måndag 24 juni 2013

Gode gud, ge mej styrka...

Den som befann sig på Hemköp här i Skillingaryd runt 17:15 tiden ville nog inte befinna sig i mina kläder just då när min kära minstaste lilla son kravalde runt på golvet och skrek så att det skar i varje mans öron... 3 kassor öppna och köerna ringlade sig bort flera meter bort.
Då passade Fabian på att trotsa, ja trotsa rejält bara för att han inte fick som han ville. Men NEJ jag vägrar, jag tänker inte ge med mej. Han ska INTE få som han vill, det är inte han som bestämmer, utan JAG...
Hans 3-års trots är värre än någon annans, jag lovar... Det tar knäcken på mej och efter att ha bara sovit ca 4 timmar inatt så vill jag lova er att mina känslor var utanpå kroppen och sprang runt. Men jag lät honom vara, jag bet mej hårt i läppen och jag skämdes när han skrek värre än värst...
Jag ångrar dock att jag inte är nog tuff och beter mej samma som han. Ja att jag oxå lägger mej ner och skriker allt jag kan och sopar golvet med mina kläder på byns affärer...
Skulle jag gjort det idag så är jag nästan säker på att de vita rockarna hade hämtat upp mej, BUMS;-) Men kanske är det så att det är det enda som bitar på honom, att jag beter mej som han så att han får se hur pinsam han är? Någon som gjort det? Funkar det? Iså fall kommer jag att göra det nästa gång han ligger och slickar affärens golv! *fniss* De är en sak som är säkert!
Nu har luften gått ur mej och jag är så trött så att jag nästan ser skelögd ut.. Nej det är så klart inget fel på att vara skelögd. Men jag är inte det i vanliga fall, bara när jag är trött!
Seriöst... Gode gud, ge mej styrka nuuuuuu!!
Jag undrar återigen vad det är för "fel" vi gör/har gjort med just Fabians uppfostran... Hur i helskotta kan han ha ett sånt temperament och trots? *visslar en liten trudilutt* Men nej så där jobbig som han är, lovar jag att jag aldrig varit... Eller, mamma?
Gode gud, ge mej stryka att våga slänga mej på golvet nästa gång jag är på affären, bara för att han ska få smaka på sin "egen" medicin!
Så bli inte allt för skräckslagen om ni ser mej någonstans i Sverige i sommar när jag ligger och skriker och gapar på ett golv. Nej då, jag bara försöker uppfostra vår minsta son! *fniss*

9 kommentarer:

  1. Du behöver inte skämmas, så där beter sig ALLAS barn minst en gång! På mina bet det inte att slänga sig på golvet, det var sammanbitet fräsande med blixtrande ögon och sedan total ignorans som gällde. Kram

    SvaraRadera
  2. Det är en klen tröst - minst sagt, men jag vet PRECIS hur du känner dig !
    Vår härliga 3 åring har hållt på sådär i månader nu och jag har försökt med ALLT för att tackla "problemet".
    Men när man har pratat lugnt, viskat, höjt rösten, skrikit, hotat och till och med gråtit utan resultat är man på gränsen att ge upp... ;)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Kan du förvarna typ så där två dar innan så jag oxå får vara närvarande??? Det är något jag verkligen vill se.... ;-) ♥ ♥
    Förstår dig till fullo - vi har haft ett riktigt Lambi-lamm upp tills han fyllde typ 12. Våra vänner har alltid sagt förr att när vår son är inblandad är de inte oroliga. Nu nästan ler dom i mjugg..... Grrr säger jag då!!! Så jä..a uppkäftig alltså. Det värsta är att jag blir ju likadan tillbaka. Orkar inte längre resonera med honom - det hjälper ju inte!
    Men som sagt - hör av dig i tid så jag hinner fram ;-) ;-) ;-)
    Kram U ♥

    SvaraRadera
  4. Jo visst var du envis men man glömmer som tur är dom värsta stunderna;-))
    Puss/mamsen

    SvaraRadera
  5. det är inte så bra att bete sig som dom, det är ju inte ett beteende som du vill ha men om du oxå gör det så blir det ju ok...du vet barn gör ju inte som vi säger utan som vi gör...det enda som händer är att du generar barnet o det är inget positivt att det skulle va ett bra sätt att härma barn är en myt! det är lätt att sjunka ner på deras nivå, jag vet, men det enda barn egentligen vill ha är föräldrar som står fast o är lugna o trygga! Så fortsätt du att bita ihop o markera att det inte är ok så ska du se att det ordnar sig till slut....det fixar du!

    SvaraRadera
  6. Nästa gång lägger jag mig på golvet MED DIG! ;) Och för vad det nu är värt så tycker jag att du hanterade det jättebra. Det är bättre att du står fast vid det du sagt, än att han lär sig att han får som han vill om han bara skriker "lite". ;) Massa kramar!

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för att du tar de dusterna med dina barn!!! Det är ju det vi föräldrar ska göra.... Kan lova att det inte blir roligt annars, ju större de blir.... Ungar som lärt sig att alltid få som de vill blir en pest för omgivningen. Vi gör ALDRIG barnen en tjänst genom att ge efter! Eftersom jag arbetar som lärare, ser man tydligt dessa barn som är vana att få sin vilja igenom och som är små kungar/drottningar i sin familj. Var tydlig - peka med hela handen - ge mycket kärlek !!!! Det är då vi får barn som växer upp, vet hur man för sig och känner sig älskade.

    SvaraRadera
  8. Hejja Karro. Bra att du står på dig. Jag tycker som några andra här att det bara för negativt med sig att "sjunka till deras nivå". Du är grym som inte ger med dig och även om det inte ger någon effekt eller resultat nu så gynnar det honom (och resten av familjen) i framtiden. Styrkekram!

    SvaraRadera
  9. Min mamma berättade att när vi gjorde så som små, lyfte hon helt enkelt bara upp oss och gick ut ur butiken. Hur hon gjorde med vagn mm vet jag inte, men då frysvaror och liknande oftast kommer sent i butiken kanske det inte var så stor fara med det... ;-) Vi slutade snabbt sa hon i alla fall. ;-)

    Lycka till!
    Kramizar Emma

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!