torsdag 24 februari 2011

Söt eller tuff?

Jag hittade denna bilden på fejjan och blev fruktansvärt upprörd och så var även tjejen som lagt upp bilden där. Jag tycker detta är så fel, alltid detta söta till tjejer ända från början till slut och ständigt detta tuffa till killar:-( (Varför kunde de inte vara "Just too cute" text på killens kläder oxå?)
Ska det vara så här? Lever vi inte på 2011 och allt detta genustänk som ständigt är? Nu för tiden kan faktiskt killar ha rosa och röda kläder på sig utan att vara tjej. Tyvärr fattar inte alla det och ni anar inte vad många det är som frågar om Alfred är en tjej bara för att han har långt hår och färglada kläder på sig:-( Varför ska inte killar kunna ha fina färger på sina kläder med ev något fin liten fjärill på? Har en tjej blåa och gröna kläder med bilar på, så reagerar folk inte ens.... Om en kille leker med dockor blir han nästan utskrattad av både stora och små, men medans en tjej leker med bilar så reagerar inte ins folk...
Dessutom är lindex pojkkläder större än tjejkläderna i samma storlek, fast storleken bygger på längd sägs det. "Pojkar har ju bus liksom inbyggt i kroppen och behöver mer utrymme" menar personalen på lindex. Vilket jävla skitsnack...

7 kommentarer:

  1. Jag förstår inte varför du blir arg.. Det e ju bara att köpa den rosa till en kille och den gröna till en tjej..

    Sen klär man ju barnen hur man vill, vill man sätta färg granna kläder på en kille gör man det. Men vill man ha rosa bara på en tjej så gör man det...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att texten är onödigt.
    Det kunde ha varit samma text på båda och olika färger. Och varför nödvändigtsvis alltid rosa till tjejer?
    Jag hade jätteproblem när mina flickor var små att hitta tjejiga blåa kläder. Men jag lyckades ;-)

    Det där med könsfärger är bara trams...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Håller med. och du ska veta hur svårt det är att köpa t.ex en blå eller grön tröja med en blomma på - finns bara med bilar. Och likadant är det ju rätt svårt att hitta rosa kläder med bilar istället för blommor....

    SvaraRadera
  4. Sånt där får mej att gå i taket!
    Har du också sett att det pågår en kampanj för att bojkotta alla klädaffärer nu i helgen (löningshelg)? För att markera att de ska gå ifrån tjej och kill-kläder och istället satsa på barnkläder.
    Ska tydligen finnas nån grupp på FB, men jag har inte hittat den.

    SvaraRadera
  5. Sluta handla HM;s kläder så kanske det blir ändring!
    Och Silla; visst kan man köpa som du säger men tanken med HM;s kläder är ju ändå glasklar;Som tjej ska du vara söt och behaga och som kille ska du bestämma och regera!!
    Och det är väl inte det budskapet man vill att ens söner o döttrar ska gå runt med???

    SvaraRadera
  6. Det är väl så att det tar en generation innan man ser förändring, så det lär nog dröja ett tag, tyvärr. :(

    SvaraRadera
  7. Är jag den enda som gillar tuffa blå/gröna kläder till min pojk (ifs har han en del rött med) och hade jag en tjej hade jag klätt henne i söta rosa kläder varje dag :) Tycker att det kan gå lite långt ibland, som i Göteborg där en grupp föräldrar gick ihop för att till rätta visa en mamma för hon klädde sig och sin dotter för tjejigt. Att Dressman har kläder hon kunde ha med...Är inte det lika hemskt? Tacka vet jag när vi var små.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!