tisdag 15 oktober 2013

Det här med läxor...

Är en het potatis just nu...
Jag vet egentligen inte riktigt hur jag ska ställa mej till den debatten? Jag är kluven. Men jag håller å andra sidan med om att det inte borde finnas några läxor. Lägg en timme till i skolan kanske? Så slipper man läxorna?
Här hemma går det trögt med läxorna. Inte för att Douglas på någotvis har svårt för sig, nä tvärt om. Det går väldigt bra för honom och är väldigt lättlärd och snappar upp det mesta snabbt! (JA, man får skryta över sina barn och det gör jag mer än gärna!!) Men det är mycket tjat och gnäll innan han till slut sätter sig och gör dessa läxor och då är han på extremt dåligt humör (och jag med) och så blir det oftast pannkaka av allt...
Oftast gör Jonas läxorna med honom. Dom där två går så mycket bättre ihop och Jonas är lugn som en filbunke, medans jag INTE är det. Och då krockar vi...
Just nu har Douglas 2 läxor per vecka, en läsläxa som man ska läsa varje dag och en matteläxa.
Lär sig barnen så mycket mer på att ha läxa, ja det undrar jag?
Jag kan bara se till mej själv när jag var barn och tonåring och gick i skola. Lärde jag mej verkligen något av mina läxor? Nä, det gjorde jag inte... Råpluggade till ett prov och sedan när man hade gjort det så var allt borta i hjärnkontoret... Sedan hade jag det extremt jobbigt där, inget ville visst sätta sig och jag hatade skolan.. (Får man höra i 5:e klass av sin mattelärare när man sitter och försöker få in mattetal: Svårt fall, doktorn grät, detta går inte Karolin... Tror ni jag älskade matte sedan? Nej och jag sket helt enkelt i matten resten av skoltiden. Smart lärare? NEJ! Idiot om jag får säga det själv!)
En sak är iallafall säker. Här hemma skapar läxor stress, irritation och bråk. Men ok, jag kan förstå, dom kanske ändå måste finnas? Ja ni ser, jag är kluven...
Många lyfter lite på ögonbrynet när jag säger att jag jobbar 100% idag. Själv tycker jag inte så. Jag kan hellre tänka mej att gå ner i tid den dagen alla grabbar går i skolan för det är DÅ som jag verkligen kommer att behövas här hemma med alla läxor... (Om vi nu inte kommer att hamna i luven på varandra när dom ska göras och om jag nu kommer att fatta alla deras mattetal? Men då kanske jag har lugnat ner mej en aning i humöret;-))
Hur står ni i den här frågan? Tycker ni att barnen ska ha läxa eller inte?

14 kommentarer:

  1. Jag är lärare och är för läxor. Självklart ska det vara individuella läxor som är anpassade för det enskilda barnet. Läxorna ska ha ett syfte! Läxor har flera "faktorer", bland annat att befästa sina kunskaper och att föräldrarna får insyn i barnets skolgång. Men jag kan säga att hade inte mina elever haft läsläxa under sina första år så hade de aldrig varit där de är nu, kunskapsmässigt. Läsning är nyckeln till allt, i alla ämnen... Men som sagt, viktigt att läxorna är individuella!
    Så tycker jag :)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Våran skola erbjuder läxhjälp så Simon går på det med matten för vi bara bråkar här hemma. Sedan har han också läxläxa + engelska och nu har han också prov på måndag.. Så nu är det mycket. Jag skulle hellre se att de gick 1 timme längre i skolan för att slippa det där tjatat här hemma. Ännu gör dock dottern sina läxor utan mycket tjat så det är skönt..

