fredag 25 september 2009

Vecka 17!

Det är inte klokt va tiden går fort... Tyckte nyss det var jag fick reda på att jag var gravid och nu har jag snart gått halva tiden!
Tröttheten börjar avta lite grann iallafall, men jag sover gärna middag så fort jag får tillfälle! Jag är konstant hungrig och skulle kunna sätt i mig hur mycket mat som helt och framför allt kommer suget på kvällarna. Vilket inte alls är så bra med tanke på att den maten sätter sig med dunder och brak på min kropp:-( Enligt Internet så ska man ha gått upp 2 till 5 kilo nu. Jag hann väl gå upp 5 kilo innan jag var i vecka 10. Så jag har nog gått upp 10 kilo sedan jag blev gravid.....

Mina fötter är konstant kalla och speciellt på kvällarna. Så jag ligger ofta under täcket och fryser och har en uppvärmd vetekudde så att jag ska få lite uppvärming på min frusna kropp och fötter. Har för mig att jag varit väldigt varm dom andra graviditeterna. Men det hinner nog komma om några veckor. Då sitter jag nog här och beklagar mej hur varm och svettig jag är så att jag inte kan sova på nätterna;-)

Oftast får man ju ett bättre sinne för lukt. Och det har jag nu kan man säga. Jag tycker att det luktar konstant urin på våran toalett och kan knappt gå in där försen jag får kväljningar... Men det är väl så när man har en liten kille som inte kan styra sin lilla snopp utan måste kissa utanför varje gång. Det verkar ju inte som att det hjälper att jag ligger där och skurar för denna lukten sitter ändå kvar. Iallafall i min näsa.

Jag tycker att magen har börjat att ta fart nu och jag har haft växtvärk i den hela veckan. Och speciellt på kvällarna då den oxå vaknar till och far runt som en liten fisk!
Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

3 kommentarer:

  1. Du gillar oxå vintern mer va?

    Vad härligt och vara gravid.. Jag vill oxå.. Men väntar nog något år till..

    SvaraRadera
  2. undra vilken vecka jag är i... jag är hungrig hela tiden, speciellt sug på kvällen. Frusen mest hela dagarna..... hmmmm =)Näää, de är nog ingen risk, då måste man ju rent fysiskt träffa sin man =)Det där med lukt är lite jobbigt, jag tyckte att våra köksstolar luktade mögel genom hela graviditeten, viktor höll på att bli galen =) Halva tiden säger du.... var tar tiden vägen när man har roligt =) är så glad för er skull. puss puss

    SvaraRadera
  3. Intressant att läsa om din graviditet, har själv passerat det du går igenom och är inne i värsta slutfasen...ska inte gnälla här men det är förjäkligt rent ut sagt =(

    Lycka till och hoppas graviditeten inte blir allt för jobbig...

    Kramen Heleena

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!