onsdag 27 augusti 2014

Alltså....

Igår höll mina öron på att att få ett spel när ljudet från nyheterna på radion kom ut och den stora NYHETEN var att Coop hade stoppat försäljningen av högklackat till små barn... Alltså HALLÅ, är det nyhetstorka eller är det ett skämt?!!!!
Men snälla nån, jag går i taket. Ja det gör jag...
Läs HÄR om ni inte hört eller läst om detta...
Jag kan känna så här när jag läser och blir därför så arg inombords... Dagens 2000-tals föräldrar ska vara så bra, perfekta, barn ska vara lika. Det finns ingen hon och ingen han. Nä en hen... Varför ska inte små flickor idag kunna ha höga klackar på sina skor för??
Det är väl klart som korvspa att små flickor vill ha högklackat, känna sig fina. Precis som sin mamma... Så vet jag att jag kände när jag var liten och då växte jag upp på 80-talet och då var det inga som helst problem att bära klackskor...
Jag rotade i mina gamla lådor i förrådet och fann dessa skor som jag hade när jag var liten! (Den som spar hon har!!!;-)
När jag var runt 4-5 år bar jag dessa små söta klackskor. Men ingen sa väl något om det? Jag minns att jag kände mej som en prinsessa i dem. Så fiiin och precis som min mamma!
Men det var på 80-talet det, då var inte allt så himla överdramatiserat som det är nu kan jag känna...
Idag ska barnen inte ha ditt och de ska inte ha datt. Men de ska helst ha ALLT annat...
Vi lever i en sned och skev värld tycker jag. Där föräldrar lägger ner så otroligt mycket tid på att tycka och tänka så mycket, men i själva verket när de sedan kommer till kritan så blir det bara så fel...
Ok att just detta barn som artikeln handlar om inte kunde gå i just dom klackskorna... Nä men andra kanske kan det...
Herregud, att denna artikel kan skapa så mycket så att det till och med tar upp det på nyheterna och att Coop tar bort dem från sin försäljning är bara löjligt. Och att jag ens jag skriver om detta är ju ändå värre;-)
Visst att det numera ska vara så jämställt och så, ja det köper jag! De är väl tur att det går framåt absolut.
Men vi är väl ändå födda till ett kön, en tjej och en kille?! (Och där ramlade jag in på något helt annat) Och JA, mina grabbar får klä sig hur dom vill och vi har till och med haft klackskor till dem när de var små och även dom tyckte de var finast i hela världen med små rosa glittriga prinsesskor på fötterna!
Och de målar även sina små naglar, precis som jag bara för att det är så fint! Ska det oxå förbjudas???
I artikeln kan folk kommenterar och det var ju så klart fullt ös på kommentarerna och folk var ju så klart hysteriskt arga och undrade hur sjutton Coop kunde sälja klackskor till små barn???? Sedan fann jag kommentarer där Coop fick sig ännu en skopa med skit att de minsann oxå hade sålt trekantsbikini till små tjejer....
Ja herregud, våra 2000-tals barn måste ju bli helt förskräckta den dagen de kommer ut i det verkliga livet som har så duktiga och bra föräldrar som ALDRIG skulle kunna köpa något sådant till sina barn. (Men som förmodligen kan köpa både ett och tre krigspel istället och låta dem sitta vid både paddor och telefoner i timtal!!) Nä så klart inte alla, men många tror jag)..
Det konstiga är att när jag var liten hade jag den här trekantsbikinin på mej när jag badade och jag älskade den! (Som sagt, den som spar hon har!!;-)) Men jag har ju blivit normal?! Eller ja det kanske tåls att diskutera förresten. Normal och normal?;-) Eller var mina föräldrar helt knäppa som både lät mej bära klackskor och trekantsbikini??? De är nästan så att de borde spärrats in ju!! *OBS ironisk*
Jag vet inte egentligen vad jag vill säga med det här inlägget.. Eller jo det vet jag ju så klart men svamlar iväg hemskt mycket. Jag vet att jag blir så fruktansvärt upprörd över den här "NYHETEN" och kände hur hela min kropp morrade åt detta...
Jag kanske kommer att få äta upp vad jag skriver nu. Få skit nerstoppat långt ner i min hals och kanske har jag helt missuppfattat hela artikeln.... Eller kanske håller ni med mej?
Låt mej höra vad ni tycker, dela era åsikter med mej!;-)
Jag kanske oxå hade blivit upprörd över detta med klackskor om jag hade haft döttrar? Öh, nä förresten det hade jag inte! Mer klackskor åt folket!!!;-)

