söndag 5 oktober 2014

Att ge sig på mej är en sak, men att ge sig på mina barn är big no no!!!

Jag har nu bloggat i 5½ år! Jag har fått tagit en hel del kritik och kängor genom åren, men den flesta kritik har varit direkt riktad mot mej som sedan runnit av mej...
Häromdagen fick jag en kommentar som fick mitt moderhjärta att gråta... Jag läse, och så läste jag igen. Läste jag fel eller???
Jag blev arg först, så arg att jag höll på att slå näven i vägen och skrika fula ord rakt ut. Men ilskan gick väldigt snabbt över till ledsamhet. Så ledsen att tårarna letade sig fram...
Den här kommentaren gjorde mej så ledsen...
Det var i fredags, efter mitt morgonpromenad inlägg som detta skrevs...
Jag vet inte om den anonyme menade att ta i så hårt. Men i mina ögon svider en sån här kommentar så fruktansvärt mycket...
Nu i skrivande stund skakar mina händer bara jag tänker på den här kommentaren. Tårarna bränner hårt bakom mina ögonlock och jag är djupt tacksam för att mina älskade barn inte läser min blogg...
Att ge sig på mej är en sak, men att ge sig på mina barn är BIG NO NO!!!
Vi vet att Douglas är mullig, vi vet att han är mulligare än ett "normalt" barn i den åldern. Vi vet, vi är medveten om detta...
Jag har själv ALLTID haft problem med min vikt, har alltid fått höra från släkten att jag varit tjock att fått frågan om jag verkligen bör ta den där kakan med tanke på att jag var så mullig?
Jag tänker inte ha det så med Douglas, ALDRIG! Jag tänker inte låta någon säga så till honom. MEN vi har koll, stenhård koll på vad han stoppar i sin mun! Han gillar mat, han älskar idrott och han rör på sig som vilket annat barn i hans ålder!
Han äter inte mer än vad något annat barn i hans ålder gör! Han äter 3 mål mat i skolan och ett hemma. Vi fikar på helgerna ibland och oftast på våra fredagar har vi popcorn, dipp och morötter till fredagsmys! När vi köper godis hem så får de ofta köpa en varsin godispåse, allt som oftast inte allt för stor.
Vi tränar alla i familjen, aktiviteter varje dag. Douglas tränar 4 dagar i veckan, är ute och spelar landhockey, cyklar och leker som vilket annat barn som helst...
Jag har så mycket jag vill skriva om detta och jag vet att jag inte ens borde sitta här och försvara mej. Jag känner att jag inte riktigt får fram det som jag BORDE skriva...
Tyvärr har väl han fått de där skitgenerna där han blir lite mulligare än andra... Lättare att lägga på sig... Hade han varit lite för smal, ja då hade förmodligen inte den här anonyme ens kommenterat...
Återigen så undrar jag vem som är normal? Vi lever på 2014 och har ett otroligt öga till den där perfekta kroppen, även på en 9-åring... *skriker och sliter mitt hår*
Jag blir så ledsen så jag finner inga ord...
9 år.. Om 6 månader kanske han har sprungit av sig sin mullighet, växt och blivit ännu längre. Han är ett BARN!
Nä jag fortsätter inte skriva mer här, jag stannar här innan jag skriver såna ord som jag kommer att ångra....
Men den här kommentaren fick mitt mammahjärta att gråta... Gråta och bli förtvivlat....

13 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, att ge sig på barnen är att gå över gränsen! Även om den som skrev kanske menade väl (men på ett, enligt mig, jäkligt konstigt och inte passande sätt) så får man tänka på HUR man skriver en kommentar i en blogg...
    Du ska inte behöva försvara vad du ger/inte ger för mat till dina barn!

    En helt annan sak, jag hamnade i en liten dispyt med en granne för ett tag sedan (vi är ganska nyinflyttade...) Hon hade åsikter om att barnen ritade med gatkritor på gatan (tanten är gammal, har inga barn och är allmänt bitter). Hon diskuterade och var tjurig på mig, men sen gick hon på min dotter, 9 år, och då blev jag arg. Jag och min man hade ett samtal med tanten en stund efter där hon sa till mig: "och DU, du gick fram som en TIGER". Då förklarade jag lugnt att "ja, du får gärna vara sur och diskutera med MIG, men när du går på mina barn, då kommer jag gå fram som en tiger!"

