måndag 19 september 2011

Kantarellår!

Jag har inte det där ögat för att hitta kantareller när vi är ute och spanar i skogen. Jag kan nästintill stå på dem utan att ens märka dem;-)
Men så ringde mamma häromdagen och sa att jag bara måste följa med ut i skogen, för att det bokstavligt talat kryllade av trattisar i skogarna och inte ens jag skulle kunna undgå dem;-)!
Så sagt och gjort, äntligen skulle min prämier av kantarellerplock ske och det skedde idag med dunder och brak!
 Det kryllade som sagt av trattisra och på bara 30 minuter hade jag plockade ca 5-6 liter kantareller!!!
Tror att det får bli en tur ut imorgon med. Känner att jag absolut inte kan lämna kvar detta guld i skogen och bara låta dom försvinna... Hinner vi inte rensa och äta dom, så kanske det är någon av er läsare som är sugen på några liter?;-)
Just för tillfället står Jonas och rensar allt detta guld;-) Ja för självklart ska det ju vara rättvist. Jag plockar och han rensar och naturligtvis väljer jag ju förståss det första och de roligaste alternativet;-)
I vinter kommer vi att få frossa av dessa underbara kantareller! *mums*

8 kommentarer:

  1. Du är duktig du för jag har inte heller det där ögat för svamp eller ja kantareller då. Jag och Ellis spenderade 4 timmar i skogen och vi hittade massor av roliga saker men inte en enda liten kantarell. Fast jag vet att dom finns där för en bekant hade plockat en stor korg bara en bit från där vi var!!!

    kram

    SvaraRadera
  2. Oj vad mycket svamp =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling, perfekt för dig som har barn =)

    SvaraRadera
  3. Oj vad svamp!!
    Jag måste vara lite udda... jag gillar inte kantareller :-/
    Men så blir det ju fler till er andra haha

    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Va härligt och det gäller att passa på att plocka nu innan frosten förstör dem :)
    ha en toppen dag ! kramar

    SvaraRadera
  5. Oj vad nmycket svamp! Vi lyckas aldrig hitta mer än några stycken. Kan du rekomendera något bra "barnvänligt" ställe?

    Kram

    SvaraRadera
  6. Älskar att plocka ,speciellt när det finns gott om dem , men hatar att rensa..-men man måste liksom....Ger mig ut på söndag!

    SvaraRadera
  7. Oh guuuud va gott. Bjuder du på kantarellpaj om jag kommer ner? :)

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!