torsdag 20 oktober 2011

Rocky road kaka!

Idag har jag varit den där otroligt snälla modern/sambon och bakade en helt underbar kaka till min älskade familj;-) Jo då, jag kan minsann oxå vara snäll ibland;-)
Missar man fredagsmyset varje fredags så får man liksom ta det en annan dag och idag valde jag att vi skulle ha myset och bakade en rocky road kaka! Jag behöver inte ens tala om för er hur glada de blev för det ser ni ju på korten hur glad Fabian blev;-) Jag kan bara meddela att denna kakan föll herr lilla Grunditz väääldigt mycket i smaken och det var tur att han hade öron som tog imot de stora smilet annars vet jag inte vad som hade hänt;-) *fniss*
Jo då jag smakade oxå på en bit... Ibland måste man ju få unna sig och eftersom att rocky road är bland det bästa jag vet på julgodisbordet så fick jag ju även lov att avnjutas av denna goding!;-)
Dock fick jag lite dåligt samvete... Ja jag vet att jag inte borde få det men så blir det ibland... Bra att jag fick det i och för sig för jag gick 3 km extra på CTn;-) Min tanke var att köra en mil, men så tävlar jag ju lite mot mej själv och tänkte att nu så ska jag köra fram till nästa reklampaus på Robinson... Men det var en lååång väg fram till reklampausen och det då blev ytterliggare 3 km (summa 1,3 mil)!! Körde dessutom lite intervallträning på den så nu är mina armar alldelses möra och jag sitter här och skakar som ett asplöv...;-)
Usch nu lät de där lite skrytit, men det var inte alls så jag menade... Ja ja ni får ta det som ni vill;-)
Men om ni orkat läsa fram hit så ska ni nu få receptet på den helt underbara kakan som jag verkligen kan rekommendera att göra! För övrigt så hittade jag receptet i tant tidningen allas;-) *fniss*
Törstig blir man oxå när man ätit mycket rocky road kaka;-)

Rocky Road kaka

ca 8 bitar
Tid 40 min

100 g smör
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1 krm salt
2 ägg
12 dumlekolor
1 dl mini-marshmallows
½ dl jordnötter

1. Smält smöret i en kastrull. Blanda socker, mjöl. kakao och salt i en skål. Rör i ägg och det smälta smöret. Häll smeten i en rund form med avtagbar kant, ca 26 cm i diam.
2. Lägg på kolorna, marsmallows och nötter i ett jämt lager och tryck ner det i chokladsmeten. Grädda kakan mitt i ugnen i 175 grader ca 30 min.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Fasen va duktig du är! Du får skryta hur mycket du vill! Dels är det väl inte skryt utan hamnar mer under fakta-avdelningen?! Jag vill också ha en CT... hade varit fantastiskt att kunna börja dagen med 30min... Söt unge, extra söt med en massa kaka runt munnen ju!!! =)kram!

    SvaraRadera
  2. Så underbara kort. kakan verkar hur smarrig som helst.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Aldrig testat!
    Är den god? ;-)

    ha en härlig dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är inte så förtjust i Rockey Road (faktiskt).
    Jag hade nog föredragit bajskorven nedan. Ha ha! ;-)

    SvaraRadera
  5. Verkar såå gott. Jag gör alltid rocky... på jul och receptet är verkligen en bonus.
    Tusen tack

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!