onsdag 18 januari 2012

Men shit jag börjar ju bli en smålänning...

I slutet av sommaren har jag bott här i Småland i 13 år, nästan halva mitt liv... *harkel* Nähä jag var visst inte 22;)
För er som inte vet kommer jag från Dalarna, närmare bestämt Malung och där pratar vi nog ganska så grov daldialekt;-)
Jag har aldrig lämnat min dialekt och kommer heller aldrig att göra det... I och för sig så kan de ju bli att man liksom går ifrån de där med sin grova hemdialekt när man bott borta så länge och blandar lite hej vilt... Förmodigen gör jag det och det är måååånga som frågar om jag kommer från Gotland;-)
Iallafall som kom jag på mej själv nyss med ett småländskt ord. Vi satt och åt och Fabian blåste på maten och varpå jag frågade :-Är det VAAAMT? Alltså VARMT på svenska;-) Shit ska jag börja prata småländska nu efter 12 år här? *ha*ha* Nej de ska jag inte, de lovar jag. Förstår ni hur roligt de skulle låta om en dalkulla skulle bräka på småländska;-)
Jag tycker vi ska vara rädda om våra dialekter! De är ju skitfränt att ha dom ju och höra vart varje människa kommer ifrån! Själv tycker jag faktiskt att småländska låter mysigare än dalmål;-)!

4 kommentarer:

  1. haha
    Jag gillar dialekter, såklart man ska behålla så mkt man kan av sitt ursprung. (även om jag skäms lite över min östgöta).
    :-)

    SvaraRadera
  2. Jag pratar också lite småländska ibland, huh.... Håller med om att dalmål kan låta som gotländska ibland och vice versa. :)

    SvaraRadera
  3. Bor ni nära Vetlanda?
    Hmm.. Tycktes mej kunna läsa mej till det på VAAAMT...
    Småländska är inte vackert på nåt vis, men i den där trakten har ni lyckats få Sveriges fulaste dialekt, näst efter skånskan ;) Hahhaa!
    Kram påre ;)

    SvaraRadera
  4. Hehehe sitter och fnissar och tänker tillbaks på en händelse i somras. För att göra historien kort så fick vi punktering på bilen och fick tag på en kille i Malung som kunde hjälpa oss. Helt lysande då vi var i närheten. Jag ringde upp honom när vi närmade oss så att han kunde beskriva vägen och jag fattade INTE ETT ORD av vad han sa. Hur mycket jag än försökte! Det var verkligen EXTREMT, så bred dialekt han hade(har). (Kommer från Skåne) :D Dalmål är i alla fall myyycket finare än småländska! :D Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!