tisdag 15 maj 2012

Dagens tips!

Jag kan tyvärr inte skryta med att jag har gröna fingrar. Nej de flesta blommande blommorna utom orkidéer dör för mej...
I vilket fall som helst tycker jag att det är vacker med blommande blommor och att köpa nya färska snittblommor varje vecka har blivit lite som ett beroende för mej! Nystädat här hemma med nya fräscha snittblommor = Mmmmm!;-)
Jo för det kan man faktiskt unna sig när 10 rosor kostar ynka 29 spänn på byns blomsteraffär!;-)
Iallafall har jag nu märkt de sista veckorna att rosorna håller sig så mycket längre om man ställer dem i en cylindervas! De nickar inte alls efter någon dag som de annars har en tendens att göra när man ställer dem i en vanlig vas...
Så skär till dem till en ny snittyta, på med lite vatten och så står den där så fint i nästan 2(!!!) veckor! Jo ni hörde rätt!
Dessa vackra blommor skar jag ner och satte i en annan vas. De köpte jag för mer än 2 veckor sedan! 6 av 10 är fortfarande så här vackra! Helt otroligt;-)!

Så dagens tips bli; Om du vill ha fina ståtliga rosor: Ställ dem i en cylindervas så håller dom längre!;-)

4 kommentarer:

  1. Och varmt vatten ska det vara!! Ju hårdare stjälk desto varmare vatten! :)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!
    De är himla vackra :-)
    Du kanske ska bli florist?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset.Dessutom är cylindervaser så snygga.
    Kramen

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!