tisdag 23 augusti 2011

Gi äppelmuffins!

I eftermiddag blev vi (läs jag) grymt sugen på fika.. Ja det kan ju faktiskt bli så mitt i månaden;-) Och har man varit en sockerråtta innan så är det ju väldigt svårt för den här kroppen att sluta längta efter socker. Så sagt och gjort googlade jag på "nyttigt fikabröd" och fick då en träff med bland annat GI äppelmuffins.
Jag måste villigt erkänna att jag var en aning skeptisk till dessa muffins med både linfrön och havrekli i.... Men vet ni vad? De smakade supergott och fick MVG av barnen som åt på som bara den och hade gärna tagit mer än bara en;-)
Det stod även att dessa muffins kunde användas som ett bra mellanmål!
Hade hjälp av 2 mästerbagare... Men så mycket till hjälp vet jag faktiskt inte om de var, de åt mest upp äpplena;-)
Mitt i allt bak så började Alfred surra om röda kantareller... Öhh jag undrade vad i hela friden han menade, vad var det egentligen i de där äppelbitarna han åt...??;-) Jo men förstås så var det ju muffinsformarnas dekoration som han stod och lade ut på en plåt och tyckte var så fina;-)
Så här kommer det mycket enkla och goda receptet:

GI-äppel-muffins
Till 12 stora eller 20 små muffins behöver du:
3 dl sojamjöl
1 dl havrekli
1 dl linfrön
2 dl siktat dinkelmjöl
3 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl lätt naturell yoghurt
1,5 dl vatten
0,5 dl olivolja
Fyllning:
3 äpplen
2 msk kanel
0,5 dl sötningsmedel
Värm ugen till 200°. Ställ upp muffinsformarna.
Skala äpplena, skär dem i kuber (ca 1 cm).
Vänd ner bitarna i socker-kanelblandningen.
Blanda samman mjöl, kli, linfrö, bakpulver och salt. Vispa upp äggen.
Blanda ägg, vatten, yoghurt och olja. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten.
Vänd till sist ner äppelbitarna.
Fördela smeten i formarna. Grädda stora muffins i 30 minuter på
nedersta falsen eller små muffins i 20 minuter på mittenfalsen.

2 kommentarer:

  1. Jackpot - DET ska jag testa !!
    I gammelfarmors trädgård kryllar det av äpplen just nu så jag ska ta en tur när jag hämtat viggo på dagis nån dag och en ska det minsann bakas :) Kramar

    SvaraRadera
  2. Mums, de ser supergoda ut!!!
    Kommer att prövas här hemma!
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!