torsdag 9 augusti 2012

En dag i skogen!

 Efter lunchen idag hämtade vi upp mormor och en mumsig fika korg! ( Eller mumsig och mumsig... Det var jag som skulle fixa brödet till fikan. Men när jag kom till affären i grannbyn så hade jag glömt plånboken hemma, så jag skramlade ihop vad jag hade och köpte torra kakor för 20 kr;-))
 Vårt mål för utflykten var att plocka hallon! Mycket goda hallon fanns det och så även stora mumsiga kantareller! Vi fick några dl, men dom är redan uppätna tillsammans med mjölk! *mums*
Mycket bär finns det... Och lingonen växer så det bokstavligt talat knakar... Har nog aldrig i mitt liv sett så mycket lingon!
Det är sååå skönt att gå i skogen! Det är bra för barnen och ja så klart för mej oxå... Liksom lite ro i själen där det är tyst och lugnt!
 På vägen hittade Fabian en död mullvad... En liten död stackare som låg upp och ner... Har faktiskt aldrig förr sett en sådan, så idag var den första gången... Vi studerade den på nära håll och enligt mjukheten på den så hade den nog kolat av ganska så nyss...
 Alfred var så söt... Helt plötsligt började han ta av sin stövel, ta ur sulan och börja dra de yttre lagret från den och sedan la han det tunna tygstycket på mullvaden och sa: -Nu så behöver du inte frysa! Sååå söt och klok min lilla 4- åring!
 Fika blev det så klart! Och går man i skogen så blir man oxå en gnutta trött... Och är man en liten härmapa som Fabian, så ja klart man gör som storebrorsan;-)
 Gott med fika, men inte lika gott att dela den med en miljon flugor... Hua va mycket äckliga flugor det var där...
Och självklart måste man smaka på de goda hallonen! Förmodligen har både en och två maskar ramlat i min mage... Lite extra protein skadar väl aldrig;-) *fniss*
 När vi åkte hemåt dök en stor älg upp på vägen... Förmodligen hade vi skrämt upp honom på vägen när vi åkte och tutade med bilen;-) Jag skulle precis knäppa kortet när han blev skitskraj och sprang in i skogen!
Vem behöver åka på djurparker när man kan åka ut till mormors skog och titta på både levande och döda djur;-)

4 kommentarer:

  1. Mysig eftermiddag :-)

    Flugor ja hua vad äckliga de är!

    Kram K

    SvaraRadera
  2. Haha va mysigt.
    NI ser ju mer djur i skogen än det finns här på skansen!

    SvaraRadera
  3. Underbart att tillbringa tid i skogen! :-)

    Det var hallonen och inte kantarellerna du åt med lite mjölk va? Hihi! ;-))

    Kram M

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig dag!! De är allt bra de där mammorna/mormorarna..! :-)
    Gott med kantareller, det längtar jag också efter nu.
    Kram kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!