onsdag 8 augusti 2012

Dubbla känslor...

Jag har en slags operation rens här idag! Jag jobbar mej genom de olika rummen och jag kan lova er att det finns en hel del som behövdes slängas;-)
Just nu är jag i vårt lilla minikontor... Där vi alltid satt förr, men som numera har blivit som ett slags soprum där vi liksom bara slänger in dom "viktiga" papprena och tror sen att någon annan ska ta hand om dem;-)
Nu är jag iallafall på god väg att få ordning och reda... Men ni vet hur det är när man rensar... Man kan liksom fastna och bli sittandes och bläddra igenom saker och ting. Just nu sitter jag med barnens alla papper. Allt från när jag fick plus på stickan, förlossningen och till nutid!
Jag kan inte få nog av att läsa mina förslossnings journaler. Jag fasineras, får en klump i magen, fäller några tårar, lever upp i ett lyckorus och får liksom en gnutta dubbla känslor... Jag har fått tre underbara söner. Jag har fått vara med om 3 helt olika förlossningar. Jag är sååå nöjd! Men ändå... Kommer jag aldrig i mitt liv få uppleva detta mer... Det gör faktiskt en gnutta ont i hjärtat när jag tänker på det... För hur ont de än må göra. Hur många gånger man än lovar sig själv och alla de andra som är i förlossningsrummet att man aldrig mer ska föda barn igen. Så skulle jag utan att tveka göra det imorgon igen om jag "fick";-)
Det är en helt fantastik känsla att få upp sitt lilla älskade barn på sitt bröst! Som man har kämpat och så helt plötsligt bara säger det "plopp" och så ligger den där och skriker...
Som sagt jag har varit med om 3 helt olika förlossningar... Den jobbigaste, men oxå snabbaste förslossningen var med Alfred...
När jag läser hans journal så gör det extra ont i mammahjärtat... Fy fasen säger jag bara... Den förslossningen kunde slutat riktigt illa för både honom och mej... Vilken tur att vi har såna underbart duktiga barnmorskor i Sverige!!!
Och ja där ser ni att jag var stor som en valross...;-) Över hundra pannor på både Alfred och Fabians förlossningsinskrivning...*harkel* Och då skiljer det några veckor mellan dem... Så jag var nog störst med Fabian...
Så klart blev jag helt sentimental när detta lilla kort på Fabians lilla fot ramlade ur hans pärm... Oj oj oj så liten fot...
Mmm som sagt jag har dubbla känslor... Jag skulle vilja ha en liten kotte till , men ändå inte...;-)
Men skulle jag få chansen att få vara med på en förlossning så skulle jag inte tveka en endaste sekund. Jag skulle följa med direkt!
Kanske är det just vad mitt kall är. Att bli barnmorska???;-) Kanske är det just det jag ska skola om mej till!?
Nähä nu ska jag återgå till mitt rens och inte sitta här och trötta ut er med mitt babbel;-)

8 kommentarer:

  1. Sån blir jag också när jag läser barnens förlossningsberättelser...
    ...super sentimental! ❤
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Förlossningar är något av det mäktigaste som finns! Jag började faktiskt utbilda mig till barnmorska för många år sedan, tyvärr satte min spruträdsla stopp för detta och jag fick hoppa av...

    Jag var med på förlossningen när min kusin föddes, pappan hann inte in till förlossningen förrän det absolut sista, såå häftigt men usch vad man kände sig hjälplös, man kunde inte göra annat än bara finnas till.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dina tankar och funderingar. Vi har 3 underbara pojkar vi med och vi känner likadant, maken och jag , blir det ingen mer gång? Var den här den sista förlossningen? Sorgligt men vi får väl se, man vet aldrig:) Det är världens bästa känsla och jag skulle mer än gärna göra det 10 ggr till. Wilgot är bara 7,5 vecka och jag längtar redan tillbaka till den dagen han föddes likaså till Edwin och Egons för 4 resp 2 år sedan. Satt med 600 kort igår och då blir man så sentimental, hur fort allt går. Vips vips så är de stora.

    SvaraRadera
  4. åh, jag älskar att fastna i "sånna" papper och blir lätt sentimental !
    Jag vill egentligen inte ha fler barn, men just förlossningen faschinerar mig på något sätt och DEN kan jag vilja uppleva igen.
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där. Saknaden... jag ska aldrig mer få bebis... Samtidigt som det är då skönt när de är självgående... Aja vi får vänta på barnbarnen i stället ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag kan oxå känna en tomhet av att aldrig mer ska få känna sparkar från insidan och var med om en förlossning till. Men tre känns lagom. Vill ju hinna med alla, just nu fungerar det men när alla har olika aktiviteter så blir det värre. Är inte lyckligt lottad att ha mormor och morfar nära, de är kvar i Dalarna.Hade jag varit yngre så hade jag nog satsat på barnmorska . Men att först läsa till sjuksköterska och sen måste man jobba minst ett år innan man kan gå barnmorske utbildning. Jag måste dessutom läsa upp gymnasie betygen först, VDG var inte en bra tid för mig. Man kanske skulle bli doula och stödja andra. Eller undersköterska på förlossning och bb. /skånekullan

    SvaraRadera
  7. Känner så väl igen det, kan läsa mina barns förlossningsjournaler hur många gånger som helst. Det är nått väldigt speciellt att få va med om en förlossning, föda fram den där lilla lilla människan som har vuxit inuti ens kropp
    Kram

    SvaraRadera
  8. vill man inte läsa i flera år (vilket man givetvis kan också om man vill) så är ju doula perfekt! jag hade med min syster(som ska plugga till BM) på min förlossning och ångrar det inte en sekund! dubbel service och pepp var klart underbar hjälp, trots att jag hade en väldigt snabb och smidig förlossning. "Allt börjar som någons dagdröm."/Frida

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!