måndag 17 juni 2013

Alla dessa dieter hit och dit...

Jag måste erkänna att jag börjar bli en gnutta förvirrad på alla dessa dieter hit och dit... Jag som gått ner en massa kilo och som dessutom har hållt det bra genom att äta var tredje timme, träna och tänka på att inte stoppa i mej allt för mycket socker och kolhydrater på veckorna. Jag bli vääääldigt förvirrad när jag läser om tex periodisk fasta...
Jag är inte jätte på läst, men det jag har läst får mina ögon att nästan trilla ut ur skallen...
Enligt periodisk fasta så "får" man äta mellan klockan 12-20 på dagarna sedan inget mer och alla mår toppenbra av detta!! Men seriöst. Hur jobbar folk??? Jag som går upp klockan 4:45, går 7-8 km varje morgon börjar sedan att jobba strax innan klockan 7 och springer runt som en liten duracell kanin och lyfter ibland stora tunga saker värre än starke Adolf. Skulle jag inte "få" äta förrens klockan 12? Seriöst, hur i helvete skulle jag klara mej och HUR skulle allmänheten klara av mej om jag inte skulle få mat? Jag skulle bli till ett monster... Åhhh denna metod är sååå bra, för man rasar massor av kilo och folk har aldrig mått bättre... OK, jag skulle oxå gå ner i vikt om jag svällter mej... Så klart...
När man sedan äter så ska man då kanske äta en kesoplätt och 2 baconskivor och sen klara sig till klockan 20 på kvällen eller... Men snälla...
Något annat som är på tapeten är 5:2 fastan... Man äter "normalt" 5 dagar i veckan och fastar dom andra 2 dagarna, då du bara "får" äta ca 500 kallorier.. 500(!!) ynka kallorier... Ja jag vet iallafall att jag INTE skulle klara någon av dessa "metoder"...
Vad är det egentligen för fel på att äta var tredje timme och låta blodsockret få en bra "normal" balans? Träna lite mer och äta mindre portioner?? Ta bort dom onödiga fikastunderna och inte vräka i sig en massa snabba kolhydrater?
Vissa dagar känner jag mej så här... Vissa dagar inte...;-) Nej då bilden är inte på någotvis fixad i någon app. Jag kan göra mej så här snygg bara för er! Och nej jag är inte ny duschad.. Mitt hår var bara så fruktansvärt smörigt (de såg värre ut på bilden än vad det var i verkligheten. Jag lovar;-)) Men nu är jag ny duschad och fräsch igen!
Idag känner jag mej ganska så "normal" i kroppen! Skönt med tanke på att jag känt mej som en fet tvättsvamp hela förra veckan...

11 kommentarer:

  1. Håller med dig till 100%! Tror inte på dieter & skulle aldrig fixa att svälta mig sådär - inte min omgivning heller he he. Kram Maria http://lillymia.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Mor och far testar 5:2 fasta och verkar trivas med det. Pratade med en doktor i nutritionism i helgen som bara hade gott att säga om 5:2 fastan. Det finns inte en undersökning som säger att den inte skulle vara bra för kroppen. Tvärtom, alla resultat pekar på att det är jättebra för kroppen. Särskilt om man pratar blodvärden. Finns till exempel forskning som visar på att möss som bara äter 70% av vad dom borde lever 30% längre.

    Jag själv skulle aldrig klara av det och väljer därför bort det. Svårare än så är det inte. Om en "normal" balans fungerar för dig och du trivs med det, kör på det!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig helt och hållet. Sunt förnumt helt enkelt. /en annan mamma

    SvaraRadera
  4. Jag är super imponerad av de som klarar det!
    Många gör det för att få en "skjuts" mot hälsosammare levende.
    Själv äter jag både dittan å dattan i tid å otid....men så är jag ute å "ränner" nästan varje morgon också...
    ...men det passar inte alla. Alla är vi olika. TUR att det finns olika metoder tycker jag! :-)
    Kram på dig Karro!!

    SvaraRadera
  5. Nej lägg det åt sidan! Dieter är just vad det är. Något som ska pågå under en viss period. Vad händer sen då?... Dessa metoder är sjukt extrema, men oavsett metod så funkar det sällan. Det är de som lider av fetma som behöver en lite mer extrem diet, men i samråd och övervakning av dietist/läkare. Nej vet du vad. En balans. Något som funkar för dig. Min hemlighet är att äta meeer protein och mindre fett. Då lossnade det. Hade koll på vad jag åt med hjälp av appen Shape Up. Sen kom träningen också till. Du är så himla grym med ditt kämpande och powerwalks!!! Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Du är så söt :)
    Dieter tror jag inte på. Ändra hur och vad man äter dom flesta dagarna i veckan och röra lite på sig... Det är nog det enda som håller i längden.

    SvaraRadera
  7. Ja, dessa dieter gör mig så irriterad att jag inte ens läser om dem längre. Ät regelbundet, fyll halva tallriken med sallad och ät dig inte stoppmätt! Du tänker sunt som du gör, så fortsätt så :-)

    SvaraRadera
  8. Dessa "nya" fastor känns framtagna som DIETER. Tar man en RIKTIG fasta är ju inte tanken viktnedgång, utan att rensa kroppen på gifter och annat.

    Däremot MÅSTE man inte äta mellan 12-20. Tanken med den "metoden" är att äta under 8 timmar och fasta under 16 timmar. Dvs du kan äta mellan kl 08-16 också.

    Men sedan håller jag ändå med dig, ät regelbundet, ät bra. Det är det bästa. Det är jag övertygad om!

    SvaraRadera
  9. För det första så kan du ju ändra tiden för när du "får" äta. Passar inte 12-20 dig så är det upp till dig. Bara ditt "ät" fönster är öppet i 8 timmar. Jag har svårt att äta normal mycket när jag ska äta var tredje timme. Oftast äter jag bara frukost, lunch och middag. Inget där emellan. Det finns en hel del forskning som visar att 8/16 eller 5:2 är bra för kroppen. Men som de flesta säger, det passar inte alla. Alla måste hitta SIN balans och sitt sätt att må bra och trivas. Jag behöver kontroll för att äta lagom. Annars överäter jag väldigt lätt. Med lchf också. Därför behöver jag kontroll. Är nyfiken på att testa pf på ett eller annat vis. För alla har inte den kontrollen att de "bara" kan äta lite mindre och röra på sig mer. Det låter så lätt i teorin men för mig är det omöjligt. Alla är vi olika. Trist vore det väl annars...

    SvaraRadera
  10. Vetenskapens värld har haft ett program om 5:2 fasta. Helt klart sevärd. Äter själv så och mår jättebra. Har inget med viktnedgång att göra utan för mig är det sätt att må bra och förhoppningsvis leva friskare längre. Dagar jag inte fastar motionerar jag så det ena behöver ju inte utesluta det andra. Att "hetsäta" och sedan svälta sig tror jag däremot är direkt skadligt för kroppen.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!