, med tanke på att jag älskar det!
Jag hade lovat att fixa efterätten till kvällen! Jonas hade hört att man kunde göra pannacotta av Ahlgrens bilar. Jag som måste testa allt, fick ju så klart lov att testa detta och ta med mej!
Om det var gott? Både ja och nej. Det kunde ha smakat lite mer bilar. Så nästa gång ska jag dubbla antalet bilar, ta mindre grädde och fylla upp "smeten! i nubbelglas istället! Men jag kan verkligen rekommendera detta att ha som en liten efterrätt när man är så där sprängmätt, men ändå är sugen på något extra! Och det förgyller ju ögat oxå, med denna färgprakt, grönt, vitt och rosa! Och är man en sockerhora som försöker att inte äta godis, så lovar jag att detta satt som en skön härlig smäck i magen och kroppen jublade och smaklökarna skrek av glädje för varje sked som jag tog!!
Skitlass bildkvalitet, jag vet... Och glasen ser ut att vara skitiga. Men jag var inte så säker på handen när jag skulle hälla i smeten  i glaset vilket resulterade i att kanterna blev kladdiga och jag började torka och det blev ännu kladdigare... Men allt kan ju inte vara så perfekt hela tiden;-)

Pannacotta med smak av Ahlgrens bilar!
1 påse Ahlgrens bilar
4 ½ dl vispgrädde
Grön och röd karamellfärg
Sortera ut 15 bilar av varje färg. (Ännu fler för att förstärka smaken, enligt mej!)
Mät upp 1 ½ dl grädde och 15 bilar i en kastrull.
Smält bilarna i grädden på svag värme. Sila och fördela i 4 glas. Ställ i kyla 1 timme. Upprepa med de två kvarvarande färgerna, så att det blir tre lager.
Färgerna kan förstärkas med karamellfärg.
Alla recept är beräknade som smårätter för fyra personer

3 kommentarer:

  1. Men vilken underbar idé.. Den snor jag till min tjejkväll, men en liten fråga, behöver man inte tänka på något med gelatin??

    SvaraRadera
  2. Du kan smaksätta vispad grädde med godis också! Eller snarare, låt grädden kallna ordentligt när godiset smält och vispa sedan!

    SvaraRadera
  3. Men mums !! va säger du - ska vi mötas halvvägs ?
    Du fixar några sånna där och jag tar med lakrits kola och en flaska vin ?
    deal ? ;)
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!