lördag 4 januari 2014

Egentid!

I torsdags eftermiddag körde jag ut våra kottar till mamma eftersom att både jag och Jonas skulle jobba igår och dom har ju fortfarande lov!
Egentid är viktigt, ack så viktigt! Jag skiter i vad alla präktiga människor säger att det där med egentid som småbarnsförädrar inte ska få existera. Varför ska så många vara så präktiga för? Så klart älskar vi våra barn över allt annat och dom är nummer ETT för oss. Men ibland måste man få en break från dem, för både våran och deras skull. Speciellt efter denna intensiva jul där vi gått på varandra och vi inte ens har kunnat vara ute pga av skitvädret...
För mej/oss är det väldigt viktigt med egentid för att bli en bättre förälder, så de så! Att bara få andas ett slag utan att ständigt vara en kriksförmedlare mellan grabbarna. Att få den där totala tystnaden som kan råda här hemma, bara få höra sina egna andetag händer inte allt för ofta på Bokgatan, de vill jag lova.
Att ha 3 barn är krävande det ska man inte sticka under stolen med och då är egentid vääääldigt uppskattande!
Att bara få sova en hel natt utan att någon lite väcker en på natten. Att få ligga helt själv i sängen utan att 15 tår lirkar sig in i varje liten kroppsdel, ja det är lyx!
Igår när vi kom hem från jobbet var det alldeles tyst här hemma, så tyst att vi skulle kunnat höra om en knappnål hade fallit ner i golvet. Vi la oss i sängen och blundade och somnade i 10 minuter! Så härligt!
Sedan satte vi på oss kläderna och gick ut och gick en 8,2 km lång snabb PW! Inga barn som var med och tjatade att dom ville gå hem och att det var tråkigt. Bara vi, våra tankar, samtal och en härlig promenad och det behöver man ibland!!
Jag körde på stackars Jonas med den stoooor piska och fy fasen va jag gillar detta att vara PT till honom! Han följer mej slaviskt! *hehehe*
Igår kväll handlade vi med oss taco och körde ut  till mamma och åt kvällsmat och hämtade hem kidsen! Det tog ungefär 10 sekunder innan bråken åter var igång mellan grabbarna, ja vi hann knappt innanför dörren där. Knappt ett knyst hade de sagt under detta dygnet där ute. Men när vi kom dit så fick dom lov att börja bråka igen, är inte det typiskt? Men vet ni, jag tror det kallas trygghet när dom blir så där "´vanliga" och bråkar och tetas med varandra. Den där härliga tryggheten som bara vi som föräldrar kan ge!!!
Idag är det åter high life här hemma, små ben som springer omkring här hemma, 5 TV apparater som står på med 5 olika program som brusar utan att någon tittar på dem. Kompisar som är här och leker och vi är åter dom där krigsförmedlarna. Ack så charmigt det är med dessa kontraster och det är väl därför vi njuter så där galet mycket när man lite då och då får den där egentiden som är så värdefull!!

7 kommentarer:

  1. Ja egentid är sjukt viktigt, hatar när en del ska verka lite bättre för att de minsann vill vara med sina barn heeeeeela tiden.

    SvaraRadera
  2. Kan inget annat än att hålla med. Har själv haft ett pissigt 2013 och det varit guld värt att kunna få egentid ibland när det varit lite mer jobbigt än vanligt. Det har fått mig liksom att orka vara en bra mamma dom andra timmarna! Präktf*ttor får mig ibland att vilja kräkas! Vet inte hur ofta jag får frågan om min dotter börjat gå än och sen rabblar de upp att både Pelle, Oskar och Lotta gick ju redan vid 7 månaders ålder...

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag håller med dig egen tid är viktigt för mej, men inte för alla. Därför tycker jag det är lite tråkigt när du sätter stämplem på alla de familjer som har andra behov än du och din familj för präktiga. Allas situationer ser olika ut, vi är olika som föräldrar som individer, våra barn är olika. Själv skulle jag nog vara en riktigt usel mamma, fru och kvinna om jag inte hade möjlighet att vara ifrån min familj då och då. Som tur är har jag och min man föräldrar som har möjlighet att ställa upp som barnvakt som ofta vi behöver. men jag har väninnor som inte har varit i från sin barn en enda dag innan de fyllt 3.... Inget fel i det hellertycker jag. Det viktigaste är ju att vi har möjlighet att lösa det efter våra behov. Lika sorgligt som det kan vara för en förälder om behöver avlastning men inte har möjlighet at får det kan det vara att tvingar vara ifrån sina barn om man själv inte önskar det... Jag gillar din blogg och jag förstår att du utgår från dina och din familjs behov det jag ju ditt liv det handlar om men syn att du dömer andra som fattar andra val än du och kallar dem präktiga...
    Med vänlig hälsning
    Maria i Ubby

    SvaraRadera
  4. De som säger att man inte ska ha "egentid" för att man faktiskt HAR VALT ATT SKAFFA BARN.... De kan ta sig någonstans. Det är som du säger; ALLA behöver faktiskt få ett litet break. Det är ju inte så att man vill vara barnlös bara för att få gå en promenad utan barn. Hur tänker de då?? :-(

    Skönt att ni fick liten egen tid! Men tycker lite synd om Jonas.... Hehe! ;-))
    Kram M

    SvaraRadera
  5. Härligt ! jag funderar på att "låna ut" viggo i morgon kväll ! :)

    Visst är det skönt att känna att man håller på att anta en "form" som man känner att man trivs med.
    Nu är jag visserligen prickig från topp till tå, men kroppen börjar ändå att sakta men säkert anta en slank med vältränad form.
    Det är första gången i mitt liv som jag faktiskt känner mig rätt "nöjd" och det är en härlig känsla !
    KRAM

    SvaraRadera
  6. Tror att alla behöver egen tid. Fast man kanske utnyttjar den väldigt olika. För en del är egen tid att få åka och veckohandla utan barn, eller att gå på en kurs en kväll i veckan. För andra kan det vara att lämna sina barn till någon över natten bara för att få sova ut och en del passar på att roa sig. Tycker inte det är fel hur man än väljer att göra, egen tid eller inte. Men man ska inte döma andra för hur de väljer att göra. Man får ju ändå hoppas och anta att alla familjer försöker göra det som passar ens egen familj bäst. Sen är det tråkigt för de som faktiskt ibland kan känna att de skulle behöva lite egen tid, men som inte har någon som kan hjälpa till att ta hand om ens barn. När mina barn var små så dog barnens farmor. Farfar kände inte att han kunde ta barnen och min mamma var sjuk och min pappa hade jag ingen kontakt med. Vi hade ganska svårt med att få barnvakt. Nån timma eller så kände vi att vi kunde fråga vänner om hjälp. Men övernattning när kompisarna redan hade egna barn var inte att tänka på. Så nu när jag själv har barnbarn så hjälper jag mer än gärna till, både att ha barbarnen nån timma och att ha dem över natt. Jag vet hur oerhört värdefullt det är. Men som sagt, alla är olika, men jag själv tror att det är viktigt med lite egen tid.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Haha !! OM det syntes ?
    Tnk dig bilen i "vi hade i alla fall tur med vädret" när de hade parkerat på soptippen en natt och fåglar hade bajsat på bilen,
    SÅ såg det här ut - enda skillnaden var att vår vita bil var täckt med "röd/brunt "bajs" ;)
    SÅ för husfridens skull tog jag det säkra före det osäkra och spolade av den innan jag åkte hem...
    KRAM

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!