måndag 19 mars 2012

Allt från blodpudding till våfflor!

Kvällsmaten är liksom vår knutpunkt här hemma när alla är samlade från skola, lek och jobb! På någotvis är middagarna lite heliga, vi försöker prata igenom vad som hänt under dagen och så äter vi förstås lagad mat! ;-) (Alltså det är ju inte alltid som man får sitta en hel måltid och äta helt ostört... Nej nästan aldrig för det är alltid någon som spiller ut ett glas mjölk eller någon som måste bajsa;-))

Iallafall så har jag kommit i någon slag mattorka och kommer inte på några nya roliga maträtter och tycker att jag bara tjatar på med samma mat hela tiden...  Så därför kom jag igår på att vi alla i familjen ska få ha en varsin matvecka. Där man får välja 5 maträtter per vecka helt själv, precis vad man vill;-) Ungarna jublade av lycka! De skulle få bestämma precis vad de ville vad vi ska äta;-)
Så idag åkte vi och handlade och först ut att bestämma mat denna veckan är Douglas. Och så här ser hans meny ut:
  • Måndag: Pannkaka
  • Tisdag: Lax, potatis och spenat
  • Onsdag: Spagetti och köttfärssås
  • Torsdag: Våfflor
  • Fredag: Tacopaj
Och nästa vecka är det Alfreds tur att bestämma och hans meny ser ut så här:
  • Måndag:Spenat...? Och mer? Nja han har inte riktigt bestämt sig;-)
  • Tisdag: Blodpudding
  • Onsdag: Hamburgare och pommes
  • Torsdag: Tacos
  • Fredag: Korv med bröd
Tycker detta är en superbra idé! Dessutom kom vi överens om att de även ska vara delaktig i att laga maten när de har sina "matveckor"! Bra eller inte, tja det vet man aldrig;-)

De har iallafall fått ihop en blandad meny och jag ska erkänna att jag var en gnutta rädd att det bara skulle bli skräpmat... Men icke då, mina killar de vet vad husmanskost är;-) *fniss* Men det är roligt och en väldigt blandad kompott på maten. Allt från blodpudding till våfflor!!

5 kommentarer:

  1. Vilken bra ide! Kreativt och kul.

    Sv: Jag tröttnar ALDRIG på dina kommentarer. Tack för att du e så flitig!
    KRAMEN

    SvaraRadera
  2. Åh men det låter väl som en superbra idé! :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fiffig du är!! Kanonide :)

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag arbetar med barn så tycker jag att din idé är fantastiskt bra. Jag tror på delaktighet och att barnen äter bättre om de fått vara med och bestämma och laga maten.Jobbar på ett fritids och vi försöker att ha med barnen i planering och i alla processer så långt det bara går. Och de flesta gillar det. Det är verkligen inte enkelt att variera maten. Man vill ju inte lägga allt för mycket tid vis spisen heller...
    Tack för en härlig blogg om hur vardagen faktiskt kan te sig.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det är ju hur bra som hest och allt lät gottutam den där blodpuddingen - det klarar jag bara inte av ;)
    Skulle Viggo få bestämma mat under 5 dagar skulle vi förmodligen äta hamburgare 3 av dem, och sen en dag var med pannkaka och tacos !? ;)
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!