måndag 13 augusti 2012

Karies av astmamedicin?

Douglas astmamedicin är snart slut, så igår hämtade jag ut en ny dos av denna guldvaran! Jo för nog är det allt guld om den kostar 630 spänn för 60 dagar? Men den hade fått kosta 6000 kr, bara han mår bra i sina luftrör och lungor!
Ja ja det var inte det jag tänkte skriva om..;-) Nej jag tänkte bara höra med er om astmamedicinen kunde skada tänderna och ge dem karies?
Douglas har ju ganska så dåliga tänder. Han har fått laga 3 (!!) stycken tänder redan och är bara 7 år... Vi sköter tänderna som man ska och han får även extra flour och vi försöker att inte äta sötsaker på veckorna och äta var tredje timme och bla bla bla....
Dom sista gångerna när jag hämtat ut hans medicin så har apotekaren sagt att vi skall vara väldigt noga med att skölja munnen efter att han tagit sin puff och så gärna borsta tänderna... Jag har frågat varför och fått det svaret att han kan drabbas av munntorrhet och det i sin tur kan då kanske leda till karies (?)
Jag har då nämt detta för hans tandläkare, men NEJ så är INTE fallet menar hon på. Hans medicin skadar inte hans tänder...
Men så på väg hem igår började jag googla på detta, och ja visst kan det vara så enligt forskningar och undersökningar...
Så nu slänger jag ut den här frågan här. Är det någon som vet, kan, tror eller varit med om detta att astmamedicinen kan göra så att tänderna lättare kan få karies?

14 kommentarer:

  1. Jag har alltid blivit rekommenderad att antingen skölja munnen eller borsta tänderna efter jag tagit min astmamedicin. Både av min läkare och av apoteket. Tydligen kan det ge beläggningar också förutom munntorrheten, så det kan ju inte skada att göra det i den ordningen :)

    SvaraRadera
  2. Precis som Lisa så har jag hört man ska skölja pga av beläggningar.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med föregående.....jag hade ansträngningsastma som yngre och även då sa man att man efter en stund skulle skölj rent munnen. Muntorrheten gör att det blir karies sas det då. Saliven hjälper tydligen till att hålla munnen ren...vet inte om det stämmer idag men då vad det så för sådär 15 år sen.....fy vad gammal man börja blir =D Kram Emma M

    SvaraRadera
  4. Har hört att man kan få svamp i munnen

    SvaraRadera
  5. Vår son har haft samma medicin och fick då ofta karies och hål i tänderna. När vi sedan bytte till en medicin i tablettform så blev det en markant skillnad. Mitt tips är skölj munnen eller borsta tänderna precis som många andra skrivit här.

    SvaraRadera
  6. Min son tar fyra olika astma- och allergimediciner varje dag. Vi har fått rådet att låta honom tugga sockerfritt tuggummi för att öka salivproduktionen och minska muntorrhet som kan ge både svamp och karies. Så det gör vi och så naturligtvis borstar ordentligt, inget småätande och flourtablett på kvällen och ja just ja dricka vatten ofta. Hoppas att det blir bättre för honom, inte kul att lag hål, stackarn!

    SvaraRadera
  7. Farmaceut som jobbar på apotek13 augusti 2012 kl. 13:01

    Symbicort innehåller kortison som lätt kan ge svampinfektioner på tunga och slemhinnor i munnen, därför rekommenderas det att alltid skölja munnen efter inhalation så att inga pulverrester finns kvar i munnen.

    SvaraRadera
  8. Jag har tagit astmamediciner morgon och kväll i över 20 år. För bara något år sedan så frågade tandläkaren mig om jag tog medicinen innan jag borstade tänderna, vilket jag inte gjorde. Så har börjat med det nu, men inte märkt någon skillnad.
    Så jag tror inte det spelar så stor roll. Fast tandläkaren har alltid klagat på att jag har dåliga tänder, men att det inte har med mina mediciner att göra utan bara att dom är klena så jag lättare får hål.

    SvaraRadera
  9. Vilken kass apotekare! Det är ju pga att man lätt kan få svamp som man ska skölja munnen, som några ovan redan har påpekat.
    Min tandläkare frågade mig en gång om vi hade haft egen brunn när jag växte upp, och om det kunde vara orsaken till min dåliga tandstatus (som jag haft hela livet) Nu hade vi inte egen brunn, och det har inte ni heller förmodar jag? Kanske har han bara kasst saliv som jag...

    SvaraRadera
  10. Skölj munnen efter varje inh för att minska risk för svamp, sen innehåller den laktos så frågan är om det kan påverka ngt. Då kanske han istället skall testa flutide och aeromir och har han jobbigt med astman lägga till singulair.Fast ni kanske redan har testat detta? kram Ida D

    SvaraRadera
  11. Vi sköljer alltid efter medicinen och borstar efter både morgon och kväll. Samma rekommendationer som jag fick för 20 år sedan kör vi fortfarande på. Tänderna på både Axel och mig verkar ok då jag sällan har karies och han har aldrig haft det. Så inte vet jag men vet att man kan få svamp i munnen om man inte sköljer.
    Hoppas ni får ordning på det!
    Kramar

    SvaraRadera
  12. hej Karro!Fille har denna medde åxå,höll på att dö,första gången jag hämtade ut den,630 spänn,herregud,men visst bara det hjälper,men jag brukar tänka på dom som kanske inte ha en krona över å inte ha råd.det jag skulle säga va att Fille får som en beläggning på sina tänder,så man få skrapa med naglarna ibland för att få bort den,men han har inte haft några hål,å han har ju ätit medde i 8 år.Men visst jag är jättenoga när han har tagit den att skölja å borsta tänderna ordentligt.Hör av dig om det är något.puss going!sara

    SvaraRadera
  13. Sökte på samma fråga idag och hittade info om en undersökning som gjorts Högskolan i Jönköping, av Malin Stensson. Slutsatserna verkar vara att det visst kan ha ett samband. Hittade också denna artikel från Tandläkartidningen där det står om undersökningen:
    http://www.tandlakartidningen.se/wp-content/uploads/2011/08/Stensson-9.pdf

    /Anna



    SvaraRadera
  14. Hej. ser att det e längesen detta skrevs. men jag använder samma medicin och har stora problem med mina tänder. efter jag tagit dom så sköljer jag med vatten men de hjälper inte. mina tänder spricker och går sönder ändå.. vet inte alls vad man ska göra för att slippa detta.. ha det bra!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!