    SvaraRadera
  3. Oj inte tänkt på läxor än... Men jag tror nog att det är bra men att läxorna, eller hemarbetet, borde vara mer individuellt. Jag har så svårt att läsa in en tråkig bok och sen spotta ut svar på ett papper. Jag är mer praktiskt lagd och duktig på att tex skriva arbeten eller ta reda på saker. Sånna läxor hade passat mig mycket bättre...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att läxorna ska tas bort. Bla: läxorna bidrar till att klyftorna ökar i samhället 2. Tycker inte att barnen ska behöva ta med skoljobbet hem (jag vill inte ta med mitt jobb hem och på de allra flesta jobbet gör man inte det heller) 3. Dagens läxor vad jag förstår på tok för dåliga och de följs inte heller upp i klassrummet = bättre med inga läxor än meningslösa läxor. Låt föräldrar få ta del av barnens skolarbete genom att ge föräldrar möjlighet att vara med sina barn en dag/del av dag i skolan. Finns fler fördelar med det, fler vuxna i barnens/ungdomarnas miljö, inte bara insyn i själva skolarbetet utan också i klassen och läraren blir sedd. Förläng skoldagarna 6-9 h per dag, inklusive raster och minst en timme fysisk aktivitet per dag! De flesta barnen tror jag ändå kommer hem till ett tomt hem eftersom föräldrar jobbar heltid. Jag undrar när på dygnet barnen ska göra sina läxor?? Iaf om det är meningen el krävs att en förälder stöttar? Efter middagen? Undra hur hög den inlärningskurvan är den tiden på dagen hos de flesta baren?! Usch läxor triggar mig och jag kommer att ha svårt att motivera mina egna barn till att göra dem!

    SvaraRadera
  5. Läxans vara eller inte vara...
    Om läxan följs upp, jobbas med och inkluderas i undervisningen den dagen den ska lämnas in är den säkert befogad men jag tycker att (i alla fall upp till sista året på mellanstadiet) att man borde hinna med allt i skolan. Har en dotter som har det väldigt lätt för sig och en som har dyslexi och båda har ju haft helt olika förutsättnigar och förhållningsätt till läxa. Så även jag. Att ge läxa till ett barn med t ex dyslexi gör ju inte läxan roligare eller bättre för den delen. Tandagnisslan och gråt hör mer till.

    SvaraRadera
  6. Läxor. ..NEJ! Vill du som vuxen ta hem ditt jobb o sitta med det 1 h x-tra> barnen får vänta på dig, matt , att umgås. Nääää....når inte eleverna " kunskapsmässigt" den nivån dom ska vara på enl lagen kanske läraren ska kolla över sin prestation/handledning/lärande ;) o få insyn i skolan får man genom att besöka sina barn inte gnm att kivas om läxorna. Enkel mattematik o psykologi för vra lörabde o harmoni i en familj.

    SvaraRadera
  7. Ops massa stavfel även om läxorna gjordes ;) Jaja knapparna dansar sin egen dans men budskapet välment ;)

    SvaraRadera
  8. Anonym: Du bör nog tänka både en och två gånger innan du ska gnälla på lärare. De har ingen rolig situation alltid och mycket press på sig. Jag överlevde läxorna på min tid. Det var faktiskt t o m ett sätt att umgås hemma. Man kan göra läxläsning på många roliga sätt!

    SvaraRadera
  9. Det jag tycker är intressant, det är att det ofta blir sådan "masshysteri" i sociala medier... nu i detta fall är det läxor (kan även vara dieter, nu är det 5:2 metoden, för ett år sedan var det LCHF). Om några månader är det skolavslutning i kyrkan som hägrar, och då ska alla vara emot det. Tråkigt tycker jag att så många, inte bara här i bloggen, har så oerhört negativa erfarenheter kring läxor.. I min klass (en etta) har eleverna läääängtat och tjatat efter läxor och de tycker att det är roligt. Jag tror också som någon också skrev tidigare att förälderns egna åsikter gärna speglas över till barnet, och då kan det ju vara svårt att motivera och göra det till en positiv stund...Själv tycker både jag och dottern att det är en jättemysig stund på kvällen när hon läser sin läsläxa.
    Intressant och högaktuellt ämne, men som sagt det blir gärna bara från ett håll (motståndssidan) som syns och hörs i medier/sociala medier/bloggar.
    /Elin

