lördag 13 september 2014

Panglopp 2014!

Igår var det dax för årets pangstafett!
Så länge jag kan minnas tillbaka så har vi besökt pangloppet varje år som ordnas här i byn!
Människor kryper ur sina hus och träffas på vårt lilla torg mitt i samhället!
Tyvär har det under årens lopp blivit mindre och mindre med folk och förra året var det extremt lite och man kände nästan att det höll på att dö ut... Jäkligt tråkigt och sorgest. Det är just sånt här vi behöver i våra småbyar för att den ska leva upp!
Men i år verkar det som om något hänt! (Att det är val i år är det väl ingen som har missat hoppas jag;-) Och torget var fyllt med springsugna anhängare till politiken!)) Hela torget var fyllt med massor av människor, underbart!
Så trenden har vänt och i år tror jag nog det var rekordmånga som sprang! Hoppas det fortsätter även till nästa år!
 Alfred och Fabian har pratat om detta lopp hela veckan och Fabian var bestämd med att han skulle springa med "sin" Nelly som han gjorde förra året!
-Jag ska hålla Nelly i handen hela loppet, lovade Fabian!
Han tog sin Nelly i handen, ställde upp sig och när starten gick sprang de hand i hand sin sträcka på 400 meter!
Alfred han sprang i världens fart och hade inte en tanke på att hålla någon tjej i handen, utan siktet var att vinna hela loppet! Vinnarskalle! *visslar* Undra vart han har fått det ifrån?;-)
 Under hela rundan hade de 2 "turturduvorna" hålt varandra i handen och Fabian sa igår när han skulle sova: -De var flera som hejjade och ropade på mej och Nelly och frågade om hon var min flickvän?! Amen gud, hur söta får man bli liksom? Blir ju varm i hela hjärtat ju!
 En till som hade inställningen att vinna var kusin Eddie som hade spurt i sina ben!
Glada och lyckliga små söta barn som kommit i mål och fick välja pris! Så klart hand i hand och med val av samma pris!!
 Detta leénde smittar verkligen! Att springa ett sånt här lopp lockar verkligen fram lyckoendorfinerna även hos barnen!
Douglas hoppade över loppet i år.. Men jag tror han ångrade sig när vi väl kom dit! Men det fanns så mycket annat man kunde göra på torget, allt från att prova cirkuskolans häftiga grejer, till att bli sminkad i ansiktet av duktiga målare!
Jag älskar verkligen när sånt här händer i vår lilla by! När människorna kryper ur sina hus och umgås!!
Jag sprang inte iår.. Hade inget lag, men JA det pirrade glatt i kroppen och jag ångrade mej att jag inte fixat något lag! Detta är ju sååå kul!!
Och slutspuretn in i mål! Att de nästan var sist in i mål, ja det brydde de sig inte ett dugg om! Gullungar!!!
Så här såg Fabian och Nelly ut förra året, hand i hand!!
Undra om trenden kommer att fortsätta, om de kommer att fortsätta springa hand i hand även när dom är fyllda 15?!;-)

2 kommentarer:

Tusen tack för din kommentar!