torsdag 16 augusti 2012

Mandelmjöl...!?

Köpte väääldigt fel häromdagen och kom hem med mandelmjöl istället för sesamfrön... Öh ja vad tänkte jag med egentligen, de finns inte en liknelse på dem, jo kanske färgen då... Har köpt sesamfrön 100 gånger förr, så jag borde ju veta liksom.... Jag får helt enkelt skyllat på att jag hade 3 små kids som var som yra höns kring mina ben (och huvudet under armen) när jag handlade och då blev det så här fel...
Men vad i herrans namn använder man mandelmjöl till? Det var nästan lika dyrt som guld, så något smarrigt (och nyttigt;-))borde man ju kunna göra av det? Typ 35 spänn för 120 gram...
Ös på med förslag nu så att jag kan överraska la familja på något smarrigt imorgon kväll!;-)

12 kommentarer:

  1. Skulle just säga att du kan baka en kaka, men det ska vi inte alls göra, nu när vi börjat våra nya liv! Hahahaa!
    Kram :D

    SvaraRadera
  2. Klart du kan baka kakor - trots nyttigt liv =)
    Du behöver ju inte äta...hihihi ;-)
    Gör macarons med en god smörkräm mellan...mumisgt värre :-)
    Du kan ju göra minimacarons om du vill smaka.
    Går även att färga i många roliga färger med hjälp av karamellfärg (hushållsfärg)

    SvaraRadera
  3. Köpte du på Hemköp? Jag letade på citygross igår o hittade inget där... ska ha det till att baka makroner. Är det enda jag vet att man använder det till.... men vill du inte baka kan jag köpa den av dig :)
    kram j.

    SvaraRadera
  4. Det använder du istället för mjöl om du äter LCHF 😄

    SvaraRadera
  5. Paj på mandelmjöl parmesan och ägg som botten är supergott kram victoria

    SvaraRadera
  6. hihi... då ska jag komma med dagens tips - mandelmjöl finns på lidl för 19:- påsen ! ( 200g )
    Jag använder det främst till macarons, men det är ju en ingrediens i flertalet lchf recept oxå :)
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Inte en susning. Men Mandlar är ju nyttigt, så du köpte säkert något bra. *fniss* :-D

    Dina barn klär väl sig jättefint...? ;-)))

    Kram M!

    SvaraRadera
  8. Hihi!
    Baka mandelmusslor så har du till jul ;-)

    Kram K

    SvaraRadera
  9. Jag använde mandelmjöl och gjorde kesoplättae med mandelmjöl och kokos. Som jag åt när barnen åt pannkakor/ skånekullan

    SvaraRadera
  10. Jag äter alltid mandelmjöl ist för vetemjöl numer och min mage mår sååå mkt bättre av det. Pannkakor gör jag alltid på
    Mandel mjöl till hela familjen, det är så himla gott och man
    Blir mycket godare mätt tycker jag! Jag gör även en frukost gröt på mandelmjöl, ägg, grädde och lite olika frön :) mandelmjöl är en basvara i mitt skafferi, visst kostar det en del men det är det värt! :) Hälsn Jennie

    SvaraRadera
  11. Kanske inte så gott men brödsubstitut när man kör LCHF kan vara 1 dl mandelmjöl och ett ägg som rörs ihop och läggs på tallrik för 2 min i micron. Hepp - ett "bröd" att äta med smör och pålägg :) Annars är det bra i mycket bakning.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!