fredag 13 januari 2012

16 kilo på en vecka och mobbning....

Tittade på biggist loser Sverige igår.. De är ju såååå grymma. En kille gick ner 16 kilo på EN vecka... Fatta 16 (!!) kilo! Helt galet mycket... Själv gick jag ner 16 kilo på 5 månader och tyckte de gick ganska så fort;-) Men å andra sidan så väger dom nästan 100 pannor mer än vad jag gör oxå, så...;-)
Vilka berättelser de berättade.. Jag satt och grät när de berättade sina livs berättelser... De värsta är väl ändå den där förbaskade mobbningen... Mobbning över att någon varit tjock.... Mobbning genom hela skolgången... Fy fan va barn kan vara elaka... Skulle de nå fram till mina öron att mina eller någon annas barn skulle bli mobbade för något. Så skulle jag åka ögona böj till skolan och samla ihop hela klassen och tala vett i ungarna... INGEN ska få bli mobbad, INGEN.. Varken du är tjock, smal, ful, blek, svart eller lång... Och förresten... Vem är normal egentligen? Kan någon tala om det? Är det när man ser ut som en barbie? Lång, smal, långt hår, perfekta bröst, bäst i klassen och med de snyggaste kläderna? NEJ och åter NEJ de är det inte...
Jag tror att vi skulle få bort väldigt mycket mobbning runt om i skolorna om vi införde skoluniform! Varför kan inte vi ha det här i Sverige när andra länder har det? Tänk så mycket bättre det skulle vara om alla gick klädda likadant i skolorna! Ingen skulle se sämre eller bättre ut!

8 kommentarer:

  1. JA fy fan så grymt av dom att tappa sådär mycket! Jag tyckte dock det var synd att de som "bara" tappat drygt 3 kg blev så ledsna jag menar det är ju OCKSÅ skitbra jobbat!
    Sen tycker jag inte om det där med att de ska röstas ut...hallå...varför kan itne alla få vara där i (hur länge de nu är där) och verkligen få en stor chans att ändra sina liv?! jag tror det kan bli svårt att fortsätta själv om man åker ut redan vid första elimineringen...:(
    Men heja dom ändå!

    SvaraRadera
  2. Håller helt och hållet med om skoluniform!!
    Tror att det skulle försvåra synen på klasskillnader och därmed mobbning avsevärt.
    Blev själv ordentligt mobbad som barn och det ska ingen behöva genomlida.

    Härlig blogg du har föresten!! =)

    SvaraRadera
  3. Jag ska se det i efterhand!
    Låter otroligt att gå ner så mycket på 1 vecka.
    Mobbing är värst :-(

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det finns inget normalt! Inte ens att se ut som en barbiedocka är normalt.
    Så jag tycker som du om den där jäkla mobbningen. Hur mångas uppväxt den förstör.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Skoluniform har jag förespråkat länge, för då skulle inte kläderna bli nåt att mobbas för och föräldrar som har dålig ekonomi slipper känna press att köpa märkeskläder fast de inte har råd. Ett litet steg på vägen kanske?

    SvaraRadera
  6. Visst hade det kanske fått bort "märkesklädes"-anledningen.

    Men jag tror i grund och botten inte att barn mobbar/retar andra BARA för att det inte står "Acne" på jeansen.
    Även om den personen hade haft råd att byta byxor hade de garanterat (!) hittat något annat. Ful frisyr, uppåtnäsa, rödhårig, fräknar, stammande prat, osäker, blyg osv osv... Tyvärr. :-(

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dej om allt utom skoluniformen. Kläderna är bara en av alla hundratals saker man kan mobba någon för. Skoluniformen skulle bara göra att problemet förflyttas från ett ställe till ett annat. Ett tjockt barn är ju tjockt även i skoluniform..

    SvaraRadera
  8. Det där med mobbningen varierar med tiden. När jag gick i småskolan så retade vi de som hade rött hår, glasögon och fräknar. Hur många färgar inte håret rött i dag? Hur många har inte glasögon i dag? Även med bara fönsterglas i för att det är fräckt.. Och hur gulligt är det inte med fräknar? Tjockisar retade vi nog både då och nu. Supertrist att vi inte får vara olika. Bra inlägg,
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!