tisdag 30 augusti 2011

Skulle ni klara er utan tv, dator och telefon??

Hörde häromdagen ett reportage på radion om en familj i USA som har levt utan varken tv, dator och telefon under ett halvår. De ville göra ett exprement om det funkade att leva ett liv utan just dom sakerna så länge. De hade 2 tonårsbarn som var extremt "beroende" av sina dator.  Även mamman var väldigt beroende av sin ajfån. Hon satt med den mer eller mindre hela dagarna och knapprade på den...
Det funkade, men de hade väldiga "abstinenser" de första veckorna. Men ju längre tiden gick, ju mer sociala blev det och satt och umgicks på kvällarna, spelade spel och sonen i huset hade dammat av sin saxofon som legat och drällt i garderoben i flera år!
De lyckades med sitt "exprement" och de hade på vägen lärt sig att liksom ta vara på tiden och umgås med varandra! Leva här och nu och inte bara leva genom sina datorer, tv och telefoner...
Skulle ni klara av det? Inte en chans att vi skulle klara det i vår familj. Min telefon sitter tyvärr fastväxt i min hand och datorn med för den delen. (Nja kanske inte boktsavligt talat, men...;-)) Hur i all världen skulle barnen klara sig utan sin älskade tv? Nä det hade nog blivit många protester där...;-)
Den enda som skulle fixa detta förbud om det skulle införas här hemma är Jonas! Inga som helst problem för honom;-)
När man tänker på hur det har blivit i vår värld så är det ju helt sjukt... Den här internetvärlden har liksom tagit över våra liv. Så egentligen så borde vi nog börja införa något sådant förbud i vår familj, ja iallafall så där 2 dagar i veckan... Undra verkligen om man skulle klara av det??

14 kommentarer:

  1. Never... hade inte överlevt. Lite småpinsamt. Men det är sanningen :-D

    Kram på dig goding!

    SvaraRadera
  2. Nä, du... Jag vill inte ens försöka... ;)))

    Kram!
    Madde :D

    SvaraRadera
  3. Barnen eller det barn som är stor nog å se på tv hade säkerligen klarat sej utan i måååånga månader. Värre hade det varit för min man tvoman som han är å allra värst hade det varit för mej, jag hade nog dött lite utan dator å iphone. :)

    SvaraRadera
  4. Absolut jag klarar mig, det är bra, galen värld är det väl om vi människor inte klarar oss utan tv dator och telefon umgås med varandra kan det vara så hemskt?
    Tack för en underbar blogg
    //Mimsan

    SvaraRadera
  5. Hade man blivit tvungen så visst hade det funkat (men med abstinens!!)
    Men jag tror inte att vi VILL försöka.... Hi hi! :-D

    SvaraRadera
  6. Tror inte det. vad skulle man göra en tråkig dag liksom. Iof skulle man hinna med en massa viktigare saker men nej, vad tråkigt det skulle bli!

    SvaraRadera
  7. Samma här, Johan skulle nog klara sej, men ja vet i tusan va ja skulle göra utan min iphone;)

    SvaraRadera
  8. Oj, nä det skulle inte vår familj klara av! Va hemskt det låter.
    Jag skulle nog kunna klara mig utan tv och dator, men absolut INTE utan min Iphone. Den är ju magisk! Hihi

    Kram

    SvaraRadera
  9. Klara det ja, men abstinens O JA!

    SvaraRadera
  10. Inte en chans, skulle aldrig klara mig utan min iPhone. Usch vad hemskt men så är det!!!

    Tack för idag vännen! Kram

    SvaraRadera
  11. Japp, jag tror faktiskt att jag hade klarat det. Men tonåringarna i huset hade inte klarat det utan blivit helt överjävliga... så indirekt så hade inte jag heller stått ut ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag skulle lätt klara det om jag verkligen bestämde mig! Men så länge som det finns där sååå tillgängligt så...
    MEN...
    SNART kommer jag att införa data-fria kvällar hemma, det har jag bestämt! (M kommer säkert smita in på toan med iphonen men det får jag ta..;-))
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  13. För några år sen körde jag med tv-fritt i några månader eftersom den gamla tvn gick sönder och det gick riktigt bra..läste en massa böcker och lyckades faktiskt sova nog mycket även på vardagar, men sen började friidrotts-vm och då blev jag med tv igen..

    SvaraRadera
  14. Sa hon i ett blogginlägg ;) HAHA!
    Jo hade säkert klara mig, men vill inte ;) haha!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!