onsdag 16 mars 2011

Vit chokladkaka!

Jag och barnen har bakat ikväll och det blev en ljuvlig vit chokladkaka! En väääldigt onyttig sådan;-)
Den är verkligen såå god och är man en choklad älskare som mej så sitter den som en smäck i magen;-)! Ja jag vet att de bara är onsdag, men ibland så måste man få fuska och idag tycker jag ju lite extra synd om mej själv eftersom att jag har så ont i min vad....;-)

Vill ni oxå göra den? Då kommer ett mycket enkelt recept här:

Vit chokladkaka

250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg

2 ½ dl socker
2 msk konjak (kan utelsutas, jag hade inte det..)
2 dl vetemjöl
Hacka chokladen, smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen av värmen och rör i chokladen så att den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en bröad form med löstagbara kanter (ca 24 cm).Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 min i 175 grader.
Låt kakan svalna ordentligt innan glasyren breds på.
Glasyr:
150 g vit choklad
½ dl grädde
Koka upp grädde, rör ner chokladen (ta kastrullen från plattan) Låt glasyren halvstelna innan den breds på kakan. Sikta över florsocker. Servera grädde och/eller glass till!

Lycka till!

Psst... De finns en stor bit över, så är ni sugna på fika imorgon så är det bara att komma förbi på en mumsig bit chokladkaka med kaffe!;-)

7 kommentarer:

  1. Du kan ta med dig en bit och komma hit, kaffe har jag. Puss/mamsen

    SvaraRadera
  2. Hmm...verkar bekant på nåt sätt! Det tyder ju på att ni gillade den i alla fall ;-) Kram/E

    SvaraRadera
  3. jag kommer, den ser ljuvlig ut!!! :)

    SvaraRadera
  4. Oj oj, den här kakan är väl GI?? I så fall kommer jag på ett ögonblick ;)

    Kramis ♥

    SvaraRadera
  5. Åh, de såg mumsigt ut, måste testas:)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, nu har jag nåt att bjuda på till helgen! Men vad har du skrivit efter 3 ägg och är det rätt på sockret, ½ dl ??
    Svara mig snarast..... Tack på förhand!
    Trevlig helg!
    Kram Anna S

    SvaraRadera
  7. De skulle stå 2½ dl;-) Så nu är de ändrat Anna!;-)
    Kram K

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!