tisdag 16 november 2010

Lukter...

Alla vi har ju olika slags lukter i våra hem, både på gott och ont....

När vi var och tittade på vårt hus för nästan exakt 3 år sedan så kände vi en doft, nja kanske inte så mycket när vi var här utan när vi snarare åkte därifrån så luktade våra kläder jättemycket... Givetvis kollade vi upp detta med vårt försäkringsbolag och anticimex. Allt pekade på att lukten kom från en gummimatta som låg inne i tvättstugan och att tog vi bort den så skulle lukten försvinna .Trots lukten så köpte vi ändå huset och vi trodde att lukten skulle försvinna, men icke... Vi tog hit en massa olika företag för att "hitta" läckan. Vart kom lukten ifrån?? Allt pekade då på att det kom från vår krypgrund. De låg en massa gamla "rester" från när huset byggdes och de kunde tydligen ge lukt... Sedan investerades vi i en fläkt för över 35 000 kr för att få ut lukten och fukten, men doften har ännu inte försvunnit:-( Vi har varit i kontakt med Ocab som satte dit fläkten och de sa att de kunde ta upp till 2-3 år innan den försvann, men de tror jag inte alls på... Ibland är ger sig lukten till känna mycket mer. Just vid denna tiden på året luktar de VÄLDIGT mycket och det etsar sig fast i våra kläder... (Mycket fukt=mycket lukt) Jag känner alltid lukten på mej själv när jag är hos alla andra, dock känner Jonas aldrig den mera. Han har väl helt enkelt vant sig vid den... Jag har förstått att detta om att man luktar är ett väldigt känsligt ämne, men vi vet att vi luktar men ingen säger något...

I fredags när vi var hos doktorn med barnen med deras hostor så sa hon direkt att hon kände att det luktade fukt av oss och påpekade då att de kunde vara därför våra barns luftrör är som de är... Då blir jag helt rädd och man tänker att de inte "bara" luktar utan oxå kan ge hälsoskador??

Jag älskar verkligen detta hus hur mycket som helst. MEN jag hatar denna doft mer än allt annat på denna jorden. Jag är dessutom rädd att barnen en dag kommer att bli retade för att vi luktar konstigt.

Jag vet inte vad vi ska göra? Gräva upp hela grunden för att få bort detta? Tydligen så luktar det likadant hos den förra ägarens bror som de gör här. (De byggde husen samma år -78) Så är de något slags materiel som de har använt som börjar att lukta som de inte borde ha använt sig av?

Jag vill inte leva med denna lukten. Och jag ångrar mej sååå mycket idag att vi köpte huset och att vi inte kollade upp denna lukten ännu mera, utan trodde på de män som var här att det var en enkel grej att bli av med... Jag vill lukta gott igen och få känna doften av ny tvättat tvätt istället för att gå omkring och lukta källardoft/fukt.... :-(

Äckliga, äckliga doft som gör mej sååå ledsen:-(

7 kommentarer:

  1. Usch!Vad jobbigt.. vilken hemsk sits! Hoppas det löser sig innan ni tvingas flytta! Kram

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt, men jag har aldrig känt att ni luktar konstigt. Men jag känner å andra sidan inte att det luktar mögel heller!!

    Har tyvärr inga mirakeltips att ge men hoppas det löser sig såklart.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag får obehagskänslor när jag läser för jag vet precis hur du känner!

    I vårt förra hus luktade det och det fanns ingen fukt. Förklaringen där var att man på den tiden när huset buggdes (-65) behandlade syllarna (balkarna under huset) med ett visst medel som med tiden började lukta. Så där hade man nog behvövt byta dessa om man skulle bli av med lukter. Detta var oerhört jobbigt tyckte vi och det var faktiskt ganska skönt när vi hittade detta större huset och flyttade.

    Nu har vi hus byggt 1979 med krypgrund. Här är hela grunden tömd och inplastad (gjort den tät) och så har vi en avfuktare i grunden. Här luktar inget.

    Mycket bladder... Men inga råd... Tycker det är konstigt att ni får så olika råd. Besiktigade ni huset? Annars kan ni väl ställa de till tals??

    Och du? Vad kostade det att förstora ringen? Usch, vill ju inte. Men behöver...

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Lider verkligen med dig, Karro! Så jobbigt!
    Hjälper det med att gräva runt grunden så tycker jag att ni ska kosta på det. Vi har gjort det nu i år men så har vi källare också.
    Tycker det är väldigt konstigt att de inte kan ge er några bra svar!
    Men nu när du har er hälsa att komma med, måste de kolla upp det här åt er! Ge er inte!
    STOR KRAM

    SvaraRadera
  5. Helluu!
    Här kommer en ganska lång historia hoppas du orkar läsa, och ber redan nu om ursäkt om den blir lite luddig.
    För ca 8 år sedan köpte min syster ett hus där det oxå fanns en lukt men som inte va något^^, De har också torpagrund eller krypgrund. Det har luktat och de har haft flera för att kolla upp läget men ingen har hittat något. Deras hus sitter ihop med garaget och mitt emellan ligger tvättstuga och dusch. När de förra året gjorde om altanen upptäckte de att det var fuktigt på grunden på garagedelen som sitter ihop med huset. Eftersom de även skulle renovera tvättstugan och duschen började de riva ner kakelplattor och dyligt och hittade problemet. Där var det mögel och fukt. de fick byta ALLT!! Trots att aniticimex hade varit där innan hade de inte sett något vid duschen ,men de fick byta hela väggen innifrån och ut, golv och allt.

    Nu har doften försvunnit =D

    Hoppas verkligen ni hittar nån som kan hjälpa er!! Förstår om du är orolig, syrrans minsta flicka hade oxå problem med luftrören när hon var mindre särskilt när hon var förkyld, va jag vet har hon inga problem idag.

    Lycka till!!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  6. Helt ärligt så har jag aldrig kännt att ni luktar något, men du kanske känner det mer själv?

    Hoppas att det löser sig.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej!
    På denna sidan finns mycket att läsa om lukt och fukt. Både fakta och olika lösningar som inte kostar en hel förmögenhet. Det finns bla något som heter ozonaggregat som renar luft, tar bort lukt och dödar mögel.
    http://www.lfs-web.se/
    Hoppas att ni hittar en lösning på problemet.
    Mvh Johanna

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!