tisdag 28 februari 2012

Trapprenovering!

Vår planering var ju att fixa till köksdelen och övervåningen först på vår planeringslista. Men så kliade det hemskt mycket i mina fingrar i eftermiddag och jag skickade ett snabb SMS till Jonas och bad på mina bara knän att jag skulle få börja dra bort den fula mattan som ligger i trappan! Fick till svar: Det spelar ju ingen roll vad jag tycker, du gör ju ändå som du vill! Så kör på!;-)
Klockan 16:30 var jag och barnen i full gång med att dra matta ur trappan! Vi har kämpat som små blå och händerna är helt mörbultade;-)
Min plan är att den istället för den tråkiga fula mattan ska få en fin vit färg på sig!
Och ja ibland undrar man ju hur jag tänker? Renoverar en trappa med 3 ungar omkring sig?;-) Men det går bra och de är överlyckliga som få hjälpa till, och jag tackar och tar imot lite barnarbete *fniss*
Så här såg det ut innan....
En sliten ful heltäckningsmatta som legat där sedan 1978 när huset byggdes... Jag undrar just hur mycket gottigheter de låg i den? Eller nej förresten, de vill jag inte veta;-)
Vagnsyckena och trappstegen målade vi vita när vi flyttade in. Innan var de i furu och í hate furu;-)
Att få bort själva mattan var ganska så enkelt. Bara dra och slita lite... Men limmet satt lite hårdare så det har jag slitit med och skrapat bort med ett stämjärn.
De 2 hårt arbetande trapprenoverarna;-)
Blev full i skratt när Jonas kom hem och jag stog i arbetsbyxor och rev och slet i trappan så svetten lackade och han kilade in i köket och lagade mat;-) Där kan man kalla det jämställt.. *fniss*
Det är en kant (ca 3 mm) på alla 14 trappsteg, både på innersidan och yttersidan. Den måste på någotvis hyvlas ner eller spacklas, men frågan är hur jag ska gå tillväga? Förslag?;-)
Och så här ser det ut just nu.... Matta borta och även den stora mängden limm! Imorgon fortsätter trapprenoveringen och jag ska åka och kolla vad det krävs för färg. Tror nog på en slags servalc!?
Och ja även vagnstyckena ska få på sig lite mera fräsch färg och även trappräcket på övervåningen ska bli vitt!
Guud va jag älskar mej själv när jag får sån här härlig go energi och det liksom kliar i min kropp;-)!

14 kommentarer:

  1. Gud vad roligt!!
    Kul med små medhjälpare ❤
    Kram

    SvaraRadera
  2. Dom där mattorna sitter som berget, jag vet!

    Sv: sprang 7 km.

    SvaraRadera
  3. Ooooo den där renoveringen gjorde morsan och hennes man för något år sedan oxå. De fick ånga(?) bort limmet me en speciell maskin. Sen slipade de trappen ett antal gånger. :)
    Lycka till. Kommer bli jättefint :)

    SvaraRadera
  4. Oj vilket jobb! :-O
    Är det inte lättast att slipa ner kanten med en slipmaskin?

    SvaraRadera
  5. NEEEJ, ni ska inte slipa dom kanterna.... gissar att ni ska lägga nån typ av laminat eftersom ni tagit bort mattan? Man får såga laminatet i rätt bredd så blir det helt plant... igen... Men det är ett mindre helvete eftersom er trappa är svängd...
    Vi har ju just gjort vår trappa, fast vi la dit matta... jag ville ta bort ljudet!
    Vi (JAG) målade vår trappa med vanlig snickerifärg, målad 3 eller 4 gånger ( från ful furu till vit) oxå får man bättra på när det blir slitet, nångång om året... :)

    SvaraRadera
  6. sv: jag tror blogger strular igen. det va så nån annanstans oxå :(

    SvaraRadera
  7. Massa jobb ;) Bra m hjälpredor då! :D
    Tänk att det där svaret får jag också av min sambo när jag rådfrågar.. Undrar varför liksom ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rådfrågar.. Jag menar, beromlovfrågar :D

      Radera
  8. Vlket lyft, det kommer bli så jäkla snyggt !! :)
    Haha... ja, här är det inte bara ungen som gillar LEGO, äen jag och C brukar bygga fina hus, borgar och torn ;)
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Är inte kanten en lös list i så fall går det ju att ta bort den och sänka ner den. Ska ni såga bort den känns det som MYCKET arbete för att få det snyggt :P
    Kanske går det att såga med ett multiverktyg från Dremel, den gör det lätt att komma åt med.

    Om du inte har fått bort allt lim på planstegen så finns det lösningsmedel för det som gör det lättare att skrapa bort. (Använd en sådan färgskrapa som man skrapar husfasaden med.)
    Högblank lackfärg är en slitstark färg. Finns som vattenbaserad så slipper ni den starka lukten.

    Kommer säkert att bli jättefint. Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Sv; Nej då! det går så snabbt och lätt att kommentera hos dig så:)
    Kram.

    SvaraRadera
  11. Men du! Jag ser nu att du också får fel tid på när kommentaren skrevs! Varföööör!??
    Satt länge igår ocg försökte få rätt på det i min blogg...

    SvaraRadera
  12. Med tanke på din mans (f'låt sambos) kommentar så verkar det som att du har fostrat honom rätt! Men vilket slit med mattan.. Go girl!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hej! Gjorde precis exakt likadan renovering hemma för några veckor sedan.

    steg från start till mål...

    1. Dra bort mattan
    2. Stryk ut limborttagning och skrapa med målarskrapa (det går fint)
    3. Slipa ner kanterna med ett grovtslippapper med maskin (40-80 papper). Det går rätt fort faktiskt.
    4. Slipa alla steg med 80 papper så att dom blir jämna och fina. Se till så att verkligen allt lim är borta nu också.
    5. Sen är det bara börja med steg för steg och slipa med 80-, 120-, 180- och 240 papper så blir det jättefint och trärent alla steg.

    6. Nu har du färdiga fina steg som är trärena och jättefina. Då är det bara att antingen måla dom, eller betsa dom i valfri färg. Vi betsade i valnöt, blev kanon!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!