onsdag 27 april 2011

Det här med att vara 6 år...

Det är inte lätt att vara 6 år, det har jag förstått nu...
Humöret svänger om vartannat. Ena stunden upp och andra stunden ner... Vi var ute i eftermiddags och jag gick med barnvagnen och Douglas cyklade. Han ville köra en annan väg hem en den jag gick och det fick han för mej. Vi bestämde träff vid den stora vägen. Han kom, men körde då rakt över vägen utan att se sig för och det kom 3 bilar... Jag blev livrädd och sprang till honom och sa med lugn röst att han absolut inte fick göra så. Han bröt fullständigt ihop och sen var jag den hemskaste och dummaste mamman i hela världen. Ingen annan var så dum som jag. Hela hans värld rasade och han satte sig och tjurade på trotoarkanten. Jag behöll mitt lugn, vilket inte händer så ofta men just idag gjorde jag det;-) Vi stog (läs jag) och pratade med honom och försökte få med mej honom. Han vägrade följa med hem... 30 minuter senare gick jag sakta hemåt. Förr har han blivit lite skraj när jag ens nämnt att jag skulle lämna honom. Men inte en endaste reaktion kom från honom när jag gick. Jag hade koll på honom hela tiden och märkte att bilarna saktade in, troligtvis trodde de att han ramlat. Senare dyker en kompis upp och stannar och som tur väl får med honom en bit hem... När hon sedan går tjurar han ihop igen, jag lockar med att vi kan åka och köpa glass och då helt plötsligt skiner han upp och hoppar upp på cykeln och kör hem...
Nästan 45 minuter tog hans "utbrott" och när det var över så kom han knappt ihåg att han varit arg och varför...
Det är här det är sååå svårt att vara mamma, hur ska man vara? Hur ska man gå till väga när de små utbrotten kommer? Kanske var det helt galet att locka med glass, men det funkade ju...;-) Alltså det är verkligen varken lätt att vara 6 år och inte heller mamma till en 6 åring...

10 kommentarer:

  1. Ja fy, det är inte lätt! Man får prova sig fram :) Locka och hota och muta! Kram

    SvaraRadera
  2. Yeey! Du har tagit bort ordverifieringen! KRAM på dig :)

    SvaraRadera
  3. Suck.. Jag som tänker och tröstar mej själv med att det blir bättre och bättre med åren.. Men här sjönk just mina förhoppningar om det.. ;)
    Å jag tror att mutor är jäääävligt bra :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hade ett liknande utbrott med min lilla 6 åriga dotter idag... Hon var trött efter att ha varit på badhuset, lekte ute med grannbarnen...lite småtjafs men min dotter var riktigt tjurig och långsint. Så det slutade med att jag tog henne i famnen och bar in henne. Hon skrek och var jättearg "JAAAG VILL VARA UTE OCH LEKA!!!!" Henne är det bara att krama, och låta henne lugna ner sig...sen brukar det gå över. Men jag håller med dig, det är inte lätt med dessa humörsvängningar...
    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Livet är sannerligen en berg och dalbana.
    "Lilla tonåren" har jag hört att 6-årsåldern kallas för....

    SvaraRadera
  6. Usch ja... har redan märkt av en markant förändring hos min blivande 6 åring.. Vill helst bara springa & gömma mig.. Undrar vad fan jag har gett mig in på? Dock minns jag inte att Simon var likadan för 2 år sedan, men det kanske han var.

    SvaraRadera
  7. Min Ingrid fyller 6 år och det fullständigt exploderar runt henne hela tiden just nu.
    Krama

    SvaraRadera
  8. min man har ju en sjuåring och det är lite samma sak, inte helt lätt... man får behålla humorn och påminna sig om att det är en fas... som följs av nästa fas... och nästa... ;)

    SvaraRadera
  9. Samma här. 6,5-årige sonen som ALLTID har varit lugn (från födseln!) har börjat få makalösa "kaxiga" uppkäftningsutbrott. (Finns det något som heter så? Ha ha!)
    Hur som helst så får jag paniiiik! Det är skitsvårt som du säger, men vete f-n om jag hade gett honom glass i det läget... ;-D

    SvaraRadera
  10. och jag har min 7-åriga dotter. säger bara suck. och bävar lite för tonåren:) Kram till dig / maria ekdahl

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!