lördag 17 mars 2012

4 år med hus!

Idag är det 4 år sedan vårt flyttlass gick från vårt lilla radhus till vårt stora hus...Vi bytte upp vårt lilla lån på banken till ett mycket större;-)
Jag var högravid med Alfred i magen och bar lådor för brinnande livet, piffade och fixade... 4 år går fort när man har roligt!
Fast jag vet inte om man kan säga att vår resa med detta hus har varit så roligt... Mer kanske att vi haft en jäkla otur med 2 vattenskador och lukt... Hade vi vetat vad som väntat oss så tror jag inte vi hade köpt detta... Nej det hade vi inte, speciellt inte för den lukt som vi har i vårt hus...:/ (Jag ska skriva om den i ett annat inlägg... Men den gör mej i vilket fall som helst väääldigt ledsen...)
Men jag tänkte visa er ett par bilder av förändringar som huset fått genom åren...
Vår övervåning var en övervåning fulll av furu... Furur, furu och åter furiu vart man en tittade...
I januari 2010 började Jonas den "stora" förvandlingen där. Han målade om vårt tak och senare på våren målade vi även fönstrena vita och dörrarna lämnades in på vitlackering! Vårt nästa projekt är att måla golven vita när trappan och räckena är klara;-)!
Så här såg det ut i januari 2010 innan Jonas började målningen (4 gånger)
Och så här ser det ut idag... Just ingen ordning och det är svårmöblerat... Men snart ska vi få lite ordning och reda, med nya färg på golvet och lite nya möbler!;-) Vi ska bara göra klart alla andra saker först som vi har påbörjat;-)
Januari 2009 fick vi en av våra första vattenskador i ett av våra badrum...Det bokstavligt talat pissade vatten från golvet ner till vårt krypgrund...
Då i januari 2009 såg det ut så här....
Dripp dropp från toagolvet rakt ner i krypgrunden:-(
Och så här såg det ut före renoveringen, nej kanske inte alls våran stil och med en liten tatch av furu i sig...:/
 Och så här ser det ut idag! Lite vitare och lite fräschare!
Ja det var en liten del av det vi har gjort...Säg till om ni vill se mer;-)
Vi trivs väldigt bra här förutom att den där hemska lukten förföljer oss... Japp jag har skrivit ett inlägg om det här förr här på bloggen. Men hittar det inte. Men jag lovat att skriva om det sen... Kanske är vi inte de enda i världen som har denna lukten... Nej klart att jag vet att vi inte är. Men jag vet att det kommer att kosta oss förmodligen en hel förmögenhet att bli av med den...:-(
Så mitt råd till alla som tänker köpa hus... Kolla upp både en och 1000 gånger extra innan ni köper ett hus. För när man har gjort det så har man ingenting att säga till om som köpare när det redan är påskrivet och klart, inte i detta fallet iallafall....

7 kommentarer:

  1. Vad fint ni gjort =D men jag usch för "taskiga" husköp, vi har också haft en himla otur!!!! Vi hade fukt i en yttervägg som ingen ville ta kostnaden för inte ens anticimex som ändå godkänt huset. Vi har haft hål i avloppet ute under garageinfarten som var asfalterad (vilket den inte är längre:(). Varje gång det regnade ute hade vi allt vatten i källaren eftersom huset inte var dränerat....vilkte vi fick kosta på själva oxå. Brunnen i duschen på toan har släppt så vi hade lite vatten i källaren för det. Vi fick byta takstolarna vid balkongen när vi bytte taktegel.....ska jag fortsätta? Usch å fy för husköp och alla de extra onödiga pengar man fått lägga på "skitsaker" för att ingen vill ta på sig ansvaret. Så jag vet precis hur ni har det....problemet hos oss är nu egentligen att vi tröttnat på att renovera, det står oss upp i halsen och vi har egentligen massor att göra kvar :-(
    Hoppas ni hittar "lukten" och att det inte blir allt för kostsamt. Jag har för mig att jag berättade om min syrras hus sist du skrev om lukten...de har ju ett liknade hus som ert och drogs med en märklig doft länge. Kram Emma M

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju supertrist med er lukt i huset, kommer ihåg förra inlägget om just det och hur ledsen du var... :-(
    Hoppas det inte kommer kosta för mycket! Det är hur som helst superkul med hus bilder!!! I löööööv!!! Och vill gärna se mer!!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken skillnad:) skulle va jätte kul o se bilder på hela erat hus både på insidan och utsidan:)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ni har verkligen gjort superfint!
    Vet ni vad det är som luktar?
    Fan vad jobbigt, jag är jättekänslig för sånt.
    Hur står man ut liksom?
    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Tänk vad lite (mycket) vit färg kan göra!! I onsdags var det fyra år sen vi flyttade till vårt hus så då flyttade vi ju nästan samtidigt. :) jag ångrar mig inte en sekund även om vissa saker med hus är skittråkiga!

    SvaraRadera
  6. Helt otroligt vilken skillnad det blev på övervåningen med den vita färgen! Rummet blev ju större! Och snyggare...

    Vi har bott i vårt hus i 2 1/2 år och vi har klarat oss bra, tackolov! Vi anlitade en kille som kollade igenom precis allt och lite till, kostade oss närmare 20000:- men då fick vi veta alla kommande bekymmer och sammtidigt fick säljarna gå ned 15000:- i pris.

    Hoppas att det löser sig för er med lukten!

    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!