måndag 12 mars 2012

Alkohol??

Köpte hem detta pizzakit igår och som oxå fick bli vår kvällsmat! Ja jag vet att man kan göra deg själv, men ibland så får man "fuska" och orka liksom stå och klämma på en deg efter alldels för lite sömn och hungriga barn... Nej inte när det finns att köpa;-)
Men så när jag hade knådat ut den och kört in den smarriga pizzan i ugnen tittade jag för skojs skull på innehållsdeklarationen och fick syn på detta!!! Alkohol?!?!?! Jag försökte läsa mej till vad och hur mycket det innehöll och vad för alkohol?  Men nepp ingen info om det...
Konstig ingrediens i en pizzadeg kan jag tycka och lite läskigt på samma gång...? Eller så är det kanske inte alls så konstigt, bara det att jag aldrig i livet hört det förr att man använde alkohol i pizzadegar;-)

12 kommentarer:

  1. Oj det har aldrig jag hört talats om heller. Varför ha alkohol i en deg??
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det var väl verkligen skitkonstigt??
    Inte fasen ser du en italiensk mama slänga i en hutt när hon gör en pizzadeg?
    Strange...
    Den där färdiga pizzadegen var för salt, tykte jag... Annars asskönt att bara rulla ut!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Skumt!
    Hoppas solen skiner hos er också idag.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det har hamnat fel.Skulle stå under serveringstips.....Ett glas rött till pizzan du vet;)

    SvaraRadera
  5. Det är alkohol i filmjölk också och i en hel del bröd. Dock i så liten mängd att det är försumbart. :)

    SvaraRadera
  6. Alkohol i schampo och sånt har jag sett. Men aldrig i matprodukter... :-P

    SvaraRadera
  7. Kan det vara för att degen är lite jäst kanske? När det jäser bildas ju alkohol...eller?
    Men lite kul var det ju :) Röstar på att det betyder "ett glas vin till maten" =)))

    SvaraRadera
  8. haha... det låter ju lite udda, men det är säkert för jäsningen.
    Dock är jag ganska säker på att ett glas vin till maten bara hör till ! Trevlig kväll ;)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag hade ringt tillverkaren och frågat, det finns väl nåt telenummer på förpackningen?!

    SvaraRadera
  10. Hejsan,
    jag tror att alkohol àr i som konserveringsmedel.Jag bor i Italien och har sett detta i andra produkter som muffins och rostebròd.
    Fin blogg du har :)
    Maria

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!