fredag 24 februari 2012

Varm smörgåstårta!

Gårdagens "middag" gick hem, tror jag...;-) Jo dom åt då upp allt och alla tog 2 gånger! De brukar vara ett gott betyg;-)
Jag gjorde varma smörgåstårtor, 2 olika smaker och jag gillade båda lika mycket!
Älskar när mat är smidigt att göra och speciellt när det går bra att förbereda så att man slipper stå i köket när gästerna kommer!
Perfekt mat att bjussa på en fest men oxå gott att mumsa på en söndag kväll!
Så här kommer receptet på de 2 smörgåstårtorna!
Varm smörgåstårta med bacon!
9 skivor landgång
 Fyllning 1
4 hårdkokta ägg
4 msk majonäs
2 dl vispad grädde
2 msk hackad dill
salt och peppar
Blanda i all detta i den vispade grädden och fördela det på lager ett!

Fyllning 2
1 pkt bacon
1 purjolök
1½ msk vetemjöl
1 pkt kaffegrädde
Bryn baconet och purjon, strö över vetemjölet och häll i grädden och låt det koka ihop! Jag kan rekommendera att ta den dubbla satsen för att det inte ska bli allt för torrt...
Lägg "smeten" på lager 2 .

Garnering:
 3-4 skivade tomater och riven ost
Lägg på tomaten och osten på lager 3 och in i ugnen 200 grader i ca 20 minuter! Servera med en sallad!

Varm smörgåstårta med sting!8 skivor landgångsbröd
500 g blandfärs
1 paprika
1 liten brk champinjoner hela eller skivade. Jag tog färska...
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
3 dl= 1½ brk Creme fraiche Paprika & Chili
1-2 tsk basilika
salt
peppar
Ev redning
Ev några droppar collorit soja enbart för färgens skull, men de tog inte jag..)
ca 2 dl riven ost
Garnering:Ca 250 g mozzarellaskivor
Tomatskivor
Rödlöksringar
Riven ost
Svarta oliver7gröna oliver
Oregano

Gör så här:1. Sätt ugnen på 225º.
Hacka grönsakerna i grova bitar.
Fräs köttfärsen i lite matfett tills den är genomstekt.

2. Tillsätt grönsakerna i färsen. Pressa i vitlöken och krydda med basilika. Salta och peppra.
Häll på creme fraichen och låt allt koka ihop på svag värme i några minuter.Tillsätt soja om du tycker färgen är tråkig.

3. Red ev. av röran med mjöl+vatten om den är för rinnig.

4. Lägg ut två brödskivor på en pappersklädd plåt.
Bred ut ett jämnt lager med färsröran.
Fördela lite riven ost ovanpå.

5. Lägg på nästa två brödskivor.
Gör likadant som ovan.

6. Avsluta med de sista brödskivorna.
Täck med ett tunt lager riven ost.
Varva sedan mozzarellaost, tomater och rödlök på toppen.
Krydda med lite oregano och lägg på några oliver.

7. Grädda i ugnen i ca 10-15 min.

Servera med en god sallad!

LYCKA TILL!

3 kommentarer:

  1. yum yum!!
    O jag är också skitless på den där jävla kungafamiljen!

    SvaraRadera
  2. Mmmm, gött!! Tack för recepten!!

    SvaraRadera
  3. Oh mammamia! Kl. är 7.30 och det här fick mig att bli vrål hungrig. Hur gott lät inte detta då! Måste testas, kanske redan idag :)!
    Kram v

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!