måndag 22 augusti 2011

Syskonbråk...

Jag håller för tillfället på att bli tokig på mina söner... De är konstant i luven på varandra från de att de vaknar till att de somnar på kvällarna. Det är inte bara skrik och bråk som råder, nej utan det är slag, rivningar och brottning...
Jag skrev förra veckan på fejjan att jag var trött på syskonbråket och fick då en massa "föreläsningar" på hur jag som förälder skulle vara och inte vara. Tex så tyckte någon att jag helt enkelt skulle låta dom slåss och reda ut bråket själva. Ja men på allvar, då slår dom ju ihjäl varandra....
De måste hållla på och retas och tetas och när den ena är still så måste den andra göra något för att reta upp den andra. De värsta är att även Fabian börjar komma in i detta syskonbråk. Så mitt i all fajt så kommer han imellan och får sig en smäll.
Klart som korvspa att vi försöker prata med dem att det inte är okej att slåss, rivas, bitas och säga fula ord. Men så ibland så rinner liksom bägaren över på mej oxå och jag sjunker till deras nivå och blir lika arg och skriker med...

Ibland får jag för mej att det bara är mina barn som uppför sig så här mot varandra..??
Förra veckan sov Alfred hos mormor och det var så lugnt och skönt. Dagen efter när vi satt och åt sa Douglas: -Nu längtar jag jättemycket efter att Alfred ska komma hem. 2 timmar senare kommer han hem och de är sams i ungefär 2 minuter sen börjar syskonbråket igen... *suckar högt och länge*
I skrivande stund är det faktiskt helt lugnt mellan dem... Vänta jag måste gå och titta vad som försegår....
*tillbaks igen* Helt lugnt inga rackartyg;-) De byggde koja....
Tror i och för sig att vi nu börjar gå på varandra efter detta långa sommarlov och att detta syskonbråk kommer att bli bättre när de börjar på förskolan och skolan. Ja det är iallafall vad jag hoppas på...
Har ni något bra tips på hur vi ska göra för att de inte ska bråka? Jag är evigt tacksam för alla förslag!!

7 kommentarer:

  1. Det är inte bara dina barn som bråkar tro mig.Jag har två som periodvis fungerar jätte bra ihop men som i nästa stund halvt håller på att ha ihjäl varandra! inget kul alls. Men man får vara glad för de stunder de längtar efter varann och då de leker fint tillsammans!

    SvaraRadera
  2. Här bråkas det faktiskt också en hel del.
    Eller dom retas med varandra... Så det blir lite tanda-gnissel om dagarna. Men tror det blir mindre nu när vi inte kommer att ses så mycket på dagarna. Och bara av att skriva det, gör sååå ont i mitt hjärta...
    Njut av tiden hemma, VET att det är svårt men försök. Och ja, jag vet inte men försök att inte lägga dig i deras gnabb för mycket.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Vad jag känner igen mig (oss)!!! :-O

    Äh, skit i vad alla "tyck-tillare" säger. Det är konstigt hur många människor vet EXAKT hur de ska göra (eh...) när det inte gäller deras egna barn! :-P

    SvaraRadera
  4. Här slåss det också så det ryker om det. Och bara låt dom va... nja då slutar det i blodvite tror jag. Däremot försöker jag lyssna av, iallafall brottningsmatcherna, och kan dom hålla det på någorlunda jämn nivå så kan jag låta dom hållas en stund. Men vi kan tjata oss blå om att dom inte ska slåss men det går in genom andra örat och ut genom andra så du är inte själv kan jag lova. En genusfråga dock, är det nån som har tjejor som slåss lika mycket eller är det en killgrej? för här är det ju också 3 grabbar.

    SvaraRadera
  5. Mina flickor bråkar om allting just nu. Den lilla (2.5) slår den stora (7) - och den stora skäller och gormar på den lilla för allting. Så jag känner igen mig. Ska blir såååå skönt när skolan börjar för jag tror dom behöver komma från varann lite. Jag läste dina kommerntarer på fejjan - men jag blev lite intresserad av det där om att dom ska reda ut det själv. Köper inte resonemanget rakt av för jag tror verkligen att vår uppgift som fölräldrar är att fostra/vägleda våra barn - men visst är det en poäng i att vi lägger oss i för mycke ibland. Här hemma är det typ 20 gånger om dan som den stora kommer till mig och "mamma vet du vad ....gör??" Och så gå¨r jag iväg och läxar upp. Suck! Hade varit gott att slippa det:)

    Så du är långt ifrån ensam!! / Maria Ekdahl

    SvaraRadera
  6. Inte för att det är nån jättestor tröst, men jag å min yngre syster praktiskt taget avskydde varandra fram tills jag flyttade hemifrån. Även om vi inte slogs så tror jag att alla syskon har sånhär perioder, längre å kortare...
    Trist om de ska hålla på å tjabba i tid å evighet, så jag hoppas dina har en kortare period såklart! <3

    SvaraRadera
  7. Jag älskar att du skriver så ärligt! Här är oxå tjuvnyp, slag o. konstant provoceringar fram o. tillbaka. Skvallerbyttor är de oxå!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!