onsdag 11 september 2013

Det är så lätt att säga...

Att fånga dagen, njuta här och nu, leva för dagen...
Dom orden är så lätta att säga, men en helt annan sak att oxå ta vara på dem och fullfölja dem...
Jag ser livet på den positiva sidan, ofta!
Men det här med att fånga dagen och njuta här och nu, det är fasen inte lätt ibland mitt i vardagens stress...
Boysen, kottarna... Dom lever rövarn, bråkar och slåss heeela tiden... Hur lätt är det då att njuta av livet när man ska agera som en ständig fredskominikatör mellan dem hela tiden?
Dom är som hund och katt, samtidigt som dom inte kan vara utan varandra... Säkert precis som syskonkärlek skall vara...
Allt måste dom bråka och tjafsa om, ALLT! Och detta gör mej tokig, skogstokig...
En 3-års trots från hell, en 5-åring som ständigt är i kläm och en 8-åring som är inne i en minitonårs period.. Den blandningen är banne mej inte rolig, jag lovar inte alls...
Jag läste på en blogg om en psykolog som hade skrivit om att man absolut inte skulle hänga ut sina barn på facebook, bloggar och twitter... För tänk om dom kommer att kunna läsa detta när dom blir äldre hur jobbiga dom varit och detta kommer dom då att må väldigt dåligt över... Men allvarligt, vilken familj med flera barn har barn som inte bråkar och är jobbiga? Jag bara undrar? Är det dom där föräldrarna som jobbar hela dagarna, lämnar barnen på förskolan vääldigt tidigt och hämtar dom vääldigt sent och knappt ser sina barn på dagarna? (NEJ inget ont om dessa föräldrar, absolut INTE!)
I och för sig så hinner inte jag heller umgås med mina kottar så många timmar per dag på veckorna, nä bara si så där 3 timmar per dag. Men under dom timmarna så hinner min hjärna brinna upp flera gånger...
Jag vet, ibland är jag säkert fööör öppen med allt här inne på bloggen. Men å andra sidan så kommer jag heller inte sticka under stolen med att berätta för mina barn när dom blir äldre hur jobbiga dom varit när dom ständigt var som hund och katt...
Jag hoppas därimot att mina barn kommer att tycka om att jag har föreviga hela deras uppväxt här på bloggen och att dom sedan kan gå tillbaka och läsa om deras uppväxt!
Visst, visst att vakna upp på morgonen, alla är pigga och friska och vi har mat på bordet. Det är ju så klart att leva och njuta. Så klart!
När jag lägger mej på kvällarna så är det ofta med en dålig känsla i magen... Ännu en dag som misslyckad morsa som ständigt är sur och tvär... Den som säger att det är världens enklaste att vara förälder, dom måste banne mej ljuga... *suck*
Jag vet att dom en dag kommer att bli mycket bra vänner, så som jag och min bror är idag! Det var vi inte när vi var små... Att inte våra föräldrar burade in oss... Vi slogs jämt så både stolar, bord  och hårtussar flög och en gång tände han eld på mina byxor när jag hade dem på mej... Jösses säger jag bara...;-)

Imorgon är en annan dag, en bra dag... Jag börjar redan andas och räkna till en miljon...;-)

5 kommentarer:

  1. Alla barn bråkar det finns inte dom som aldrig bråkar de går igenom olika stadier i livet. När man jobbar och själv är trött så blir det givetvis mer konflikter och bråk. Man älskar ju sina barn överallt annat fast ibland måste man räkna till en miljon och även andas. Tror de flesta känner som du och vet att det är likadant hemma hos oss själva.
    Ha det så bra sovgott kram A

    SvaraRadera
  2. Tror att de kommer skratta gott när de läser om sin barndom.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha herregud ja varför håller de på? Leon är otroligt lättretlig och Nemo behöver bara ge honom en blick så är bråket igång.

    SvaraRadera
  4. Känner precis igen det där, här har de hållt på sedan de var ca 1 och 3 år och nu är de 15 o 17... konstigt att man inte hamnar på psyket med tvångströja..
    Det sägs att det blir bättre, men jag vet inte ;-)
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Jag märker på barnen nu när det är LÅNGA dagar.. Lämnar dem 6.30 & hämtar tidigast 16.30 och senast 17.15 att de är riktigt trötta. De orkar ju knappt med sig själva.. Det är bråk, & gråt, slagsmål, fula ord och mer gråt och skrik...
    Ja vad säger man??

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!