lördag 24 september 2011

Jag blir både arg och ledsen...

Igår runt 17:30 snåret när jag körde till jobbet gick det en man rakt framför min bil. Han var full och hade en ölburk i ena handen och i den andra en cigg... Jag fick tvärnita och då tittade han bara på mej som att: Ja men kör på mej bara och så ryckte han på axlarna och var allmänt kaxig....
Jag vet vem denna mannen är. Han har 4 stycken småbarn hemma. Den minsta är bara ett och den äldsta kanske max 10...
Förmodligen var han på väg hem till dom... Hur betedde han sig mot dom när han kom hem? Eftersom att han betedde sig så mot mej, så kan jag bara tänka mej hurdan han är hemma och det gör mej så fruktansvärt ledsen och förbannad...
Mamman är nog inte bättre hon... Jag minns en gång för några år sedan. Jag stod efter henne i kassan på ICA. Barnen hade hon dragandes kring benen och de betedde sig som vanliga ungar en lördag. De ville så klart ha lördags godis. -Snälla mamma, kan vi inte få en tablettask. -Nej har jag sagt... Så skramlade hon fram en massa enkronor och bad om att få ett cigarettpaket.... Fy fan säger jag bara. Ett paket cigg hade hon råd att köpa, men inte 3 små ynka tablettaskar... Sånt gör ont i hjärtat:-(
Jag var på håret att köpa de varsin tablettask, men gjorde inte det och vet så väl att jag hade jätte ångest att jag inte gjorde det...
Undra hur deras fredagskväll såg ut? Däckade pappan så att det blev lugnt? Eller fortsatte han att vara lika kaxig mot dom som han var mot mej? Jag vill inte ens veta... Men sånt här gör ont i hjärtat, jävligt ont...

13 kommentarer:

  1. Usch sånt är så hemskt. Vissa barn får inte uppleva en lugn fredagkväll med mys som vi andra tar för givet.. Eller en härlig jul...

    SvaraRadera
  2. usch och fy, tänk hur MÅNGA som har det så!? :(

    SvaraRadera
  3. Hua! :( Man kan få ont i magen för mindre.. :(

    SvaraRadera
  4. Usch det är så hemskt med såna människor. Väljer man att skaffa barn så måste man faktiskt välja att sätta dom först. Fools!

    SvaraRadera
  5. Sorgligt! Är det en familj från vårt samhälle?

    Tavlan kommer från IKEA.

    Kram/Madde

    SvaraRadera
  6. Känns som jag kommit på vilka dessa är :-/ inte alls kul för dessa barn, alkoholen är inte en bra kombination med barn, inte frekvent iallafall :-/
    /Angelica

    SvaraRadera
  7. Det gör ont i mig bara att läsa det du skrivit!! Fy, att barn ska behöva ha det så här.

    Men om du/ni vet vilka familjen är så anmäl till "soc". Det går att göra en anonym anmälan om man vill. Som samhällsmedborgare är vi ju faktiskt skyldiga att anmäla om vi misstänker att barn far illa. Sen vet jag att det inte är ett lätt steg att ta alls...så ta det inte som kritik, bara som ett litet tips.

    Ha en fortsatt fin helg och kram!

    Ps. Jag läser fortfarande din blogg varje dag, du skriver på ett himla trevligt och fängslande sätt! Sen är det roligt med bloggar som uppdateras ofta...får nog ta mig själv i kragen där...hmmm Ds.

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag vet inte hur mycket du vet om familjen, men om du vet att barnen far illa så anmäl till socialtjänsten. Även om du inte vet så mycket så vet du vad du sett och att du fått en känsla av obehag av den lilla stunden. När man gör en anmälan kan man var anonym om man vill men då måste man säga det direkt. När familjen sedan hör om anmälan kan de ibland kunna lista ut vem som anmält och om du känner dem kan ju det bli obehgligt och jobbigt och då kanske det är bättre att stå för att just du gör anmälan.
    Ibland leder inte en anmälan till att det sker en förändring. Det beror på om familjen vill ta emot insatser och hur socialtjänsten bedömer familjens situation. Men ju fler anmälningar socialtjänsten har att ta ställning till ju mer oroande verkar situationen. Så din anmälan kan göra skillnad för de här barnen.
    Hoppas att du inte känner att du behöver anmäla men om du känner det så hoppas jag att detta peppar dig.

    SvaraRadera
  9. Visst är det sorgligt att alla barn inte har det bra, och det är nog vanligare än man tror att barn far illa - på ett eller annat sätt. Men när det gäller just missbruk så tänker ju inte missbrukaren på nån annan än sig själv, bara så synd att de valt att skaffa barn!
    Kram j.

    SvaraRadera
  10. Men du, om du nu vet vilka dessa barn är kan du inte göra en anmälan till Soc? Barn till missbrukare brukar ofta känna sig mest svikna av sin omgivning, av dem som såg men ingenting gjorde. Du har ju faktiskt en chans att hjälpa dem och även om det inte hjälper så har du gjort vad du kunnat. Förstår att det är svårt men samhället behöver människor med civilkurage! / Fia

    SvaraRadera
  11. Ang kommentarer om anmälan.Ska man anmäla så tycker jag att man både ska ha något specifikt att amäla & stå för sin anmälan.Jag vet vilka du menar & ömmar oxå för barnen.Men vad ska man anmäla?Att barnen inte får godis & att en vuxen pappa dricker öl en fredag?Vi vet ju inte men dem kanske myste hemma,godi kanske redan fanns?Jag tror barnen har det tufft men är det detsamma som att fara illa eller att inte vara älskad?...svårt men att följa rådet att anonymt anmäla tycker jag i denna situation låter galet.Kram,Kate.

    SvaraRadera
  12. Om det är den familj jag tror så är de redan anmälda ett antal gånger men vad hjälper det? Inte ett skit. Hade det varit en vanlig "normal" familj hade det varit en rejäl utredning för en liten sak men i dessa fall där det verkligen är dåligt i familjen och barnen är utsatta, då händer det ingenting!! Har sett det många gånger i olika familjer...

    SvaraRadera
  13. Jag har bara bott i Skillet ett par månader, ändå tror jag mej veta vilka du skriver om. Jag har dock inte tillräckligt med kött på benen för att gå vidare med saken.. :/

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!