fredag 2 september 2011

Mumsig höstsoppa!

Igår gjorde jag ett långkok på en höstig mumsig minnestronesoppa! Receptet har jag med mej hemifrån som min kära mamma alltid lagade på hösten och vintern!
Man får passa på nu när det finns så många goda höstprimörer! (Som dessutom är lite billigare nu;-))
Men eftersom att jag höftar hej vilt med mina recept och tar lite av det jag tycker så blir även detta receptet på en höft;-) Den är egentligen mer som en gryta än en soppa och väääldigt matig!


Minnestronesoppa (ca 4 portioner):

1-2 pkt bacon
en halv näve spagetti
2 potatisar
1 kålrot
1-2 morötter
1-2 palsternackor
några nävar vitkål
½ purjolök
Oregano
salt och peppar
ketchup

Så här gör du:
  • Klipp eller skär baconet i små bitar, stek tills det har fått färg.
  • Häll på 1-2 liter vatten
  • Skala och skär kålroten, potatisen, morötterna, palsternackorna vitkålen och purjon.
  • Häll sedan i den som har längst koktid, dvs kålroten och sedan resten av rotfrukterna.
  • Låt de koka så där 30 minuter, häll på mer vatten om så behövs.
  • Häll i spagettin och den mängd ketchup, oreganon, salt och pepparn som ni vill ha.
  • Låt koka minst 15 minuter till!
  • Servera med ett gott bröd!
LYCKA TILL!

Den är nästan godare dagen efter, när den stått och dragit åt sig av alla goda smaker! Den går även att frysa in!

1 kommentar:

  1. Det här goda receptet provade vi idag! Supergott!! Tack för tipset :)
    Kram Elin

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!