    Tyvärr är det, det som du får göra i detta fallet också... Vara en tigermamma <3. Vi får fortsätta att pränta i våra barn att alla ser olika ut, att alla duger precis som de är <3.

    Kram Elin.T

    SvaraRadera
  2. Ogillar detta!
    Bra svarat av dig.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Idioter finns det överallt…. PUSS

    SvaraRadera
  4. Jävligt onödig kommentar!!!! Man har koll på sina barn och alla är vi olika! Och bara för att du inte skriver om det i bloggen betyder det inte att du är medveten om "problemet". Och en anonym kommentar oxå, såklart.

    SvaraRadera
  5. Bry dig inte om dumma kommentarer, de är bara avundsjuka för att ni har det så bra och kul. Barn kan vara knubbiga under uppväxten. Fortsätt att vara en sån fin förälder som du är.

    SvaraRadera
  6. Förstår inte varför du blir upprörd, du har ju själv valt att enl i mitt tycke kränka dina barns integritet genom att lägg ut dom på bloggen. Om du inte kan ta andras åsikter bör du inte ha en öppen blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Vad ger dig rätten att ifrågasätta hennes val och framförallt hennes barn? Bara för att hon har en öppen blogg ska hon inte behöva försvara sina barn och sitt föräldraskap!!
      /Johanna

      Radera
    2. Kränka sina barns integritet?? Snälla du!! Så du menar att en mamma som öppet visar sin kärlek till sina barn i en blogg kränker sina barns integritet. Jag tackar gudarna för att alla inte har samma inskränkta syn som du. Dessutom bör du nog tänka efter både en och två gånger framöver om du väljer att kommentera ett barn. Skaffa dig kunskaper om genetik, ärftlighet och kroppens fysiologi innan du kläcker ur dig vad som helst. Där snackar vi kränkning på en helt annan nivå!!
      //Emma

      Radera
  7. Nu fick jag lite ont i magen..
    Alltså, alla har rätt och tänka och tycka vad man vill men bara för att det är yttrandefrihet i landet så bör man inte yttra sig om allt.
    Speciellt när det kommer till/handlar om barn.
    Säger som Grynet, ta ingen skit!
    KRAM!

    SvaraRadera
  8. Blir så ledsen när jag ser sådana kommentarer. Låt barn vara barn och sluta leda dem in i utseendefixering. När jag var 8-10 år var jag också lite rundare, men plötsligt växte kroppen ikapp och som 11-åring var jag inte rund längre. Att jag sedan gick igenom både högstadium och gymnasium med tankar om att jag var alldeles för tjock, trots att jag i själva verket var smalare än många av mina klasskompisar, det är ett resultat av vikthetsen i vårt samhälle. Låt oss skona barn från detta, för tro mig, det där är tankar som bara bryter ned en människa. Dessutom, vems mage veckar sig inte när man sitter ned? Jag menar, hallå det är en mage med skinn vi snackar om? Det blir automatiskt så för de flesta.

    Och du anonyme häruppe, bara för att Karolin enligt ditt tycke "kränker sina barns integritet", ger det då människor rätten att vara elaka? Innebär en öppen blogg automatiskt att man som läsare får kommentera vad man vill? Nej. Det är ungefär samma sak som att säga att en kvinna med kort kjol får skylla sig själv om hon blir sexuellt trakasserad. Eller att det är okej att stjäla en cykel bara för att den står olåst. Skärpning.

    SvaraRadera
  9. Men herregud vilken vidrig människa! Dina barn är jättefina allihop, alla är vi ju olika. Du vet själv att dina barn får bra mat och motion, och det behöver du inte förklara för andra. Stor kram

    SvaraRadera
  10. Ta bort såna elaka kommentarer, de förtjänar inte vare sig ett svar eller den uppmärksamhet de söker. Det här är din blogg och gillar de den inte kan de ju sluta läsa. Har man inget snällt att säga ska man hålla tyst.

    SvaraRadera
  11. Men förlåt, jävla idiot att, skriver man så är man inte riktigt frisk enligt mig. Du behöver inte ens kommentera det. Radera sån skit! Ni har tre helt fantastisk fina killar. Styrkekram och tryck på radera, bort med elakheter och skaka av dig det. De är inte värda mer. You go girl och ta ingen skit!!!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!