måndag 18 november 2013

Hela världens snurrar...

I flera månader har jag blivit väldigt lätt yr i huvudet. Nästintill varje dag på jobbet när jag stått på huk och rest mej upp har det svartnat för ögonen och jag har varit på vippen att svimmat varje dag... Den där otäcka illamående känslan har kommit krypandes och jag har blivit alldeles skakis i kroppen.
Jag har mest trott att det varit att jag haft dåligt blodvärde, lågt blodtryck eller varit stressad och det har liksom blivit min lilla "vardag" att det snurrat till i skallen och jag nästan svimmat och jag har vant mej vid detta...
Imorse när jag steg upp ur sängen slängdes hela jag iväg och jag ramlade rakt ner i sängen igen och hela världen snurrade runt i mitt huvud och jag kunde inte ens fokusera blicken... Illamåendet kom som ett brev på posten och spyan var uppe i halsen och vände och jag fick lov att lägga mej en liten stund till... Efter mycket kämpande kom jag upp och det gick bra!
Hela dagen idag har jag gått omkring och ibland har hela kroppen slängt iväg med mej. Så fort jag tittat upp eller ner (vilket jag gör typ varannan minut på jobbet) så har hela världen snurrat. Det känns som om jag har åkt värsta karusellfärden och ett litet illamående har funnits där hela tiden. Ögonen skaver och ett tryck (ej huvudvärk) sitter runt mitt huvud....
Jag var helt slut när jag kom hem och la mej ner på sängen direkt. Allt snurrade då och jag fick lov att lägga mej på sidan, även där snurrade det som värsta karusellfärden. Men det går bra att ligga på vänster sida. Inga som helst problem...
Jag blir tokig av denna hemska karusellfärd...
Seriöst, på allvar jag blir skiträdd... Hjärntumör var ju så klart min första tanke...
Men så googlade jag lite och jag tror att jag drabbats av kristallsjukan? (Kristaller som lossnat och satt sig fel i örongången...)
Minns att jag mådde så här under några dagar när jag var gravid med Alfred. Vaknade upp en morgon och fick en karusellfärd och spydde rakt ut...
Kristallsjukan drabbas ofta kvinnor, framför allt kvinnor i 40-års åldern... Jo man tackar ja...
Har även googlat på HUR man kan få bort skiten, för ja jag blir snart tokig av att känna mej konstant full om jag inte bara ligger på den vänstra sidan.. (Nä det är ingen salongsberusning där man går och mår bra och fnittrar. Nej det känns som en brakfylla från helvetet när man lägger sig ner i sängen en sen kväll med massor av alkohol i kroppen och man måste hålla en fot i golvet för att inte rummet ska snurra iväg i rymden och man ska kräka ner hela sig...) Att slänga sig bakåt, åt sidan och att vrida på nacken i några klick kan göra susen!
Men blir det inte bättre så känns det som om jag måste träffa en läkare... Hua för karusellfylla säger jag bara... Gillar inte alls när världen snurrar runt, runt, runt, runt...

6 kommentarer:

  1. Hade virus på balanssinnet för några år sedan och det kändes precis sådär. Hemskt! Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig <3
    Kram Frida

    SvaraRadera
  3. Besök en läkare. Det gjorde jag i förra veckan pga ihållande yrsel och huvudvärk. Fick remiss till en datortomografi...

    SvaraRadera
  4. Man kan också besöka sjukgymnast som hjälper en att få kristallerna tillrätta bara genom att vrida huvudet på visst sätt. En väldigtenkel och ofarlig behandling, men ack så skön...
    Hoppas verkligen du finner Ditt sätt att bli av med detta!
    Ha en underbar vecka Snygging!

    SvaraRadera
  5. Ser oxå kristaller ibland bland annat vid nysningar & när som du beskriver.

    SvaraRadera
  6. Sök läkare min mamma fick detta för några år sedan i början hade hon det 1/månaden o var helt utslagen sen har hon fått övningar hon ska göra för att kristallen ska hoppa rätt så nu är det bra men ring nu direkt o beställ tid!! Kram Anna

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!