10 kommentarer:

  1. Du är för jädra skön Karro.
    Huvudet på spiken
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Jag tänker mest att det handlar om att inte styra in små barn i dessa roller redan när de är så små. Jag är faktiskt lättad ibland för att jag inte fick döttrar eftersom det känns som att jag inte skulle klara att uppfostra dem att bli starka och stå upp för sig. Det är fan inte lätt att vara tjej/flicka/kvinna och jag önskar att jag varit tuffare när jag var ung men när jag tänker tillbaka, fy fan vad skit man fick för att man var tjej. Just klackskorna i sig gör väl ingen skillnad men när man ser the big picture, man kan ju skjuta upp könsnormerna lite kanske. Och sen tror jag det är extremt få som vill att dras barn ska "vara" en hen. Hen är ett ord man kan använda om man vill prata om någon anonymt, eller inte vet om det är en hon eller han. Det handlar inte om att ta bort könet utan att kunna uttrycka sig på andra sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Karro. Styrka och att kunna stå upp för sig själv sitter inte i vad du har på dig eller vilka skor du har. Det är något som du har inom dig oavsett vad du bär utanpå.

    SvaraRadera
  4. Jag vill tro att det handlar mer om att barn ska få vara barn o inte små vuxenkopior...att inte redan vid unga år styras in i stereotypa könsroller med sexistisk ton...

    SvaraRadera
  5. Just klackskor säger jag stort nej till pga att det är långt ifrån nyttigt för barns ryggar. Finns ingen anledning att ha det enligt mig. Känns som om klackskor och bikini är ett sett att sexifiera små barn...det såg ju trots allt annorlunda ut nu än för 20-30 år sedan. Kläder till tjejer är numera extremt sexfixerade överlag...

    SvaraRadera
  6. Funderat på att det kan vara så att på barn växer.
    skelettet och påfrestningar, och fel vinklade kroppshållningar gör skada.
    Sen att dom har skor med liten klack när dom leker prinsessa en stund gör de samma.

    När man ser flickor i låg och mellanstadiet på skolgården. Och dom kan inte vara med och spela, springa, klättra pga skorna . DÅ är det fel.

    SvaraRadera
  7. Den där artikeln handlade ju om lite av varje när det gäller könsroller och barn, men just när det gäller klackskorna kan jag känna att det är befogat. Jag tycker inte att det är något fel i sig på klackar till barn, men då ska det väl vara till utklädning/fest eller liknande, inte i det här fallet som i en vardagssko som barnet är menat att kanske ha på sig en hel dag. Det kan väl inte vara bra för hållningen/kroppen tänker jag? Och visst ska klackskorna (för utklädning/fest) finnas tillgängliga för pojkar också :)

    SvaraRadera
  8. Det där kunde jag ha skrivit... Fast jag hade inte trekantsbikini...jag badade bara i byxor...det var sååå jobbigt att krångla sig ini bikiniöverdelen tyckte jag.

    SvaraRadera
  9. Klart att det ska finnas klackskor till finare tillfällen, men skorna som coop drog in var ju converseliknande med kilklack. Och det till barn i storlek under 35?
    Som lärare ser jag hur barn som går i ettan, tvåan inte kan leka och busa för att de inte kan springa i sina skor, nej då har det gått för långt! Men klackskor på partaj, jajamensan!!!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!