måndag 14 maj 2012

Hälsporre?

Efter lördagens löparpass hände det något i min fot. Den sticker och värker och gör ont för varje litet steg jag tar... Ju mer jag rör mej ju mindre ont gör det. Men så fort jag vilar en stund och stöder på foten så gör det åter svinont...
Jag fick en känsla av att detta kan vara en hälsporre? Jag som hånde Jonas förra sommaren när han hade en och hade svinont, nu har jag själv lika ont...:/
Jag har googlat på det och det verkar banne mej vara så... Speciellt om man tränar hårt så kan en sån uppstå. Men tack för det liksom...:-(
Man bör vila från löpning och promenader, till smärtan gått över. Åhhhh jag blir alldels frustrerad... Jag vill inte vila nu när jag känner att jag har masssor av ny härlig energi:-(
Det verkar oxå som att om man en gång fått en hälsorre så är den svår att få bort... *gaaa, blir frustrerad och sliter mitt hår*

Som sagt jag som hånade Jonas och sa att det bara var äldre gubbar som fick sånt här... Fan nästa gång ska jag vara tyst... Snart ligger jag väl med kraftig ryggskott som han gjorde vid påsk bara för att jag hånade honom då oxå...:/

Nu drar jag till gymmet och tränar armarna och sen ska jag skära bort den äckliga hälsporren ( Ps1, om det nu är en hälsporre) (Ps 2. Jag var ironisk, jag ska inte skära bort den...;-))

14 kommentarer:

  1. Gå in på en sportaffär och köp en liten gummihäl.
    Min Trea har haft hälsporre och hon spelar ju handboll.
    Det blev bra med hälinlägget.
    Men du måste ha det hela tiden, i alla skor och inte gå barfota nu medan den är inflammerad.
    Prata med de i sportaffären, de brukar vara kunniga!

    SvaraRadera
  2. Ajaj :-/
    Låter inget vidare alls du.

    Hoppas att den snart överger dig :-)
    Kram K

    SvaraRadera
  3. Hoppas det inte är det du har fått, låter inget kul! Trist oxå när man är fylld av energi och så får man inget göra...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att inte kunna träna, när man känner att man har orken! Bästa att du vilar några dagar, så känns det nog bättre sedan :)
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  5. Oh hoppas verkligen att det inte är en hälsporre. Usch min satt kvar jätte länge innan jag blev av med den.
    Men det finns vissa inlägg att köpa som avlastar om man har en hälsporre, bara som ett tips alltså.
    Stor Kram!

    SvaraRadera
  6. ahhhh så frustrerande!!! hatar att itne kunna träna för att man fått ont. kan inte sånt drabba de där latmaskarna som säger att de vill träna men bara hittar på ursäkter?? ;)

    SvaraRadera
  7. Det hade jag HELA förra sommaren. Ont som fan gjorde det!!! Gick till vårdcentralen till slut, fick en kotisonspruta RAKT på det onda. Det blev faktiskt bättre sen! Men jag går numera aldrig utan skor, gör jag det känner jag av det med en gång.... :(
    Jag har ett jobb där jag går mycket, så dagligen använder jag ett par rejäla (och dyra...) gympaskor med mjuk sula som dämpar, det är kanon!
    Gör det lika ont ifall du har på dig dina löparskor? Hoppas iallafall att du slipper ha ont lika länge som mig.
    Kram på dig, jag gillar din blogg skarpt! =)
    /Maria

    SvaraRadera
  8. Haha hälsporre kan man inte skära bort! Menar du inte liktorn?

    SvaraRadera
  9. Men fy, det låter inte alls skönt ! Hur botar man sånt ?
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag gick i Gymnasiet när jag hade det inget roligt alls och jävligt ont gör det. Men som Ting säger köp ett häl inlägg och använd det det botar inte men hjälper. Men tycker att du borde gå och kolla upp det oxå, jag hade för ett par år sen inflammation i hälsenan och det gjorde väldans ont när jag stödde på foten.

    SvaraRadera
  11. Jag tror inte att det är en hälsporre, utan en plantar fasciit :-)

    Träna vaderna, ha bra skor och kolla på http://www.hälsporre.net för andra behandlingar tycker jag :-)

    SvaraRadera
  12. Plantar fasciit är kallad hälsporre på svenska - alltså en inflamerad plantarfascia. Och ja, det gör skitont! Ta alvedon eller något annat antiinflamatoriskt, vila, massera, lägg på is och stretcha vaderna. Kör en vanlig vadstretch med en fot framför den andra och luta händerna mot väggen - bakre hälen i golvet. Håll stilla i minst 30 s, sen böjer du lätt på bakre benets knä, men håller fortfarande hälen i golvet - det fokuserar på vadmusklerna som sitter djupare.

    Om du tar det lugnt och stretchar så kommer det att försvinna lika plötsligt som det kom.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och precis som Hanna sa - bra skor är jätteviktigt! Inga sandaler eller platta skor. Se till att du får bra stöd i hålfoten.

      Radera

Tusen tack för din kommentar!