    SvaraRadera
  10. Jag har flera holländska bekanta som tycker det här med läxor är jättekonstigt.I Holland går barnen till halv fyra i skolan och har inga hemläxor. Allt skolarbete görs klart i skolan. Mina bekanta menar att detta gör att de kan umgås på ett mer otvunget sätt med sina barn, utan stress och måsten. Att komma hem kanske runt fem, ha nån aktivitet och sen göra läxor....jo, det är väl inte det ultimata. Tycker debatten är intressant. Förstår båda sidor - syftet med läxor, eftersom det ju är "tradition" i Sverige, men längre skoldagar. Istället för "annat sorts lärande" på fritids hela eftermiddagarna... Det finns för och nackdelar med allt. Men jag tycker vi ska vara öppna för annat tänk och inte klanka ner! :)

    SvaraRadera
  11. Hmmmm.... Jag är lärare , precis som Elin.... Jag är också för läxor. Forskning visar att ska du få kunskapen i ditt långtidsminne så ska du plugga t.ex glosor först, när du har läxan, en gång varje dag i en veckas tid. Efter det ska du repetera dem efter ca en vecka och efter det ska du repetera dem efter ca en månad. På så vis "håller" din kunskap längre.
    Visst kan man tycka att det är mycket läxor. Jag har själv ett barn som går i fyran och ett barn som går i trean. De har många läxor varje vecka, båda två. Den äldsta ha även förberedda prov. Men får man in som rutin att läsa läxorna en liten stund varje dag så tycker inte jag att det är ett stort stressmoment. Jag ser det som en stund ihop med barnen och en stund där jag får inblick i vad barnen sysslar med i skolan. Jag ser även om det är någonting som de behöver träna extra på.
    I vår familj har vi valt att vi och våra barn har ett aktivt föreningsliv med många aktiviteter. Vi trivs med detta, tycker att det är roligt. Men för att få tiden att räcka till jobbar jag 80%, vilket innebär att jag kommer hem samtidigt som barnen slutar skolan 4 dagar/vecka. Då hinner jag laga mat och barnen hinner göra sina läxor innan det är dags att bege sig till olika träningar.
    Vi lärare utvärderar oss själva och varandra varje dag. Vi möter många olika elever, olika vad gäller kunskapsnivå, attityd, bakgrund och kultur. Vi gör vårt allra bästa för att möta alla på "sin" nivå. Men som förälder har du också ett ansvar för ditt barns skolgång.
    En lite fundering från en tvåbarnsmorsa och lärare.... ;)
    M.v.h. Anna-Karin H.

    SvaraRadera
  12. Jag håller med Maria Borg!
    Fram för en läxfri skola, barnen behöver sin fritid för lek o rekreation det är också viktigt för inlärningen! Man ska inte behöva ta med sig jobb hem, och alla har inte heller samma förutsättningar att göra läxan i hemmet. Bättre med en sammanhållen skoldag där allt skolarbetet klaras av under dagtid. Föräldrar kan göras delaktiga i skolan på lång mer bättre sätt än läxor! Det finns barn som har det fruktansvärt jobbigt i skolan på många sätt och de behöver tid att vila från skolan, hemmet kanske kunde få va den frizon som de behöver och, tycker jag, har rätt till. På gymnasienivå har man ju mer o mer infört sammanhållen skoldag o läxfri undervisning, och de behoven tror jag att mindre barn också har! Nä helt klart skolarbete under skoltid o resten fritid, precis som vi vuxna aldrig skulle acceptera att arbeta på vår fritid!

    SvaraRadera
  13. Jag har en son som går i 2:an. De har läsläxa 10 minuter varje dag och redovisas på fredagar. De är dessutom en matte läxa och en skrivläxa varje vecka ! Jag tycker att det är mycket när man är 7-8 år. Det erbjuds ingen läxhjälp i skolan. Jag tycker att det hade varit bättre att förlänga skoltiden med 30 minuter varje dag istället för att ha läxa hemma när man är trött!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att det ska vara både läxor och betyg. Men självklart ska läxorna anpassas, och betygen ska ju vara en hjälp, utöver individuella samtal, för att se hur mitt barn ligger till, var hon/han behöver extra hjälp osv.
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!