torsdag 13 juni 2013

Jagten

Vi har kommit in i ett stimm för tillfället och kollar mycket på film! De är ju så gött att krypa ner i sängen och slå på en film!
Mycket skit har det blivit, vilket har resulterat i att vi somnat ifrån dom. Men i söndags kväll blev det den danska filmen Jagten!
Danskarna levererar återigen! Danska kan göra film, grymt bra!
Jag snyftade hysteriskt, låg på helspänn som en fiol, var förbannad och med känslorna utan på min kropp i 115 minuter...
Filmen Jagten måste ni se! Ett måste på topp tio listan! Sååå grymt bra och det får många frågor att växa i huvudet.
Jag ska inte avslöja för mycket mer än att det handlar om ett påhittat övergrepp på en 5-årig flicka..
Och att snyggaste Mads Mikkelsen är självaste huvudpersonen, gör ju inte filmen sämre;-)
Handling:
Lucas håller på att återhämta sig från sin skilsmässa. Han har nytt arbete på den lokala förskolan, ny flickvän och julbesök av sonen Marcus. Men julstämningen infinner sig aldrig. Med en påhittad anklagelse beskyller 5 åriga Klara Lucas för övergrepp. Förskolan är i chock, misstron sprider sig och hatet mot Lucas fortplantar sig i byn. Hastigt börjar det lilla samhället att falla sönder.

6 kommentarer:

  1. Tack för tipset ! Har du fler bra filmer på listan så dela gärna med dig :)

    Kram // Berit

    SvaraRadera
  2. Åhhh Tack för tipset. Vi är ju också inne i ett filmstim så tips på bra filmer behövs så man slipper ödsla tid på de dåliga. Jag fick för mig förra veckan att se på den omskriva kortfilmen Äta sova dö som fick så många priser på senaste grammisgalan men shit vilken kass film. Nu stängde vi iof av den men jag har svårt att tänka mig att den skulle ta sig....

    puss och kram

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat på att se den men jag har dragit på det eftersom jag måste se den själv :( om jag inte hittar den med engelsk text eftersom han jag lever med inte förstår svenska (eller danska) :D

    SvaraRadera
  4. Ja! Den har jag hört talas om innan! Ska ta och se den :-)

    SvaraRadera
  5. Ja! Den är så bra! Så väldigt långt ifrån all main stream film som görs nu, lite som en spark i magen. Men ändå, så sevärd, väcker massor av tankar!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Ja, danskarna är bra på att göra film! Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!