söndag 8 januari 2012

Det här med menseriet...

Jag tycker att de är himla orättvist mot oss kvinnor som måste utstå denna mensen... Och dyrt är det oxå, såna kostander som inte en man behöver... *harkel*
Alltså undra hur mycket pengar man slänger ut under sin levnadstid på tamponger och bindor? Och har man som mej ett "blodbad"" varje månad så ja då går det åt lite om man säger så...
Jag registrerade mej på tampons for fri för några månader sedan... Gratis tamponger rakt ner i brevlådan... Men tror ni jag har fått några ännu? Nepp:-((
Dessutom får vissa av oss kvinnor utså en grym smärta varje månad och ett hemskt monster som flyttar in i våra kroppar... Ja så klart så är det inte för alla, men jag har ju lyckats pricka in allt de där som man bara kan få...
Nu har jag på allvar funderat på att skaffa mej en sån här liten meskopp... Men så känns det oxå lite äckligt på någotvis. Stoppa upp en sån där kopp, ta ut och skölja ur... Levnadsår på upp till 10 år. Någon som provat en sån? Vågar man pröva?
Alltså självklart är det ju inte bara en nackdel med mens. Nä den gör ju faktiskt att man kan bli gravid oxå;-)) Och den delen skulle jag ju aldrig vilja ge till mannen...
Jag vet en person som för några år sedan deklarerade sin kostnad för tamponger och bindor på ett år. Och hon fick igenom det;-) Men nej så snål är jag inte och jag orkar defentivit inte spara alla kvitton och registrera in dem...;-) Och tänk om de skulle granska en.... Vad sjutton skulle man säga då? *fniss*

16 kommentarer:

  1. Känner folk som använder koppen o är nöjda! Själv satte jag in en hormonspiral 2007. De är fan de bästa 500;- jag gjort av med. Ingen PMS. Ingen mens. Så jäkla skönt!

    SvaraRadera
  2. Jag har använt menskopp sen 2005 och är sjukt nöjd! Man sparar pengar, kan ha den dygnet runt (tömma mellanåt såklart) bada med den och den är inte äckligare än att köra upp en tampong eller stinkande bindor. Go for it!!

    SvaraRadera
  3. Hej! Ja du.. Detta styr med denna skitmens, usch!
    Jag har två kompisar som provat menskoppen och de har inget negativt att säga om den alls. Så vill man testa så är den sakert jättebra!
    Men... jag känner ett MEN. Precis som du. Är det inte lite äckligt ändå? Jag vet inte... jag ar tveksam.
    Men den är ju bra för miljön och sköter man sin kopp så är det ju hygieniskt också.
    Men jag är fortfarande tveksam till den själv. Säg till om du testar :)
    kram

    SvaraRadera
  4. Psst, det är inte mensen som gör att vi kan bli gravida. Det är ägg och ägglossning ;-)
    Även fast man har mens så betyder det inte att man kan få barn.... ( bara en liten parantes... ;-)
    Jag jaaaa...dyra jävla påfund..

    SvaraRadera
  5. Visst är det skit! Jag anmälde mig också på det där tampons for free för några månader sedan men det är tomt i lådan... För tjejernas skull, själv opererade jag bort skiten för snart 5 år sen och är jätteglad för över att vara mensfri!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig funderat på en sån... Men visst istället för tamponger så. Det blir nog inte äckligare ändå ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Mitt bästa tips är p-spruta! Hade lika besvärligt som du - ont, rikligt osv. Efter mina tre barn började jag med p-spruta och det funkade utmärkt! Ingen enda blödning sen dess o nu är min yngste 20 år.....

    SvaraRadera
  8. Har också anmält mej och inte fått några!?
    Annars är p-spruta en skänk från gudarna!

    SvaraRadera
  9. Menskopp tycker jag oxå verkar äckligt men många säger att dom är bra!
    free tampons är jag "med i" och jag får utskick hela tiden, dock har jag inte provat dom än eftersom jag är gravid och inte haft behovet ännu..

    SvaraRadera
  10. Tacka vet jag cerazette, kombinerade minipiller, inte en droppe på flera månader!! Urgött!! =)
    KRAMEN

    SvaraRadera
  11. Jag har ingen själv, men en kompis till mig har menskopp och är jättenöjd med den! Jag har funderat på att skaffa en också, men har aldrig kommit så långt (tyvärr).

    SvaraRadera
  12. Jag har en menskopp och jag kommer aldrig byta tillbaka! Om man håller den ren och kokar den så håller den sig fräsch. Det varierar ju hur mycket man blöder men ibland behöver jag bara tömma den en gång om dagen. Man kan bada med den och den känns inte om den sitter rätt :-)

    SvaraRadera
  13. Jag har aldrig hört talas om denna kopp men mina minipiller funkade jättebra o jag är oxå med på "tampons for free" o får utskick hela tiden, men du måste göra som det står på sidan. Det dröjer dock första gången innan man får dem, sen kommer de.. Kanonbra...
    Lycka till vännen!! Fia

    SvaraRadera
  14. Alla som använder är nöjda vad jag förstått. Efter denna graviditeten ska jag nog med införskaffa en.

    Sägs vara mycket bättre för underlivet. Man kan inte få den där sjukdomen som går att få med tampong. Blöder aldrig igenom, luktar inte o ger ingen svamp.

    Tror det är äckligare med tamponger o bindor än koppen oavsett.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  15. Jag har en!! Köpte den främst för att mina slemhinnor blev så irriterade av tampongerna + att jag blödde igenom dem konstant (stora varianten). Binda är inget alternativ här :o).

    Tycker den funkar superbra! Kan inte tänka mig att byta tillbaka.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Har ingen själv men en kompis lovordar den och skulle aldrig byta till nåt annat, kanske värt att testa iaf?
    Fina pojkarna blev!
    kram j.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!