onsdag 22 oktober 2014

Alltså nä jag vet inte jag....?

För 6 veckor sedan satte jag ju in min kopparspiral...
Hua mej, det har sannerligen inte varit någon dans på rosor att ha den där mojängen instoppad i min kära livmoder (för det är väl där den sitter?;-))
Jag blödde typ till och från i över 3 veckor, som värsta niagarafallet.. Men nä jag ringde inte, jag stod ut med det och tänkte att jag nog får stå ut med detta lite till. Tro att det tar lite tid för kroppen att liksom vänja sig vid att ha den där mojängen uppstoppad där...
Nu si så där 6 veckor senare kommer det till och från lite blod då och då.. Småskvätter liksom och jag hatar det...
Min mens, ja den vette tusan vart den har tagit vägen? För i min kropp är den då inte och den som varit som en klocka i över 3 år, kommit precis när den ska komma...
Min kropp sväller och 5 av 7 dagar så är magen som en mensmage, eller ja så där svälld som man kan vara i början av en graviditet... Den står rakt ut och det maler och maler. Ibland kommer det små hugg i äggstockarna/livmodern, det känns som om någon tar tag i underlivet och klämmer allt vad dom kan...
Alltså nä jag vet inte jag...? Ska jag stå ut några månader till eller plocka ur skiten? Ja om det inte blir bättre förstås...
Att jag sedan också bara går upp i vikt, ja jag vette tusan om det beror på kopparspiralen? Det ska ju typ inte påpeka något eftersom att det inte är hormonelt. Men jag kan ge mej fasen på att de "råkat" stoppa in fel spiral i mej och kört upp en hormonspiral istället...;-) Eller så är jag den första människan på jorden som lyckas påverkas av detta...
Trådarna ja, jo det ska visst finnas 2 trådar som man ibland ska känna efter om de hänger kvar där inne i mörkret... Dom fanns där för några veckor sedan, men nu är dom puts väck. (Jo jag har grävt lite och även fått hjälp med just detta jobb;-))
Jag har ju givetvis börjat googla på detta med en vandrande spiral. Jo det kan visst hända och det kan hända att den också ramlar ut. Men hade den gjort något av detta, så ja då borde jag absolut ha märkt det... Man tappar inte bara bort en spiral så där bara och skulle den ha vandrat någonstans så hade jag absolut haft svinont heeel atiden...
Har klarat mej 34 år utan preventivmedel och så väljer jag att sätta in en sån här mojäng i mej och jag är helt vilsen...
Alltså nä jag vet inte jag... Detta med preventivmedel hit och dit.. En djungel utan dess like och det är nästan som att välja mellan pest eller kolera...
Finns det P-piller för killar? Guuud så smidigt det hade varit, för då hade jag ju sluppit sånt här skit liksom;-)

8 kommentarer:

  1. Har också kopparspiral och blir också så jädra svullen. Men om det har med den att göra, ja det vettitusan... Men kroppen har iaf vant sig. (Minns hur det var i början, my god!) Hoppas snart att din kropp vänjer sig. Ja, tänk så skönt om vi sluppit allt det här med spiraler och p-piller.... Kram ;)

    SvaraRadera
  2. Kopparspiral verkar inte vara din grej... tycker du ska ringa och be att få byta prev-medel.
    Visst kan den trilla ut, två st gjorde det på mig (inte samtidigt dock *haha*) så det var inte min grej heller. Tror inte att de har råkat sätta in en hormonspiral på dig, för den måste du själv hämta ut på recept på apoteket.
    Tips; fråga om p-ring, info kan du hitta här http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-ring/
    Min stora använder det, hon hade nästan dödliga smärtor innan och forsade blod, nu har hon mycket lindrigare både vad gäller smärtor och blödningar. Man kan också skjuta upp mensen om man vill..
    Är det för drastiskt med sterilisering?? För mannen är det ett "smidigt" ingrepp i lokalbedövning, kvinnan måste tyvärr sövas.
    Hoppas du snart hittar något som passar dig, det där är ju en djungel...
    Kramar J

    SvaraRadera
  3. Jag stod ut med smärtan i ett halvår ("det går väl över"), när jag insåg att jag hade molvärk mer än inte. Det gjorde ont före mens, under, efter, vid ägglossning. Blödningarna var normala, men värken. Tog ut den till slut - vilket lättnad. Bytte till mini-piller, första sorten (den de rekommenderade, "den vanligaste", enligt dem) gjorde mig deppig, bytte sort, nu funkar allt som det ska och jag mår BRA!

    SvaraRadera
  4. Kopparspiral är helvetet på jorden... BYT finns en ny hormonspiral som heter Jaydess, minimalt med hormorner. Kom i februari och är helt fantastiskt... Den frästa hormonspiralen- Mirena har fortfarande väldigt lite hormon, men JAG fick jätte mycket cystor. Bytte till Jaydess. UNDERBART!

    SvaraRadera
  5. Hej jag har kopparspiral och funkar perfekt mindre blödning och inte lika många dagar heller. Hoppas det går bättre för dig om ett tag.
    Det krånglade lite de första veckorna men blev bättre och bättre.
    kram

    SvaraRadera
  6. Jag har provat massor av olika p-piller o. tycker inte alls att jag mått bra av dem. Så provade jag hormonspiral o. gav upp efter några månader. Nu har jag kopparspiral. Blöder rikligt under mens men köper Cyklo-F receptfritt fr Apoteket, o. det tar bort nästan all blödning under de dagar jag äter tabletterna. Den här preventivmedelsdjungel är skitjobbig, så jag önskar oxå att det fanns ett enklare sätt. Kan oxå känna av de här huggen i livmodern som du beskriver.
    Hoppas att det blir bättre för dig!

    SvaraRadera
  7. Min spiral hamnade i tjocktarmen. Skulle opereras ut med titthåls op. Hittade den inte. Fick göra typ kejsarsnitt för att få ut den. Sjukskrivning 6 veckor. Sjukt jobbit. Absolut inte vad vi tänkt oss. Mannen tog då tag i saken o valde att sterilisera sig. Nu är allt underbart...

    SvaraRadera
  8. Jag är också sjukt trött på detta med mens och pmedel. Jag tycker vi försöker ta fram något för killar, jag vill inte mer. Nu är det männens tur.......Hur har det gått för dig? kram Anette

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!