onsdag 6 februari 2013

Jag bakade och kom till himlen!

När jag har som mest att göra, gör jag ännu mer... Jag blir så in i bomben effektfull och är överallt och får massor gjort! Kanske borde jag inte göra mer saker, utan kanske skulle jag rent av ha satt mej i soffan när jag kom hem. Men nej jag är ju inte så normal, men de visste ni ju redan;-)
Jobbade mååånga timmar igår och ganska "normalt" idag! Och nej, anonym jag vill inte gå ner i tid, älskar mitt jobb och älskar varje stund när jag är där och så klart älskar jag varje sekund som jag är hemma oxå! Men har man varit hemma i nästan 4½ år så kan man (läs jag iallafall) behöva jobba heltid! Punk, nu lämnar vi det;-)
Iallafall när jag stod på jobbet blev jag extremt sugen på att baka och ja så klart blev jag sugen på att äta dem oxå!
Sagt och gjort. Ett nytt recept som jag hittade inne hos Fru Sofie fick det bli! Citronmuffins med limekräm och marängtopp!
Hade så klart lovat barnen att vara med och baka. Fabian deckade in redan innan klockan 18 och Douglas kollade på TV. Kvar blev Alfred och jag i köket!
En mysig stund med vispar och knäckande ägg och det BÄSTA, äta smeten;-)
Att ta kort med telefonen blir ju inte alls så bra och inte lika snygg och effektfullt som de så klart hade blivit med en "riktig" kamera. Och så klart så blev dom ju inte alls så snygga som Fru Sofies;-) Men skit sak samma, dom var gudomligt goda och jag kom till himlen när jag tog mej ett smak!
Så nu har citronmuffinsarna lagt sig kring min midja som mjuka fluffig muffins;-)
Hmm, undra när vi ska äta upp alla 13 STORA muffinsarna? Kanske till helgen då någon fyller år, eller så bjussar jag bort dem på jobbet imorgon?!;-)
Alltså kondenserad kokt mjölk.... Jag dör va gott!! Hade kunnat tagit mej en sked och satt mej i soffan och ätit rakt ur, men nej nej ajabaja... Krämen var ju till kakan! Och lemoncurd, MUMS säger jag bara!
(Min maräng blev lite tunn... Hade inte riktigt tiden att stå och vispa så länge, dom ska nog egentligen vara lite mer "fluffiga";-))


Du behöver till 12 stycken...

Citronmuffins

100 g Smör
2 dl Socker
2 st Ägg
2 tsk Vaniljsocker
1,5 dl Mjölk
1 dl Lemon Curd
3,5 dl Vetemjöl Special
0,5 tsk Bakpulver
0,5 tsk Bikarbonat
1 krm Salt

Limekräm
1 burk kondenserad mjölk (kokas minst 2 timmar)
5 st Äggulor
3 st Lime, saft och rivet skal

Maräng
2 st Äggvitor
1,5 dl Socker
0,5 krm Salt
Gör så här:
Koka burken med kondenserad mjölk, minst 2 timmar.
Rör samman ingredienserna till limekrämen. Ställ i kylskåpet.
Värm ugnen till 200 grader.
Vispa smör och socker pösigt. Vispa i äggulorna, en i taget. Tillsätt vaniljsocker, mjök och lemon curd. Rör ihop till en smet.
Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat. Sikta ner i smeten. Rör till allt blandats.
Fördela smeten i muffinsformar, gärna i en muffinsplåt. Fyll formarna till 2/3 med smeten. Grädda ca 20 min.
Ta ut muffinsarna och gör en liten fördjupning i varje.
Gör marängen; vispa äggvitorna till ett hårt skum. Fortsätt och vispa och tillsätt saltet och sockret i omgångar.
Klicka en sked limekräm i fördjupningarna i muffinsarna. Fyll en spritspåse med marängen och spritsa över varje muffins.
Ställ in i ugnen igen, grädda ca 5 min eller tills marängen fått fin färg.

Lycka till!!

5 kommentarer:

  1. Lät supergott! Allt med citron eller lime brukar smaka fräscht och inte FÖR sött! :-)

    Kram M

    SvaraRadera
  2. Ser super gott ut, blir sugen! Emma

    SvaraRadera
  3. Ojoj, det där är vad jag skulle behöva just nu. Flera stycken.

    SvaraRadera
  4. Mums!!!!!!! Låter underbart gott!!!!!! Puss

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!