torsdag 5 maj 2011

Mumsig pastagratäng!

Fick ett mumsigt recept av mamma igår på en enkel och suupergod pastagratäng! Inte den nyttigaste, men vill man inte ha den feta sorten så kan man säkert byta ut mot både lättprodukter och mjölk. Men de gjorde givetvis inte jag;-) Älskar när det går fort i köket, speciellt när man har 3 hungriga barn runt benen. Samtidigt som man själv har blodsockret nere vid tårna;-)!




Pastagratäng med kyckling! (ca 4 portioner) Håller mej ju aldrig till receptet så jag tog lite mera av en sort och lite mindre av en annan, plus att de blandades i lite extra av något helt annat;-)


Stek 4 stycken kycklingfiler i bitar salta och peppra.


Koka ca 4 portioner bandspagetti.


Fräs 1 purjolök glansigt, blanda sedan ihop den avrunna pastan med den stekta purjon och lägg den i en smord ungfastform!


Stek sedan 1-2 pkt bacon knaperstekt i klippta bitar.


Häll sedan över de stekta kycklingbitarna och baconet över pastan och purjon.


Blanda sedan ihop 4 dl cream fraiche, 3 dl grädde och 150 gram gorgonzola. Häll sedan "röran" över pasta blandingen och på med ca 1 dl ost. In i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter.


Servera med en god sallad!


Den blev sååå mumsig och så där lagom krämig i konsistensen!


Lycka till!

8 kommentarer:

  1. Ser SÅ gott ut Karolin!
    Det måste jag testa en dag.
    Tror att det hade gillats här också :-)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej jag heter Marie och har nu hittat till din blogg. Du skriver så bra. Ha det bäst

    SvaraRadera
  3. Allt här skriker ju LCHF förutom pastan. (Om man nu följer den dieten). Men den måste ju gå att byta ut mot auberginer, squash och annat (?) om man nu vill. :-)

    Men det lät jättegott. Mums! :-D

    SvaraRadera
  4. Lät jättegod. Ska ta del av receptet =)
    Ha en bra kväll!!!

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet :) Snabb,lättlagad mat är alltid välkommet i en småbarnsfamilj :)

    SvaraRadera
  6. ÅÅååå vilket trevligt recept, det ska jag absolut testa. Är alltid kul med nya recept när man kört fast i "samma maträtter förjämnan" period. TACK!

    SvaraRadera
  7. Mmmm... Namnam! Vad hungrig jag blev...

    Sv: Ja, jag är nästan avis på mig själv! Tänk, 600 danska kronor, det är halva priset. Jag är lycklig... ;)

    Skönt med 3-årskontrollen. Han ser så glad och sprallig ut! Söt!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Tackar för receptet det ska absolut testas här också!! =)
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!