tisdag 15 februari 2011

De här med köttet....

Jag är ju en liten periodare av att äcklas av mat (kan man inte tro med tanke på min kroppshydda;-)), ja alltså av de som kommer från djuret... Har nu åter kommit en en sådan "svacka"... Äter ganska mycket ägg för tillfället, kanonbra mättare och en massa protein. Men idag på morgonen höll jag på att få upp det igen. Jag fick tankar om att det där lilla ägget egentligen skulle blivit en söt liten pippifågel... Inte blev de ju bättre av att titta på ett tv program från Kina där de åt halvfärdiga små embryot som låg inuti ägget. Då var de nära att jag kräktes kan jag säga... Jo då så denna bilden har nu etsat sig fast på näthinnan och så fort jag tar ett bett av ett ägg så kommer bilderna fram om att det är ett litet emryot som jag äter...:-(

Körde förbi en "slacktlastbil" häromdagen på motorvägen. Douglas frågade varför det var så mycket hål i den och jag förklarade för honom... Jo då sedan dessa är de lika svårt att äta kött... Blä o fy. Där sitter de stackars små djuren och ska iväg mot sin död och sedan äter vi upp dem...

Jag tror jag börjar bli allvarligt sjuk med tanke på att jag till och med börjar tycka synd om fisken och skaldjuren som jag annars älskar över allting annat... Åhh jag tänker på det små sötingar när de simmar runt i sina vatten och har de bra. Ja ni hör själva hur dum de låter;-)

Men godis då? Jo då det går allt in i munnen på helgerna, då tänker jag minsann inte på att de är ett stackars djur som fått sätta livet till när jag slänger in den sega godisbiten efter den andra... Vill inte ens tänka tanken på hur mycket döda djur och skit en godis egentligen innehåller...

Nej nu är de skärpning för fröken Karolin Johansson att inte tänka såna här tankar..... Klart att jag ska äta kött och njuta av den, men de är svårt när man för varje tugga man tar hör ett klent litet råmande, nöffande eller kyckeliku från tallriken;-)

5 kommentarer:

  1. Har oxå haft många sådana tankar genom åren, men har alltid gått tillbaka till att äta allt. Tycker oxå så otroligt synd om djuren, men tycker samtidigt att det mesta faktisk är så gott. Det är tyvärr ett dilemma det där.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du är för härlig =) ha en riktigt toppen dag i dag kram
    Katarina L

    SvaraRadera
  3. Om man har såna tankar så kan man kanske kosta på sig ekologiskt kött osv, där man åtminstone kan hoppas att djuren haft det bra så länge de levde och fick ett drägligt slut på ett mindre slakteri eller äta vilt. Jag har aldrig haft några större problem, jag älskar kött men visst, nån gång så har jag tänkt till...
    Sv. Jag har drömt om dig med! Vi drack vin då oxå ;-). Det finns en bild på mig under Om mig på bloggen, visserligen 15 kilo och 5,5 år sen men ändå ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. När jag bodde hemma och skulle äta ägg så brukade min kära storasyster ibland påminna mig om vad ägg igentligen är, kan säga att jag blev något mindre sugen på ägg då! ;)
    Jag kan också få sådana perioder nu när jag äcklas av ägg eller kött, om inte ägget är i en kaka eller nåt för då ser man det ju inte och då går det bra! =)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag är precis likadan!! Kan INTE tänka på vad jag äter, då vänder det sig i munnen på mig... Ägg är riktigt äckligt om man verkligen tänker på vad det är.
    Kött likaså... Räkor.... UUÄÄHH!!

    Kram M ♥

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!