måndag 15 november 2010

Piga?!

Känner mej just nu som en slags piga som går här hemma och sköter allt. Mina dagar är nästan schemalagda för att få ihop allt här hemma... För de är faktiskt inte alltid det är en dans på rosor att gå hemma och vara mammaledig. Jag har varit hemma i över 2½ år nu. Det börjar märkas lite här och var att jag har varit de och tagit hand om alla sysslor.. Känner att jag inte riktigt har något eget liv utan bara går här hemma och gnuggar och städar i varje hörn, plus tar reda på tvätt, handlar och lagar mat, ja listan kan bli lång... Men jag känner att jag har blivit alldels för inrutad och håller på att kvävas av detta, så ska det ju inte vara?.. Inte ska man dåligt av att få gå hemma med sina älskade barn? Det är ju en stund i livet som man verkligen ska njuta av. Men istället så känns det bara som om jag klagar på allt och alla. Barnen och jag är ständigt i konflikter om allt och när pappa kommer hem från jobbet eller är hemma på helgerna så höjer barnen honom till skyarna och betraktar honom som en kung och därav blir jag en grå tråkig piga som bara gnälller på allt... Jag vill inte att det ska vara så här, men tror att det är jävligt lätt att ändå hamna i ett sånt här "fack" när man går hemma.

Jag vet att jag inte borde klaga, men just nu idag så känner jag mej så här och är arg och besviken på detta. De enda jag vill vara är ju en glad och positiv mamma med massa energi som speglar av sig på barnen! Jag vet att de är så enkelt att tänka och att säga till andra: -Ja men skit i tvätten och städningen, det kan du göra en annan dag. Ja visst kan jag men då kommer jag inte in i tvättstugan sen och då får vi ringa efter en plogbil om vi ska ta oss in i huset igen... För jag tror att dom som aldig varit hemma och varit föräldra ledig med 3 barn och med ett stort hus inte kan sätta sig in i hur dant det är att vara hemma, det är som sagt inte alltid så lätt...

Faaaan jag vill ju vara en glad mamma ju och inte någon jäkla sur kärring som ständigt är arg och bitter:-( Är det bara jag som känner så här? En slaks frustation... Jag vet att jag kommer att ångra ihjäl mej att jag känt och tänkt så här om ca ett år när jag står där på mitt jobb och tycker att det är pest att jobba... Hur kommer vi att fixa allt då? Jobb, hemmet, laga mat, handla? Herrgud jag har de nog bra ändå??! Åh aldrig är de då bra.....

3 kommentarer:

  1. Nej Gud, du är inte ensam människa!!! Jag känner exakt samma sak, senast för ca 10 min sedan.

    Jag sköter verkligen ALLT hemma nu för tiden. Visst kan min sambo göra saker, men aldrig självmant, utan bara om jag ber honom (typ 10 ggr)

    Det är trist som fan, för som du säger - det tär på tålamodet! Man är sur och gnällig hela tiden känns det som :(

    Jag undrar lite hur det kommer bli sen när jag ska börja jobba? Vem tar hand om allt då? Då måste vi nog skaffa städhjälp...

    Nej du, det är verkligen inte bara lugnt och slappt att vara hemma och vara mammaledig. Tror många lever i den villfarelsen, men de har ingen aning!

    Kram på dig som kämpar på ♥

    SvaraRadera
  2. Det är bra att klaga och gnälla lite då och då, när man känner för det. Får man det inte ur sig så samlas det för att sedan bli till en explosion.

    Hoppas att du får en stunds lugn och ro under dagen.

    SvaraRadera
  3. Sådan dagar har jag också, när jag tänker att guuud va jag gnäller! Jag ska vara glad över att få chansen att vara hemma med våra underbara barn! Men verkligheten kommer snabbt ikapp en och ibland ÄR det jobbigt att vara "hemmafru"...

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!