onsdag 18 januari 2012

Husmanskost och långkok!

Här hemma äter vi middag varje dag, dvs middag här i Småland är kvällsmat!;-)
Middagen är liksom när hela familjen samlas och vi försöker iallafall sitta ner och äta i lugn och hela familjen varje kväll...
Iallafall så ogillar jag halvfabrikat... Jag skulle aldrig köpa mamma scans köttbullar, jo kanske om jag var så illa tvungen... Men jag försöker göra mina egna och då vet jag iallafall vad det är i dom;-)
Jag älskar husmanskost! Helst långkok, typ kalops. Många säger att de inte har tid med såna maträtter... Men vad är det som tar tid? Man behöver inte ens stå vid spisen 15 minuter sammanlagt, allt sköter ju sig själv...;-)
Idag hade jag en högrev i kylsskåpet som fick lov att tillagas. Jag skar den i små bitar, stekte med smör tillsammans med en lök. När det var stekt hällde jag på en skvätt mjöl, några dl vatten, kalvfond och rödvin! Hur mycket jag hade av varje, vette sjutton...? Jag höftar på allt och kan inte hålla mej till recept... De blir oftas bäst så;-)
Sedan kokade köttet på svag värme i ca 2 timmar under omrörning då och då. Sedan hackade jag röd paprika, hällde i ca 5 dl grädde, soya, lite mer rödvin och kalvfond, salt, peppar och vitlökssalt och hela konserverade champinjoner. Sedan lät jag alltsammans koka 30 minuter till. Klart! Till det serverades potatis (till mej kokt blomkål) och sallad! Alla åt som små grisar till och med barnen! Jag trodde faktiskt inte att de skulle göra det med tanke på att "grytan" hade ganska mycket rödvinssmak i sig. Men de älskade köttet och det blev hur mört som helst!!
Under koktiden åkte jag iväg och handlade och då stod grytan och puttrade och skötte sig själv! Ja jag vågade det, kanske var jag dum...? Men för att få ihop tiden så måste man göra flera saker samtidigt;-)
Så vill ni impa på er familj, gör en riktig husmanskost och ett långkok!;-)
Appropå matlagning... Sitter och tittar på Sveriges mästerkok. Attans va roligt de hade varit att vara med där;-)!!

6 kommentarer:

  1. Det låter supergott! Och på tal om Sveriges mästerkock så tänkte jag på dig under uttagningarna. Du borde söka nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Ser ju smaskens ut det där! :P Kan du komma hem till oss och laga långkok medan vi är på jobbet eller följer med barnen på diverse aktiviteter??? ;) Kokerska mottages tacksamt! :) kram på dig

    SvaraRadera
  3. Jag har oxå väldigt mycket att göra... Men laga långkok o storkok på helgerna så ska du ju bara frysa in o ta upp när ni sen äter!! Så kommer jag få göra den dagen jag kommer att jobba " vanligt" igen!! Lycka till!!
    Kram K

    SvaraRadera
  4. Middagarna är heliga. Då ska alla va me. Jag lägger ner mkt tid på middagen oftast och håller helt med dig!

    SvaraRadera
  5. haha...ja jag håller FULLKOMLIGT med dig...avskyr halvfabrikat!! Du då som gillar långkok...prova min gulaschsoppa, den kokar jag i TRE timmar och den är gudomlig :-) testa gärna det saftiga brytbrödet till, möms!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag önskar vi hade flera dagar med hela familjen runt middagen. Jag lämnar också mat på spisen eller i ugnen .

    Jag köper ju halvfabrikat men självklart så kan jag göra köttbullar .
    Just olika grytor med riktigt långkok överlämnar jag till min make som är underbart duktig på det.
    Han satt o suckade o svor över mästerkocken hur dom gjorde med köttet o vad de tog VARA PÅ FÖR SMAKEN

    Han har varit slaktare i 13 år så kött har han sett i alla dess mängder o olika slag ha ha .
    Hoppas din kropp reser sig nu utav alla krämpor /olyckor som följer dig

    //Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!