tisdag 13 september 2011

Dalkullor och dialekter!

Jag är en stolt dalkulla även om jag skämdes ögonen ur mej för just hur dalmasar och dalkullorna pratade och betedde sig igår på idol;-)
Jag älskar dialekter och jag som har bott här i djupaste skogarna i småland i över 12 år pratar fortfarande dalmål. Ja kanske i så grovt som innan. Men en sak vet jag iallafall, att hur mysigt småländska än må vara. Så kommer jag aldrig att börja prata det!
Tycker bara att det är sååå löjligt när folk lägger sig till med en annan dialekt bara för att de flyttat...
Träffade på en dalkulla häromveckan i Jönköping och som bott där några år. Hon pratade smålänska så det stod härliga till och jag höll på att skämmas ihjäl och ville bara försvinna ner genom jorden;-)

Tycker att det är sååå gulligt med folkdräkter på barn! Så här fina var vår familj någongång på 80 talet;-)!
Jag skulle så gärna vilja fota mina grabbar när de har på sig malungsdräkter. (Heter det så på killar?) Men det råder visst delade meningar om just detta här hemma... Jonas bara skrattar åt mej när jag kommer med det förslaget och gillar nog inte min tanke något vidare att klä dem i små söta malungsdräkter...
Synd att jag aldrig kommer att få en tjej som jag kan klä i mina gamla malungsdräkter, för dom finns kvar i mina gömmor;-) Får väl hoppas på att jag en dag får bli farmor till en tösabit som kan få låna farmos lilla malungsdräkt;-)!
Gillar mammas frilla på kortet;-) Kanske skulle man lägga sig till med en sån? *fniss*
Alfred fick syn på koret och pekade på min bror Nicke och frågade: -Vem är det? Är det Emil i Lönneberga? Ja likheterna är ju faktiskt ganska så stora!!;-)

6 kommentarer:

  1. Fina bilder!
    Är du så mörk i dig själv som nu? Eller du har färgat håret? Mitt hår var ljusblont tills jag var 8 år sedan blev det mörkbrunt. Lite roligt sånt där!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Haha, åååh helt underbara bilder! Din mamma var säkert hur het som helst på den tiden ;-)

    SvaraRadera
  3. Lite utväxt permanent så blir du lik mig och Nicke är sååå lik Emil fast du gjorde
    hyssen;-)))
    Puss/mamsen

    SvaraRadera
  4. Sv: Mitt mål är nog att gå ner ca 20 kg, så det är en bit kvar, men det är ju en bra början!
    Kör inte efter nåt speciellt, utan har fått ett mat/tränings schema av en kompis till mej som jobbar som pt på sats i sthlm, kort o gott så tränar ja minst en timme om dagen och äter INGET socker och INGA kolhydrater:)

    Är du får malung? Har faktiskt lite släkt där :)

    ha en mysig kväll!
    kram

    SvaraRadera
  5. Så fin din Malungsdräkt är!
    Har jag berättat att jag är dalkulla, född i Falun men bodde i Krylbo. Men flyttade därifrån när jag var några månader så tyvärr finns inga minnen därifrån.
    Och det där med dialekter... synd att de försvnner mer och mer. Det var ju roligt att höra på folk varifrån de kommer!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Haha, då får du skratta åt mej om några år, för jag börjar redan låta lite småländsk emellanåt. :) Jag har bott i både Eskilstuna, Jönköping, Stockholm och Västerås, men alltid behållt min göteborgska. Denna gång är det inte lika lätt. Vet inte varför.. Och jag vill ju inte snacka småländska, tro mej, så jag försöker skärpa mej när jag hör att jag börjar "glida över".. :)

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!